گوشه گيري و انزواطلبي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
گوشه گيري و انزواطلبي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
گوشه گيري و انزواطلبي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دنیاشناسی
,
گوشه گیری
کلید واژه فرعی :
رهبانیت ,
رهبانیت در اسلام ,
رهبانیت در عرفان ,
رهبانیت ,
سوال:
آيا عرفان به معناي انزوا و گوشه گيري ست چرا اين تلقي وجود داره كه عرفا، منزوي و گوشه گيرند؟
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي. در اسلام رهبانيت و گوشه گيري و انزوا طلبي به معنايي كه در مسيحيت يا ساير اديان و فرق هست يعني ترک دنيا نداريم. لا رهبانيه في الاسلام. زهد اسلامي معناي دقيقي دارد که بايد مورد بررسي قرار گيرد. عرفان هايي که با عنوان تصوف و درويشي انزوا و گوشه گيري را ترويج مي کنند، مورد تاييد اسلام نيست. در عرفان اسلامي عارف پس طي منازل سلوک به جامعه برمي گردد و به رهبري مردم اشتغال خواهد داشت.منظور از ترک دنيا در عرفان اسلامي ترک علاقه و دلبستگي به دنيا به صورتي است که مانع خداپرستي شود. براي آشنايي بيشتر به مقاله زير توجه کنيد. موفق باشيد.
در اين موجز سعي شده تفاوت زهد و رهبانيت اندکي مورد بررسي قرار گرفته و تا حدي مفاهيم آنها روشن شود و اينکه به چه کسي زاهد و به چه کسي راهب مي گويند و آيا مورد تاييد بزرگان دين و کلام وحي هستند يا خير.
رهبانيت
رهبانيت در لغت از ريشه "رَهَبَ " به معني ترس همر اه با اضطراب است.راهب به کسي گفته مي شود که براي عبادت به دير رفته و از مردم کناره گيري کند.رهبانيت در اصطلاح طريقه زندگي راهب است.(1)
زهد
زهد در لغت به معني اجتناب کردن از چيزي بخاطر حقارت و ناچيز بودن آن امر است.در اصطلاح صوفيه دشمن دانستن دنيا و از آن دوري کردن است.زاهد کسي است که به دليل ميل به آخرت از نعمت هاي دنيايي چشم پوشي و به کم بسنده کرده است.(2) البته به قول ملا احمد نراقي ترک دنيا به جهت اين نباشد که دستش به آن نرسيده،چون در اين صورت مرتبه زهد شامل حال او نمي شود.همچنين اين واژه را نبايد با قناعت اشتباه گرفت چون قناعت راضي شدن به اندک است اما زهد اصلا عدم تمايل به آن مال است.(3)
در روايتي از پيامبر اکرم آمده است که زهد داشتن در دنيا به معني تحريم کردن حلال خداوند و يا نابود کردن مال و ثروت نيست بلکه به اين معني است که به آنچه خود در دست داري مطمئن تر از آنچه در دست خداست نباشي و به پاداش مصيبتي که به تو مي رسد چندان راغب باشي که آرزو کني آن مصيبت براي تو باقي ماند.(4)
نهج البلاغه از جمله منابعي است که مي توان ره توشه هاي بسياري از آن گرفت. با درنگ در کلام اميرالمومنين علي(ع) نکاتي چند مرتبط با ويژگي هاي زهد و زاهد در مي يابيم:
«اِنَّ الزاهدين في الدنيا تبکي قلوبُهُم و اِن ضَحِکوا و يشتَدُّ حُزنُهُم و اِن فَرِحوا و يکثُرُ مَقتُهُم اَنفُسَهُم و اِن اغتُبِطوا بِما رُزِقوا»
همانا زاهدان،اگرچه خندان باشند اما قلبشان مي گريد و اگرچه شادمان باشند،اندوه آنان شديد است و اگرچه براي نعمت هاي فراوان مورد غبطه ديگران قرار گيرند اما با نفس خود در دشمني بسياري قرار دارند.(5)
اگر زهد درست معنا شود پايه اصلي معرفت الهي است و اگر درست فهميده نشود به رهبانيت گراييده و مايه ضلالت خواهد شد.شايد بتوان گفت هرگاه زهد به افراط گرايش پيدا کند رهبانيت نمودار مي شود و اين مساله کمابيش در همه اديان وجود دارد.
زهد و رهبانيت در قرآن
در سوره مبارکه حديد دو آيه وجود دارد که يکي مفهوم زهد اسلامي را مي رساند (آيه 23) و ديگري به معناي رهبانيت اشاره دارد(آيه 27)
آيه 23: «لکيلا تاسوا علي ما فاتکم و لا تفرحوا بما اتاکم و الله لا يحب کل مختال فخور»اين براي آنست که بخاطر آنچه از دست داده ايد تاسف نخوريد و به آنچه به شما خواهد رسيد دل بسته و شادمان نشويد،و خدا هيچ متکبر فخر فروشي را دوست ندارد.
در توضيح اين آيه کلامي از ابن عباس در تفاسير ذکر شده که با اندکي تفاوت يک معنا را مي رساند:«انسان به طور قطع يا اندوهگين است يا شاد ولي اگر به مصيبتي دچار شود بايد صبر پيشه کند و اگر خيري به او برسد بايد شاکر باشد.لذا صرف شادي و غم مشکلي ايجاد نمي کند بلکه مهار نکردن است که مشکل ساز مي شود.»
آيه 27:«ثم قفينا علي آثارهم برسلنا و قفينا بعيسي ابن مريم و اتيناه الانجيل و جعلنا في قلوب الذين اتبعوه رافه و رحمه و رهبانيه ابتدعوها ما کتبنا عليهم الا ابتغاء رضوان الله فما رعوها حق رعايتها فاتينا الذين امنو منهم اجرهم و کثير منهم فاسقون» سپس در پي آنان پيامبران ديگر خود را فرستاديم و به دنبال آنان عيسي بن مريم را مبعوث کرديم و به او انجيل عطا کرديم و در دلهاي کسانيکه از او پيروي کردند رافت و رحمت قرار داديم، و رهبانيتي را که آنها ابداع کرده بودند ما بر آنان مقرر نکرديم، گرچه هدفشان جلب خشنودي خدا بود ولي حق آن را رعايت نکردند، از اين رو ما به کساني از آنها که ايمان آوردند پاداششان را داديم، و بسياري از آنها گناه کارند.
در اين آيه به صراحت ذکر شده که رهبانيت را بعضي از پيروان براي خود قرار دادند در حاليکه خداوند دستور آن را نداده بود و اين از ابداعات برخي از مسيحيان است.
زهد در معناي افراطي آن در اديان ديگر هم بوده،مانند اِسِني هاي يهود،راهبان مسيحي و جوکيان هند.نمونه هايي از زهد افراطي زمان پيامبر اکرم(ص) ، تصميم عبدالله بن عمروبن عاص براي روزه گرفتن در تمام سال و يا قصد عثمان بن معظون براي ترک زن و فرزند بود که هردو مورد،نهي حضرت رسول (ص) را به دنبال داشت.(6)
با نظر در آيات قرآن و کلام معصومين مي توان گفت مومن حقيقي ويژگي هاي خاصي دارد که شايد بتوان گفت جامع اضداد است.يعني در عين آنکه ممکن است تمکّن مالي داشته باشد به آن بي اعتناست.معناي زهد اندک شمردن متاع دنياست نه از آنها محروم شدن.
تمايز زاهد و راهب در نتيجه اختلاف جهان بيني اين دو گروه است.راهب جامعه گريز است و از تعهدات اجتماعي خود شانه خالي مي کند ولي زاهد به جامعه روي آورده و در جمع مي ماند.در تصور راهب،دنيا و آخرت قابل جمع نيستند، يا بايد دل از دنيا شست و به آخرت پرداخت و يا بايد آخرت را رها کرد و به دنيا رسيد، حال آنکه در زهد اسلاميم دنيا مزرعه آخرت و وسيله اي براي سامان دادن آخرت است. زهد اسلامي به معناي خوب از عهده مسئوليت برآمدن و متعهد بودن به تعهدات اجتماعي است.منابع:
1) قرآن
2) مفردات راغب،ص 204
3) منجد الطلاب، ص 292
4) معراج السعاده، ص 275
5) ميزان الحکمه، ص 2226
6) خطبه 113 نهج البلاغه
7) ميزان الحکمه،ص 2142
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%DA%AF%D9%88%D8%B4%D9%87-%DA%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%8A
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت