شادی حلال در اسلام | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شادی حلال در اسلام
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شادی حلال در اسلام
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
زندگی و شادزیستی
,
انواع شادی در اسلام
سوال:
ميخواستم راجع به شادي حلال در اسلام كمي توضيح بديد و اينكه چطور ميشه تو اين دنيا از زندگي لذت برد با وجود خط قرمز هايي كه خدا جلوي راه ما گذاشته ؟؟؟و البته كسي كه معتقد باشه بهش عمل ميكنه با تشكر
پاسخ تفصیلی:
انسان هنگامي مي تواند داراي نشاط واقعي باشد كه داراي سلامت روان و آرامش روحي باشد و سلامت روان به عوامل گوناگوني بستگي دارد كه برخي از آنها به عوامل دروني مانند ايمان و باورهاي صحيح و شناخت و بينش درست فرد بستگي دارد و برخي از آنها به عوامل محيطي مانند خانواده و محيط بيرون خانه يعني جامعه اي كه انسان در آن زندگي مي كند ارتباط دارد به عنوان مثال خانواده اي كه روابط اعضاي آن سالم و پيوندهاي عاطفي در آن از استحكام مناسبي برخوردار است و اعضا آن به يكديگر احترام مي گذارند و حقوق همديگر را رعايت مي كنند طبعا نقش بسيار مؤثر در شكل گيري شخصيت سالم فرزندان و اعضا خانواده دارد ولي اگر خانواده به هر دليلي اين گونه نباشد بلكه روابط اعضا با يكديگر تحكم آميز آميخته با حسادت و كينه و روابط عاطفي حالتي گسسته و آشفته داشته باشد به سلامت روان اعضاي آن آسيب جدي وارد مي كند همين نقش را جامعه اي كه انسان در آن زندگي مي كند دارد. يعني سلامت روان انسان تا حدودي به روابط اجتماعي سالم نيز بستگي دارد كما اين كه انسان هايي كه از ايمان سرشارتري برخوردارند از صفاي دل و آرامش دروني بيشتر بهره مندند و روان آنها نيز از سلامت بيشتر برخوردار است ولي انساني كه به هر دليلي از سلامت روان و آرامش دروني برخوردار نيست نمي تواند نشاط واقعي داشته باشد و خنده و گريه او بيمارگونه است. خنده و گريه در واقع از مكانيزمهايي است كه در تخليه هيجانات مثبت و منفي نقش بسيار مؤثر دارد و در تلطيف خلق و خوي انسان نقش مؤثري دارند اما اين نقش را وقتي ايفا مي كنند كه بيمارگونه نباشند. بنابراين براي دستيابي به نشاط واقعي تلاش كنيد با توجه به عواملي كه ذكر شد سلامت روان خود را افزايش دهيد
با توجه به منابع ديني، يعني قرآن و سيره پيشوايان معصوم، دين اسلام موافق نشاط و شادي بوده، علاوه برآن كه آدمي را از تنبلي رهانده و سرزنده ميسازد؛ البته؛ اين شادي، افراطي و تفريطي نبوده، بلكه درچارچوب نگاه تعديلي قابل رهيابي است.
. اسلام و نيازهاي اساسي انسان؛
بهترين آيينها، با طبيعت آدمي و سازمان آفرينش او سازگار بوده، نيازمنديهاي طبيعي و فطري اش را برآورد؛ در غير اين صورت، نه قابل عمل است و نه ميتواند آدمي را خوشبخت و سعادتمند سازد. تعاليم اسلام به دليل توجه به اين نيازها و متناسب بودنش با فطرت آدمي است«فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة اللَّه التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق».كه توانست از محدوديت جزيرة العرب خارج گشته، جهان اسلام را در اقصي نقاط دنيا شكل دهد.
به گفته علامه طباطبايي، اسلام، نه انسان را از نيروها غرايز و خواستههايش محروم ميكند و نه همه توجه را به تقويت جنبههاي مادي معطوف ميدارد؛ نه او را از جهاني كه در آن زندگي ميكند، جدا ميسازد و نه او را بينياز از دين و شريعت به حساب ميآورد و اين سه زاويه، مثلثي را ترسيم كرده كه انسان در محدوده آن كمال مقصود خود را به دست ميآورد و به سعادت ابدي ميرسد و اگر يكي از اين زاويهها باز شود و ناديده تلقي گردد، انسان را دچار سقوط ميكند و از اوج انسانيت به ورطه هلاكتش ميكشاند.علامه طباطبايي، الميزان، ج 16، ص 203.
شادي و نشاط يك ضرورت و نياز
از شادي تعاريف گوناگوني، مانند «احساس مثبتي كه از حس ارضاي پيروزي به دست ميآيد»؛انگيزش و هيجان، ص 367.«مجموع لذتهاي منهاي درد»روانشناسي شادي، ص 42 و 172. «حالتي كه در فرآيند نيل به علاقهها در آدمي به وجود ميآيد»جلوههاي شادي در فرهنگ و شريعت، ص 47.اين پديده هر چند از زواياي گوناگوني تعريف و تشريح شده است، ولي به اتفاق انديشمندان يك ضرورت و نياز اساسي انسان به شمار ميآيد؛ چه كسي را ميتوان يافت كه مدعي باشد نيازمند به شادي نيست؟ اصلاً اساس جهان هستي و پديدههاي آن به گونهاي طراحي شدهاند كه در آدمي شادي ايجاد كنند. بهار با طراوت، صبح پر لطافت، طبيعت با ظرافت، آبشارهاي زيبا، گلهاي زنگارنگ، ديدار دوستان، ازدواج و پيوند و انسان و...، همه شادي آور و مسرّت خير است. از آن جا كه شادي، ناكامي، نااميدي، ترس و نگراني را آزادي دور ميسازد، روانشناسان به ايجاد و تثبيت آن در انسان دستور اكيد دادهاند و اين همه حكايت گر اين حقيقت است كه شادي نياز اساسي و ضروري ميباشد.روانشناسي شادي، روانشناسي كمال، راز شاد زيستن و....
همان بهتر كه دائم شاد باشيم زهر درد و غمي آزاد باشيم
به خوش رويي و خوش خويي در ايام همي روتا شوي خوش دل در انجام
اگر خوش دل شوي در شادماني بماند شادماني، جاوداني
ناصر خسرو.
عوامل شادي و نشاط؛
با كندوكاو در نظريات و گفته هاي دانشمندان و متون معتبر، ميتوان موارد ذيل را در زمره عوامل بر شمرد كه حالت شادي و نشاط را در انسان پديد ميآورند:
1. ايمان. 2. رضايت و تحمل.
3. پرهيز از گناه. 4. مبارزه با نگراني.
5. تبسم و خنده 6. مزاح و شوخي.
7. بوي خوش(البته با رعايت موازين اسلامي )،. 8. خود آرايي(البته با رعايت موازين اسلامي )،.
9. پوشيدن لباسهاي روشن(البته با رعايت موازين اسلامي ) 10. حضور در مجالس شادي.
11. ورزش. 12. اميد به زندگي.
13. كار و تلاش. 14. سير و سفر.
15. تفريح. 16. تلاوت قرآن.
17. تفكر در آفريدههاي خداوند. 18. صدقه دادن.
19. نگاه كردن به سبزهها و...شيخ حر عاملي، وسائل الشيعة، ج 5، باب ملابس؛ شيخ طوسي، امالي، ح 45؛ محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 71، ص 95؛ آيين زندگي، ص 34.
چهار چيز هر آزاده را زِ غم بخرد تن درست و خويِ نيك و نام نيك و خرد
هر آن كه ايزدش اين چهار روزي كرد سزد كه شاد زِيَد شادمان و غم نخورد
رودكي.
اسلام و شادي
اسلام با توجه به نيازهاي اساسي انسان، شادي، نشاط را تحسين و تأييد كرده است. قرآن كه يكي از بهترين و مستحكمترين منابع اسلام به شمار ميرود، زندگي با نشاط و شادي را نعمت و رحمت خدا تلقي فرموده، زندگي هميشه توأم با گريه و زاري و ناله را خلاف رحمت و نعمت خداوند داسته است.
گواه اين مطلب آيه قرآن است كه ميفرمايد: «فليضحكوا قليلاً و ليبكوا كثيراً»؛توبه (9)، آيه 82.«بايد كم بخندند و زياد بگريند». شأن نزول اين آيه، اين بود كه پيغمبر خدا(ص) دستور صادر كرده بودند كه بايد تمام نيروهاي قابل براي شركت در مبارزه عليه كفار و مشركين كه به سرزمين اسلام هجوم آورده بودند، بسيج شوند. عدهاي با بهانههاي مختلف از شركت در اين لشكر كشي خود داري كرده بودند و از فرمان خدا و پيغمبر(ص) تخلف كرده بودند؛ خداوند در قرآن به آنها وعده عذاب ميدهد و به دنبال آن ميفرمايد: [اين گروه نافرمان] از اين پس كم بخندند و زياد بگريند».
واضح است كه نفرين به صورت كيفر و مجازاتي است كه همواره بر خلاف طبيعت و فطرت آدمي او را دچار عذاب و رنج ميسازد. اين كه خداوند آرزوي كم خنديدن و زياد گريستن براي نافرمانان ميكند، حكايت از اين حقيقت دارد كه خنده به عنوان يكي از عوامل نشاط، امر طبيعي و فطري است كه خداوند ميخواهد به عنوان كيفر، نافرمانان از اين امر محروم باشند.گفتارها، ج 2، ص 225 - 226.
توصيفات قرآن در خصوص بهشت نيز حاكي از اين واقعيت است كه اسلام بر نشاط و شادي مُهر تاييد نهاده است؛ زيرا باغهاي زيبا، آبهاي زلال و روان، زيباترين بسترها، نرمترين و چشمگيرترين پارچهها، برترين ديدنيهار.ك: سوره الرحمن، واقعه ويس.و... كه قرآن در وصف بهشت ترسيم ميكند، همه جزء عوامل نشاط و شادي به شمار ميروند و خداوند متعال براي شادكردن انسانها بهشت را اينچنين قرار داده است.
قرآن در فراز ديگري، برخي عوامل شادي و نشاط را مخصوص مؤمنان دانسته است؛ «قل من حرم زينة الله التي أخرج لعباده و الطيبات من الرزق قلهيللذين آمنوا في ال حياة الدنيا خالصةً يوم القيامة»؛اعراف (7)، آيه 32. «بگو (در برابر كساني كه بسياري از مواهب زندگي را تحريم ميكردند) اي پيغمبر چه كسي زينت و آرايش و زيباييهايي را كه خداوند از درون طبيعت براي بندگانش بيرون كشيده، حرام كرده است. بگو اين مواهب پاك و اين زيباييها براي مردم با ايمان در همين زندگي دنيا و در زندگاني جاويد آخرت قرار داده شده است. با اين تفاوت كه در اين دنيا، زيباييها به زشتيها آميخته است؛ شاديها به غم آلوده و آميخته است؛ ولي در دنياي ديگر و در روز رستاخيز، اين زيباييها و اين مواهب پاك، براي مردم با ايمان به صورت خالص وجود دارد»گفتارها، ج2، ص227-228..
اين آيه به خوبي بيانگر اين حقيقت است كه اسلام به بهرهمند شدن از يباييها و مواهب زندگي كه در زمره عوامل نشاط آورند، اهميت ميدهد و آن را زيبنده دينداران و مؤمنان ميداند.
از زبان معصومان(ع) نيز - كه مترجمان حقيقي واحياند - ميخوانيم:
1. رسول اكرم(ص): «مؤمن شوخ و شاداب است».بحراني، تحف العقول، ص49.
2. حضرت علي(ع): «شادماني، گشايش خاطر ميآورد»؛آمدي، غررالحكم، ح2023.«اوقات شادي، غنيمت است»؛همان، ح1084.«هركس شادياش اند ك باشد، آسايش او در مرگ خواهد بود»بحارالانوار، ج78، ص12..
3. امام صادق(ع) «هيچ مؤمني نيست كه شوخي در طبع او نباشد»؛كليني، اصول كافي، ج2، ص663.«شوخ طبعي بخشي از حسن خلق است».همان.
4. امام رضا(ع) كوشش كنيد اوقات شما چهار زمان باشد؛ وقتي براي عبادت و خلوت با خدا، زماني براي تأمين معاش، سعتي براي معاشرت با برادران مورد اعتماد و كساني كه شما را به عيبهايتان واقف ميسازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و وقتي را هم به تفريحات و لذايذ خود اختصاص ميدهيد و از شادي ساعتهاي تفريح، نيروي لازم براي عمل به وظايف وقتهاي ديگر را تأمين كنيد».بحارالانوار، ج75، ص321.در سيره معصومان، عنصر شادي آن چنان اهميت دارد كه علاوه بر تأييد آن به بسترسازي، زمينهسازي و ايجاد آن نيز توصيه شده است.كافي، ج2، ص192.
پارهاي از احاديث، علاوه بر دستورهاي كلي درباره اهميت شادي و نشاط، دستورالعملهاي خاصي نيز براي حفظ و پرورش اين حالت مانند، پيادهروي، سواركاري، شنا در آب، نگاه كردن به سبزهها، خوردن و نوشيدن، مسواك كردن، شوخي، خنده و...وسائل الشيعه، ج12، ص112، بحارالانوار، ج16، ص298؛ حسين نوري، مستدرك الوسائل، ج8، ص418.بيان ميدارند.
چو شادي بكاهد، بكاهد روان خُرد گردد اندر ميان، ناتوان
فرودسي.
مرز شادي و نشاط
براساس هدف و فرجام زندگي، شادي و نشاط از ديدگاه اسلام داراي حد و مرز ميباشد. محتوا و قالب شادي و نشاط و عوامل آن نبايد با روح توحيدي و انساني كه دين اسلام مطرح كرده است، در تضاد و تنافي باشد؛ زيرا هر پديدهاي كه انسان را از آرمان و غايت اصلي خويش دور سازد، به هيچ وجه مقبول اسلام نخواهد بود.
بنابراين پديده شادي و نشاط و عوامل آن به عنوان يك نياز اساسي و ضروري تا حدي روا و مجاز ميباشد كه علاوه بر آن كه مانع نيل انسان به هدف اصلياش نگردد، بلكه در رسيدن به آن مددكار وي باشد؛ از اين رو بسياري از انديشمندان مسلمان معتقدند: از آن جا كه انسان در انجام هر رفتار ارادي، انگيزه و هدفي را پيميگيرداخلاق اسلامي، ص98-99؛ اخلاق الهي، ج5، ص238.شادي و نشاط به عنوان يك رفتار، از اين قاعده مستثنا نبوده، هدف و انگيزهاي در آن دنبال ميشود.
در اين پديده، اگر انگيزه و هدف، حق و در راستاي هدف اصلي زندگي آدمي باشد، اين پديده حق، مفيد و سودمند خواهد بود و اگر انگيزه و هدف باطل در آن نهفته باشد و در برابر هدف اساسي زندگي انسان باشد، اين پديده، باطل و مضر خواهد بود؛ بنابراين ميتوان مرز شادي و نشاط را انگيزه و هدف آن دانست.
مزاح و شوخي كه يكي از عوامل برجسته شادي است، اگر به سبكسري، بيشرمي و گستاخي بياميزد، «هزل» ناميده ميشود كه در اسلام مطرود است و اگر به تحقير و بدگويي و ناسزا آميخته گردد، آن را «هجو» ميخوانند و اين نيز در اسلام نهي شده استيكي از صحابيان از رسول خدا پرسيد: «آيا اگر با دوستان خود شوخي كنيم و بخنديم، اشكالي دارد؟ حضرت فرمود: اگر سخن ناشايستي در ميان نباشد، اشكالي ندارد (كافي، ج2، ص663 ن تحفالعقول، ص323).و اگر شوخي از حد خارج شود و به بيهودگي يا زيادهروي بينجامد، باز از نظر اسلام عملي ناپسند خواهد بود؛ همان طور كه اميرمؤمنان علي(ع) ميفرمايد: «هر كس بسيار شوخي كند، وقار و سنگيني او كم ميشود».غررالحكم، ص222.
امام صادق(ع) ميفرمايد: «زياد شوخي كردن، آبرو را ميبرد».كافي، ج2، ص665.
خنده و تبسم كه از عوامل ديگر نشاط و شادي است، بايد صادقانه بوده، شخصيت آدمي را لكهدار نسازد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفيد ا ست كه به شخصيت ديگران لطمه وارد نياورد. خنده، با انگيزه آزردن، اهانت و تحقير ديگري، حكم حرمت آزار شخص مؤمن را دارد و به شدت نكوهيد شده و حرام است. وقتي براي مؤمن، احترامي برتر از كعبه را بر شمردهاند، به خوبي روشن ميشود كه اهانت و تحقير او، چه اندازه نكوهيده است.اخلاق الهي، ج5، ص256-257.
قالبهاي نشاط و شادي و عوامل آن نيز بايد در شأن مقام انسان و آرمانهاي والاي او باشد؛ زيرا گاهي محتوايي مفيد، در قالبي نامناسب نتيجه اثرگذاري را معكوس خواهد كرد و به همين دليل در روايات، «قهقهه» از شيطان تلقي شدهكافي، ج2، ص664. و «تبسم» بهترين خنده دانسته شده است.غررالحكم، ص222.زمان و مكان نشاط و شادي نيز بايد با آن متناسب باشد؛ زيرا اگر اين تناسب برقرار نباشد، بسيار ناپسند و زشت خواهد بود. مزاح و بذلهگويي در مراسم سوگواري و مكانهاي مقدس ناپسند استاخلاق الهي، ج5، ص258-259. و در خصوص مكان و زمان خنده از رسول اكرم(ص) نقل شده است: «كسي كه بر جنازهاي بخندد، خداوند در روز قيامت پيش چشم همه، به او اهانت ميكند و دعايش اجابت نميشود و كسي كه در گورستان بخندد، باز ميگردد، در حاليكه سختي بزرگي همانند كوه اُحد، براي اوست».همان.
از آن چه در اين فراز گفته شد، مشخص ميگردد كه پارهاي از روايات كه به صورت مطلق يا مقيد، شادي و عوامل آن را نكوهش كردهاند، ناظر به شادي، نشاط و عواملي است كه از مرز و حدود شادي خوشايند از ديدگاه اسلام پا فراتر نهادهاند به افراط و تفريط در غلتيدهاند. اسلام اصل شادي و عوامل آن را ناپسند نشمرده است، بلكه آن را تأييد و توصيه كرده است.
. چند نكته؛
الف) زندگي پُر از قطع و وصلها، شادي و رنجها، نشاط و غمها، اميد و شكستها و... است در جهاني كه ما زندگي ميكنيم، شادي و رنج با يكديگر آميخته است. زندگي نميتواند سراسر با شادي و سرور همراه باشد، ناملايمات در عرصه زندگي، امري گريزناپذير ميباشد؛ به گفته رودكي:
خدايِ عرش، جهان را چنين نهاد نهاد كه گاه مردم، شادان و گه بُوَد ناشاد
ب) پارهاي از روايات كه مؤمن را غمگين و اندوهناك معرفي كردهاند، ناظر به حزن دروني است كه نتيجه آگاهي اجتماعي و تعلق جمعي فرد است و نه پريشان حالي و پراكندگي خاطر كه منافي با نشاط و شادي است. در واقع اين نوع اندوه، ريشه در توجه به احوال ديگران و حس همدردي انساني دارد؛كافي، ج2، ص163؛ وسائل الشيعه، ج20، ص213.
آن گونه كه سعدي از آن چنين ياد ميكند:
بني آدم اعضاي يك پيكرند كه در آفرينش زيك گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
ج) برخي از عوامل شادي، نشاط جسماني را كه اثرغير مستقيمي نيز بر نشاط روحي دارد، براي انسان به ارمغان ميآورد و پارهاي از عوامل شادي به صورت مستقيم، بر نشاط روح اثر ميگذارند.
عواملي چون تلاوت قران، تفكر در آفريدههاي خداوند، ايمان و تقويت آن، صدقه دادن و پرهيز از گناه، از جمله عواملياند كه زمينههاي رواني و روحي شادي را فرهنگ ميآورند و عواملي چون، تغذيه مناسب، ورزش، بوي خوش، خودآرايي(البته با رعايت موازين اسلامي )، پياده روي و نگاه كردن به سبزهها از آن دست عواملياند كه زمينههاي مادي و جسماني نشاط را فراهم ميآورند؛ هر چند كه پس از برخورداري از نشاط جسماني، شادي روحي نيز نصيب انسان ميشود.
د) پارهاي از عارفان مسلمان كه روحيهاي درونگرا دارند - نشاط و شادي را در درونِ جان آدميان جستوجو ميكنند. اينان شادي حاصل از وصال معنوي محبوب را برتر از شاديهاي جسماني و بيروني ميدانند. سالكان معنوي، اندوه و غم را به منزله مقام و درجهاي از تجربههاي عرفاني ميدانند و ازاينرو، گاه، شادي و نشاط را فداي چنين غمي ميكردند و معتقدند از طريق حزن است كه ميتوان به شادي دست يازيد.
كه را ديدي توان در جمله عالم كه يك دم شادماني يافت بيغم
شبستري.
به اعتقاد اين گروه، شاديهاي اين سويي و دنيوي، همچون خود دنيا دوايي ندارند و همواره قرين غم بوده است.
شادي بيغم در اين بازار نيست گنج بيمار وگل بيخار نيست
راه لذت از درن است نزبرون ابلهي دان جستن از قصر و حصون
مولوي.
از آن جا كه عارفان پير و مكتب عشقند، معتقدند آن چه شادي و زندگي ميآفريند، عشق پاك است.
مرده بدم، زنده شدم، گريه بدم، خندم شدم دولت عشق آمد و من، دولت پاينده شدم
از توام اي شهر قمر، در من و در خود بنگر كز اثر خنده تو، گلشن خنده شدم
همان.
مهم اين نكته است كه عارفان نيز در جستوجوي شادي مطلق و كاملند و به دليل ظرفيت وجودي خاص خويش؛ براي دستيابي به آن نشاط راستين از غم استقبال ميكنند؛ ولي هرگز براي ديگران آرزوي اندوه نميكنند؛ علاوه بر آن كه در برابر غم، در ظاهر مراقبند كه ديگران از حزن آنان آگاه نشوند.اميرمؤمنان، عليعليهالسلام در توصيف عارفانه ميفرمايد: «زاهدان، در دنيا اگر چه بخندند، قلبشان ميگريد و اگر چه شاد باشند، اندوهشان شديد است (نهجالبلاغه، خطبه 113؛ ر.ك: شرح مقامات اربعين، ص260-262)..
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B4%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت