رياضت و سختي چرا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رياضت و سختي چرا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رياضت و سختي چرا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مراقبه، ریاضت
,
ریاضت
,
مقام ریاضت
سوال:
رياضت چيست. چرا بايد در راه خدا سختي کشيد؟
پاسخ تفصیلی:
در مقدمه به چند مطلب اشاره مي کنيم که خيلي مهم است.
اول. سختي دو نوع است، سختي اضطراري و سختي اختياري. سختي اضطراري سختي هايي است که زندگي به انسان تحميل مي کند، مانند مصيبت ها و بيماري ها و نداري ها و کمبودها و از دست دادن ها و رنج ها و دردها. اين سختي ها تا حد زيادي سازنده است و به اقتضاي ربوبيت الهي عارض انسان مي شود و نوعي امتحان الهي محسوب مي گردد.نوع دوم. سختي هاي اختياري است، يعني سختي کشيدن و رياضت در راه خدا با آگاهي و اختيار. دين داري و خودسازي سختي هاي زيادي دارد که بايد به صورت اختياري تحمل کرد و قطعا براي انسان سازنده است. ما در بحث خودسازي از اين نوع سختي ها سخن مي گوييم.
دوم. گفتيم که : به اقتضاي ربوبيت الهي کساني که در مسير بندگي قرار مي گيرند حتما بايد سختي بکشند تا ساخته شوند و صبرشان و مقاومتشان سنجيده شود و ايمانشان محک بخورد و امتحان بندگي بدهند. اصل بندگي و حقيقت خودسازي و مراقبه سختي کشيدن در راه خدا است.
منتهي قانون مهمي که اکثر مردم از آن غافل هستند اين است که اگر انساني که به خدا ايمان دارد، خودش براي خودش سختي هاي بندگي و اختياري را به جان نخرد، يعني سختي نماز و روزه و خمس و زکات و شب زنده داري و انجام نوافل و مستحبات را تحمل نکند و در اين زمينه تنبلي و کاهلي نمايد، گرفتار سختي هاي اضطراري زندگي مي شود و خداي متعال ناچارا و باز به اقتضاي ربوبيت خود، به او سختي هاي زندگي را مي چشاند، او را با درد و رنج زندگي مي آزمايد، با دشواري ها و شکست هاي زندگي پرورش اش مي دهد، ايمان او را محک مي زند و توکل او را مي آزمايد.
اين قانون مهم زندگي است که اکثر ما از آن غافليم. و چون غافليم گرفتار سختي ها و رنج هاي اضطراري زندگي مي شويم. سختي هاي اضطراري زندگي آرامش و آسايش انسان را سلب مي کند و او را دچار رنج و تعب فراوان مي نمايد و تاثير مثبت آن نيز در قياس با سختي هاي اختياري بسيار کم تر است، در حالي که سختي هاي اختياري کاملا به نفع انسان است، به او آرامش مي دهد، موجب لذت و سعادت واقعي مي گردد و قرب خداوند را در پي دارد. سختي هاي اختياري است که انسان را آماده ورود به زندگي جاودان و لقاء الله مي کند. خودسازي يعني سختي کشيدن اختياري در راه خدا.
سوم. مطلب بعدي اين است که اصولا دنيا دار سختي است و خدا انسان را در تعب آفريده است، انسان در زندگي با سختي رشد مي کند و فلسفه زندگي و بندگي سختي کشيدن در راه خدا است. نبايد به زندگي به عنوان جايي براي راحت طلبي و لذت جويي و کاميابي نگريست. دنيا جاي آرامش و عيش و نوش و خوشگذراني نيست. کافر و سکولار چون به روح و زندگي پس از مرگ و معاد اعتقاد ندارد، زندگي را محل کاميابي و خوشگذراني مي داند و هدف زندگي را رسيدن به لذت برتر معرفي مي کند و تمام همت و کوشش خود را براي رسيدن به زندگي مرفه تر و راحت تر صرف مي کند و پيوسته در پي آسايش است، ولي آسايش و آرامشي که هرگز به آن نمي رسد.
اما انسان الهي دقيقا بر عکس او فکر مي کند و دنيا را محل کار و کوشش سخت و حرکت به سوي خدا و آماده شدن براي حيات پس از مرگ مي داند و معتقد است با زحمت زياد و تحمل رياضت و صبر در مقام بندگي بايد خود را آماده لقاي محبوب نمايد.
چهارم. اهميت رياضت به خاطر اين است که در حقيقت خودسازي و سلوک چيزي جز رياضت و سختي کشيدن اختياري در راه خدا نيست. در اين راستا کشف و شهود و عرفان و تمام نتايج و ثمرات خودسازي همه از نتايج و آثار رياضت است، بنابراين کسي که اصلا حاضر نيست در راه خدا سختي و رياضت تحمل کند از مسير خودسازي خارج است.
چيستي رياضت:
رياضت عبارت است از وارد كردن نفس، به سختىها و مشقّات بدنى و روحى و مخالفت با هوا و هوس و تعديل سه قوه شهوت و غضب و وهم تا «سالك» بتواند به مقام معنوى خويش نايل شود و راه حق را بيابد.
آموزههاى اسلامى بر اين امر مهر تأييد گذاشته و انسانها را به مجاهدت با هوا و هوس و تعديل قوا تشويق كرده است. قرآن كريم به منظور بيرون آوردن انسانها از حجابهاى ظلمانى تعلقات، جهاد با نفس و مخالفت با هواهاى نفسانى را به آنان توصيه و بر آن تأكيد مىكند و براى آنكه در ميدان جهاد با نفس (جهاد اكبر) موفق باشند، به صبر و استقامت و استعانت از حضرت حق دعوت مىفرمايد: (مقالات، ج1، ص70)
«وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا ؛ (عنكبوت (29)، آيه 69) ؛ «و آنان كه در راه ما مجاهده و كوشش كردند، به راه خويش هدايت مىكنيم».
«وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ» (همان، آيه 9) ؛ «و هر كه بكوشد، تنها براى خود مىكوشد؛ زيرا خدا از جهانيان سخت بىنياز است».
روايات نيز آكنده از تأكيد بر مجاهده با نفس و مبارزه با آن است و از هر كارى مهمتر تلقى شده است. ( ميزانالحكمة، ج2، صص139 – 141)
رياضت شرعي:
بر اساس آموزههاى اسلامى شريعتگرايى اسلامى عامل قرب و فناء و موجب كمال و لقاء ربّ و فناء فى الله و بقاء بالله است. على (عليه السّلام) فرمود: «الشَّرِيعَةُ رِيَاضَةُ النَّفْسِ».( عيون الحكم و المواعظ، محقق: حسني بيرجندي، حسين، قم، دار الحديث، چاپ اول، 1376ش، ص 40) پس تمرين و تمركز نفس در پرتو بايد و نبايدهاى شرعى و احكام و دستور العملهاى قرآنى ممكن و باعث تربيت و تعديل نفس خواهد شد و استمرار و استدامه آن در همه مراحل سلوكى و منازل معنوى مايه خير در خرد و عقلانيت و خراباتى شدن در عشق و معنويت است، كه على (عليه السّلام) فرمود: «مَنِ اسْتَدَامَ رِيَاضَةَ نَفْسِهِ انْتَفَع»؛( غرر الحكم و درر الكلم، محقق و مصحح: رجائي، سيد مهدي، قم، دار الكتاب الإسلامي، چاپ دوم، 1410ق، ص 608.) هر كه دايم در حال رياضت نفس است سود يابد.
حضرت علي (عليه السّلام) فرمود: «هِيَ نَفْسِي أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى»؛( نهج البلاغة، محقق: صبحي صالح، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق، ص 417) «اين است نفس من كه آنرا به پرهيزكارى رياضت ميدهم».
مردن تن در رياضت زندگى است رنج، اين روح را پايندگى است.
(مثنوى معنوى، دفتر 3، بيت 3365)
از ديدگاه اسلام راه و روش اين رياضتها، راهها و روشهاى تعيين شده است؛ يعنى، از آنجا كه هر حجابى، اثر واقعى خاص خويش را دارد، از بين بردن آن نيز راه مخصوص به خود را در عالم تكوين دارد و نمىتوان بر خلاف آن قدم نهاد و اگر كسى هم بر خطا رود، مطلوب خويش و اصلى را در رياضت به دست نخواهد آورد. بر اساس فرهنگ اسلامى، فقط با «ايمان» و «عمل صالح» و آنچه كه خداوند متعال و رسول و ائمه اطهار«عليهم السلام» دستور دادهاند، رهايى از حجابها ميسّر است:
«قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِينَ» (انعام (6)، آيه 71) ؛ «بگو: حقيقت اين است كه هدايت، همان هدايت الهى است و بس و ما مأموريم در مقابل پروردگار همه عوالم، تسليم بوده و تابع هدايت او باشيم».
«وَ أَنَّ هذا صِراطِى مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (همان، آيه 153) ؛ «و اينكه، اين است صراط مستقيم من، پس تبعيت از آن بكنيد و از تبعيت كردن از راههاى ديگر بپرهيزيد كه شما را از صراط مستقيم بازداشته و پراكنده مىكند بدانيد اين توصيه خداى متعال است به شما، باشد كه راه تقوا را در پيش گيريد».
به هر حال اصل رياضت و مجاهدت در نظر اسلام، با انطباق آن بر واجبات و محرمات، مستحبات و مكروهات، امرى مقبول و تأييد شده است. (مفاتيحالغيب، ص1077)
اهداف رياضت:
اهداف رياضت- بنابر آنچه كه ابوعلى سينا نوشته است - سه چيز است:
يك. غير خداوند را از سر راه دور كند.
دو. انسان از آن جهت كه تركيبى از عقل و شهوت است و پهنه وجودش صحنه كشمكش قواى سفلى و علوى است؛ براى سفر بدون مزاحم به سوى بالا، بايد كارى كند كه جنبه سِفْلىّ نفس (نفس اماره) مطيع و تسليم جنبه عِلْوِىّ و عقلى (نفس مطمئنه) گردد؛ وگرنه به طور دائم در حال كشمكش و رفتن و بازگشتن و ترقى و سقوط خواهد بود.
سوم. لطيف كردن و رقيق كردن روح است تا آماده قبول انوار و تجلياتى شود. (اشارات، ج3، نمط نهم؛ مقالات، ج2، صص 168 و 169) پس رياضت براى خالص و پالايش كردن وجود آدمى است.
بهر آن است اين رياضت وين جفا تا برآرد كوره از نقره جفا. (مثنوى معنوى، دفتر 1، بيت 232)
نتايج رياضت:
نتايج رياضت نيز به حسب نوع و مرتبه و كميت و كيفيت آن، متفاوت است؛ برخى كه رياضتهاى مشروعشان در حد پايينترى است، مشاعر بالاتر حسىشان تقويت مىگردد و با چشم، گوش، لامسه، چشايى و بويايى، حقايق برتر را مىبينند، مىشنوند، لمس مىكنند، مىچشند و مىبويند. هر چه رياضت دقيقتر، ژرفتر، گستردهتر و مداومتر شود، مكاشفات و مشاهدات برترى حاصل مىگردد و هر چه باريكتر و لطيفتر گردد، تجليات و انوار الهى بر قلب سالك مىتابد و خود را با وجه او مواجه مىبيند. به هر حال برآمد رياضت مشروع، «تسليم جان» شدن در مقابل جانان و فانى گشتن در وجه او و باقى ماندن به بقاى او است. بنابراين تاكيد مي كنيم كه رياضت حتما بايد شرعي باشد و رياضت هاي پيش ساخته و بدعت گونه برخي صوفيه راهگشا نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%B6%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%D9%8A-%DA%86%D8%B1%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت