آثار و آداب تفکر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آثار و آداب تفکر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آثار و آداب تفکر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تقویت عقل (سلوک عقلانی)
,
آداب تفکر
,
تفکر
سوال:
آثار و فوايد تفکر چيست؟ در چه چيزي بايد تفکر کرد؟
پاسخ تفصیلی:
بررسي تفکر در آيات و روايات ...
تفکر
قرآن
- إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، وَ اخْتِلافِ اللَّيلِ وَ النَّهارِ، لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ* الَّذِينَ يذْکُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ، وَ يتَفَکَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا، سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ*
- وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ، جَمِيعاً مِنْهُ، إِنَّ فِي ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يتَفَکَّرُونَ*
- هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً، لَکُمْ مِنْهُ شَرابٌ وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ* ينْبِتُ لَکُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّيتُونَ وَ النَّخِيلَ وَ الْأَعْنابَ وَ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ، إِنَّ فِي ذلِکَ لَآيةً لِقَوْمٍ يتَفَکَّرُونَ*
- ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا، فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يتَفَکَّرُونَ*- جلسه تفکر: آيةالله مرندي: آيةالله قاضي شبهاي رمضان با شاگردان خود جلسهاي داشتند که حدود 3 ساعت طول ميکشيد، ابتدايت مجلس مرحوم قاضي ميفرمود: «خودبين نباشيم خدابين باشيم» پس از اين جمله سرها پايين بود و تا پايان جلسه هم در سکوت و تفکر بودند.
- استاد علي احمد: علامه طباطبائي: «من در شبانهروز، 6 ساعت را صرف خوردن و خوابيدن و عبادت ميکنم و 18 ساعت هم مشغول تفکّر هستمن و عجيب اينکه ادامه ميداد: «گاهي هنگام تفکر خوابم ميبرد. وقتي بيدار ميشوم، افکارم را از آن جا که مانده بود ادامه ميدهم حتي در خواب هم فکرم مشغول بود!»
- مهندس سيد عبدالباقي (فرزند علامه طباطبايي): هرگاه خدمت پدر ميرسيدم، ايشان را در حال تفکّر مييافتم و تقريباً هيچگاه ايشان را در حال مطالعه نديدم مگر در حد جستجو در کتابهاي منبع و مرجع و تاريخي و...[1]
- امام صادق(ع): امام علي(ع): کافي/34
التّفکرُ حياةُ قلب البصير، کما يمشي الماشي في ظلمات بالنّور بحُسنِ التّخلّصِ (به نيکي نجات يابد) و قِلَّةِ التّربُّصِ (درنگش اندک باشد)
عبادت و تفکّر
امام صادق(ع): کافي/67
ألا لا خيرَ في علم ليس فيه تفهَُمٌ...
ألا لا خير في عبادةٍ ليس فيها تفکُّرٌ
پيامبر: لا عبادة مثلَ التفکُّر.
امام علي(ع): التفکر في ملکوت السماوات والأرض عبادة المخلصين.
ـ وفي الأرض آيات للمتقين افلا تفکّرون.
ـ أولم يتفکّروا في انفسهم (روم/8)
امام صادق(ع): کان اکثر عباده أبيذر رحمةالله عليه التفکر والإعتبار.
امام علي(ع): صيام القلب عن الفکر في الآثام افضل من صيام البطن عن الطعام.
قال النبي: علاقه الخاشع اربعة: مراقبة الله في اسر و علانيه، رکوب الجميل، التفکر ليوم القيامة و المناجاة الله.
امام علي(ع): الفکر نُزهة المتّقين (سرگرمي)
امام صادق(ع): قال رسول الله(ص): تفکر ساعةٍ خيرٌ من قيام ليلةٍ.
النبي ص: فکرة ساعة خير من عبادة سنة. انديشه يک ساعت بهتر از عبادت يک سال است.
قلت: کيف يتفکّر، قال: يمر بالدُّر الخَرِبَةِ (خانههاي ويران)
فيقول: أين بافوک؟ أين ماکنوک؟ مالک لا تتکلّمين؟
امام صادق(ع): طلبتُ نور القلب فَوَجَدْتُهُ في التفکّر و للبُکاءِ.
قال النبي: إن التفکر حياة قلب البصير.
امام علي(ع): الفکر يفيد الحکمةَ.
ـ ابوعبدالله: افضل العبادةِ ادمان (تداوم) التفکر في الله و في قدرته.
ـ امام علي(ع): التفکر في آلاءِ الله (نعمتها) نعم العبادة.
ـ امام علي(ع): ابن آدم، إن التفکر يدعوا الي البرّ و للعمل به.
ـ امام علي(ع): فکرُک يهديک الي الرشاد و يحدوک (وادار ميکند) علي اصلاح المعاد.
ـ ابوجعفر(ع): اياکم و للتفکر في الله ولکن اذا اردتم أن تنظروا الي عظمة فانظرو الي عظيم خلقهٍ.
ـ قال الصادق اياکمُ التفکر في الله بأن التفکر في الله لا يزيد إلايهاً.
ـ امام علي(ع): من کَثر فکرُهُ في اللّذات غلبت عليه. (سرگرداني)
ـ امام علي(ع): من کثر فکرُهُ في المعاصي دَعَقْهُ اليها.
ـ امام علي(ع): للفکر في العواقب يؤمن مکروه/ النوائب. (گرفتاريها)
ـ امام علي(ع): او فکروا في عظيم العَدرة و جسيم النعمة (فراواني) لرجعوا الي الطريق و خافوا عذاب الحريق.
ـ امام علي(ع): من اکثر الفکرُ فيها تعلّم اَتقن علمُهُ و فَهِمَ ما لَمْ يکُن يفهَم.
ـ قال النبي: افضل التفکر ذکرُ المَوْت.
ـ قال النبي: يا أباذر، اذا اِتّبعتَ الجنازَةَ فَليکُن علمُکَ فيها التفکر وَ الخشوعَ.
ـ امام رضا(ع): ليس العبادة کثرة الصوم و الصّلاة انما العبادة التفکر في امر الله.
ـ امام علي(ع): الفکر ترهة المتقين (سرگرمي)
-الامام الکاظم «ع»: لکلّ شيء دليل، و دليل العاقل التفکّر، و دليل التفکّر الصّمت.
الامام الصادق «ع»: کان امير المؤمنين «ع» يقول: «التفکّر حياة قلب البصير»
آثار تفکر
- يافتن طريق: امام علي(ع): لو فکروا في عظيم القدرة و جسيم النعمة لرجعوا الي الطريق و خافو عذاب الحريق.
- نور قلب: امام صادق(ع): طلب نور القلب فوجدته في التفکر والبکاء.
- حيات قلب: قال النبي(ص): ان التفکر حياة قلب البصير.
- حکمت: امام علي(ع): الفکر يفيد الحکمة.
- بصيرت و عبرت: الامام علي (ع): تفکّرک يفيدک الإستبصار، و يکسبک الإعتبار، من تفکّر أبصر
- دعوت به خوبيها و عمل به آن: امام علي(ع): يابن آدم، ان التفکر يدعوا الي البرّ و العمل به.
- واداشتن به رشد و اصلاح معاد: امام علي(ع): فکرک يهديک الي الرشاد و يحدوک علي اصلاح للمعاد.
- ممانعت از گرفتاري در عاقبت کارها: امام علي(ع): الفکر في العواقب يؤمن مکروهة النواعب.
- فهميدن و محکم شدن علم: امام علي(ع): من اکثر الفکر فيما تعلّم أتقن علمُهُ و فَهمَ ما لم يکن يفهم.
- محبّت خدا: امام صادق(ع): خردمندان از راه انديشه و فکر به محبت خدا رسيدهاند. ميزان الحکمه
موضوع تفکر
1ـ ملکوت آسمان و زمين: امام علي(ع): التفکر في ملکوت السماوات و الأرض عبادة المخصلين.
2ـ نشانههاي موجود دار زمين: و في الأرض آيات للمتقين افلا تفکّرون.
3ـ انسان: اولم يتفکروا في انفسهم. (روم/8)
4ـ قيامت: قال النبي(ص): علاقه الخاشع اربعة، راقبة الله في السر و علانيه، رکوب الجميل، للتفکر ليوم القيامة، المناجاة لله.
5ـ قدرت خداوند: ابوعبدالله(ع): افضل العبادة ادمان التفکر في الله و في قدرته.
6ـ نعمات خداوند: امام علي(ع): التفکر في آلاء الله نعم العبادة.
7ـ مرگ: الخاص لفضل التفکر ذکر الموت ـ يا اباذر اذا اتبعت الخبازة. فليکن عملک فيها التفکره الخشوعَ.
امام صادق(ع): ... کيف يتفکر...
موضوع عدم تفکر (منع در تفکر)
1ـ گناه: امام علي(ع): صيام القلب عن الفکر في الآثام افضل من صيام البطن عن الطعام.
امام علي(ع): من کثر فکرُهُ في للمعاصي دعَتْهُ إليها.
2ـ لذّات: امام علي(ع): من کثر فکره في اللذات غلبت عليه.
3ـ ذات خداوند: ابوجعفر(ع): اياکم والتفکر في الله ولکن اذا اردتم أن تنظروا الي عظمه فانظروا الي عظيم خلقهٍ.
از نشانههاي مؤمن: ياد مرگ و آخرت حداقل يک بار در روز
ديگر احاديث در مورد تفکر :
امام على عليه السلام : فَضلُ فِکرٍ و تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَکرارٍ و دِراسَةٍ؛
بسيار انديشيدن و فهميدن، سودمندتر است از تکرار بسيار و درس گرفتن.
غررالحکم و دررالکلم ح ۶۵۶۴ / آينه يادها، ص 111
حديث (1) لقمان حکيم عليهالسلام :
يا بُنَىَّ اِذَا امتَلأََتِ المَعِدَةُ نَامَتِ الفِکرَةُ وَ خَرِسَتِ الحِکمَةُ وَ قَعَدَتِ الاَعضَاءُ عَنِ العِبادَةِ؛
فرزندم هرگاه شکم پر شود، فکر به خواب مىرود و حکمت، از کار مىافتد و اعضاى بدن از عبادت باز مىمانند.
مجموعه ورام، ج 1، ص 102
حديث (2) امام حسين عليه السلام :
مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَييت بِهِ الحِيلُ کانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛
هر کس فکرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، کليدش مداراست.
بحارالأنوار، ج75، ص128
حديث (3) امام حسن عسکري عليه السلام:
لَيسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصيامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر في أمر اللهِ؛
عبادت کردن به زيادي روزه و نماز نيست، بلکه (حقيقت) عبادت، زياد در کار خدا انديشيدن است.
تحف العقول، ص442
حديث (4) امام علي عليه السلام:
العِلمُ وَراثَهٌ کَريمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِيهٌ؛
علم ميراث گرانبهائي است و ادب لباس فاخر و زينتي است و فکر آئينه اي است صاف.
نهج البلاغه،ص469
حديث (5) پيامبر صلىاللهعليهوآله :
اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يکونَ صَمْتى فِکْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛
پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشکار، گذشت از کسى که به من ظلم نموده، بخشش به کسى که مرا محروم کرده، رابطه با کسى که با من قطع رابطه کرده، و سکوتم همراه با تفکّر و نگاهم براى عبرت باشد.
کنزالفوائد،ج2،ص11
حديث (6) امام صادق (ع):
اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفي اللهِ و في قُدرَتهِ؛
برترين عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
الکافي،ج2،ص55
حديث (7) امام صادق (ع):
فِکرَةُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛
يک ساعت انديشيدن در خير و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
مصباح الشريعه،ص114
الامام علي «ع»: الفکر مرآة صافية.
الامام علي «ع»: فکر المرء مرآة تريه حسن عمله من قبحه.
الامام علي «ع»: فکرک يهديک الى الرّشاد (راه راست)، و يحدوک (بر مي انگيزد) على إصلاح المعاد.
الامام الصادق «ع»: قال أمير المؤمنين «ع»: [إنّ] التفکّر يدعو إلى البرّ و العمل به.
الامام علي «ع»: طول الفکر يحمد العواقب (پايان کار را پسنديده مي سازد)، و يستدرک (جلوگيري مي کند) فساد الأمور.
الامام علي «ع»: من فکّر قبل العمل، کثر صوابه (استواري)
الامام علي «ع»: من أسهر عين فکرته، بلغ کنه همّته. آنکه چشم انديشه خود را بيدار نگاه دارد، به منتهاى خواسته خويش برسد.
الامام علي «ع»: لا عبادة کالتفکّر في صنعة اللَّه عزّ و جلّ.
النبي «ص»: يا أبا ذرّ! رکعتان مقتصدتان في [ال] تفکّر، خير من قيام ليلة و القلب ساه.
دو رکعت کوتاه که با تفکر (و توجه) گزارده شود بهتر از بر پا ايستادن يک شب است در حالى که قلب غافل باشد.
عن رسول اللَّه «ص»: «رکعتان خفيفتان في [ال] تّفکّر، خير من قيام ليلة»
الامام الصادق «ع»: کان أکثر عبادة ابي ذرّ- رحمة اللَّه عليه- التفکّر و الاعتبار. و في خبر ابي ذر،
قال رسول اللَّه «ص»: «على العاقل أن يکون له ثلاث ساعات: ساعة يناجي فيها ربّه عزّ و جلّ، و ساعة يحاسب فيها نفسه، و ساعة يتفکّر فيما صنع اللَّه عزّ و جلّ إليه، و ساعة يخلو فيها بحظّ نفسه من الحلال».
الامام علي «ع»- في وصيته للحسين: اي بني! الفکرة تورث نورا، و الغفلة ظلمة .
انديشيدن (و دل را بيدار داشتن) نور پديد مىآورد، و غفلتورزيدن (و دل را در خواب و بيخبرى گذاشتن) ظلمت.
الامام علي «ع»: لا علم کالتّفکّر.
الامام علي «ع»: فضل فکر و تفهّم، انجع من فضل تکرار و دراسة.
حاصل فکر کردن (خود انسان) و دريافتن مطلب، بيشتر است از حاصل درس و تکرار کردن (بدون انديشه).
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت