«لا اِكراهَ فِى الدّين» | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
«لا اِكراهَ فِى الدّين»
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
«لا اِكراهَ فِى الدّين»
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تفسیر آیات برگزیده
پاسخ تفصیلی:
«لااكراه فى الدين قد تبيّن الرشدُ مِن الغَىّ فَمَن يكفر بالطاغُوتِ وَ يُومِن بالله فقد استمسك بالعروة الوُثقى لاانفصامِ لها و الله سميعٌ عليم.»1
در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بىراهه به خوبى آشكار شده است. پس هر كس به طاغوت كفرورزد و به خدا ايمان آوَرَد، به يقين، به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است و خداوند شنواىِ دانا است.
اين آيه شريفه اصل راهبردى و درخشان نظام مترقى اسلام در گفتگو و تعامل با پيروان ديگر اديان است.
به همين منظور نخست، به فضاى نزول آيه و شأن نزول آن، به عنوان نمونه آشكار چگونگى رفتار و تعامل با ديگران، اشاره مىگردد؛ سپس به اختصار به برخى پرسشها درباره چگونگى رفتار در مجموعه نظام اسلامى و چگونگى رفتار با پيروان ديگر اديان و فرهنگها پاسخ داده مىشود.
فضاى نزول و شأن نزول آيه
اين آيه در سوره بقره است. بى ترديد نزول آيات سوره بقره پس از هجرت به مدينه آغاز گرديده و چندين سال به طول انجاميده است.2؛ يعنى در زمانى كه نظام اسلامى در حال شكلگيرى و استحكام بود.
درباره هنگام نزول اين آيه 3 چنين مىخوانيم:
دو فرزند مردى از مسلمانان انصار به نام «حصين» به آيين مسيحيت گرويده بودند و او مىخواست آنان را با اجبار به سوى اسلام دعوت كند. وقتى موضوع با پيامبر(ص) درميان گذاشته شد، آيه «لااكراه فىالدين...» نازل گرديد.
با توجه به شأن نزول آيه و ظهور آيات ديگر در قرآن مجيد، آشكارترين مراد آيه شريفه آن است كه «پذيرش دين اسلام اجبارى نيست». اين اصل كلى براى همگان است. و پيروان اديان ديگر و كافران را شامل مىشود. كسى حق ندارد به زور و اجبار شريعت اسلام را بر آنان تحميل كند؛ چنان كه در آيه ديگر مىخوانيم: «و قل الحَقَّ مِن ربكم فمَن شاء فليؤمن و من شاء فليَكْفُر بگو: حق از پروردگارتان [رسيده] است. پس هر كه بخواهد، بگرود و هر كه بخواهد انكار كند.»4
افزون بر اين، اجبار در پذيرش دين و ايمان به خداوند با آزمايش و امتحان بندگان و مقتضاى حكمت خداوند در دنيا كه آدمى را مختار و آزاد قرار داده، مخالف است. به همين جهت، خداوند متعال پيامبر اسلام(ص) را از اجبار مردم براى ايمان به خداوند بازداشته است؛ چنان كه در قرآن مجيد مىخوانيم: «و لو شاءَ ربُّكَ لأَمنَ مَن فِى الارضِ كلُّهُم جميعاً اَفاَنتَ تُكْرِه الناسَ حتى يكونوا مؤمنينَ5؛ و اگر پروردگارت مىخواست، قطعاً هر كه در زمين است همه آنها ايمان مىآوردند. پس آيا تو مردم را ناگزير مىكنى كه بگروند؟!»
از سوى ديگر، اعتقاد به دين و التزام به آن از امور قلبى و باطنى است و اجبار و اكراه در آن ثمربخش نيست. بنابراين، عبارت «لااكراه فى الدين» يا يك جمله خبرى و بيانگر حال حقيقى انسان و مقتضاى تكوينى او است؛ و يا بيانگر يك حكم تشريعى به منظور نهى از اجبار در پذيرش دين است.6
بنابر آنچه گفته شد، انسان «به خودى خود»، در پذيرش دين و چگونگى راه و روش زندگىاش، مختار و آزاد است؛ اگر چه نظام اسلامى درباره چگونگى حضور او در اجتماع و تأثيرگذارىاش بر ديگر افراد قوانينى وضع كرده، و خداوند متعال فرجام مؤمنان و كافران را يادآور شده و آدمى را براى بهرهمندى از اعتقادات صحيح و روش زندگى شايسته راهنمايى فرموده است؛ چنان كه در آيه ياد شده و آيات قبل و بعد آن اين حقيقت به خوبى آشكار مىنمايد.
بنابراين، «عقيده» قابل تحميل نيست؛ ولى اين محدوده غير از محدوده احكام است. اكراه و اجبار از ابزارهاى پيشبينى شده در كليه نظامهاى اجتماعى است؛ در هر نظامى در مقولههاى اجتماعى و حقوقى جبر قانونى وجود دارد و بدون آن، جامعه قابل اداره و كنترل نيست. نظامهاى قضايى و نيروهاى انتظامى در همه نظامها، امرى مقبول و معقول شمرده مىشوند. بنابراين، بايد حيطه عقيده را از محدوده عمل و حقوق جدا كرد. در حيطه «عقيده» اجبار راه، ندارد؛ ولى در حيطه عمل، جبر و اكراه گاه لازم و قابل قبولاست؛ چنان كه در تمام جوامع قوانين و مقرراتى وضع مىشود و همگان ناگزير بايد آن را رعايت كنند. با اين تفاوت كه در برخى جوامع تنها به رفاه عمومى و آسايش جسمى افراد جامعه توجه مىشود و هرچه سبب اختلال در آسايش بدنى باشد، خلاف قانون به شمار مىآيد ولى در جامعه اسلامى علاوه بر آسايش بدنى به حفظ ارزشهاى معنوى نيز توجه شده، آنچه بر معنويت افراد جامعه تأثير سوء دارد، خلاف قانون شمرده مىشود. البته تعيين حيطه و محدوده قوانين بايد با كارشناسى و آگاهى كامل از دستورات دينى انجام گيرد و از سليقههاى شخصى و برداشتهاى افراطى و تفريطى پرهيز شود.پي نوشت:1. بقره(2): 256.
2. تلخيص التمهيد، هادى معرفت، ص 101.
3. ر.ك: تفسير الميزان، نمونه، مجمعالبيان، ابنكثير، روحالمعانى و... ذيل آيه شريفه.
4. كهف(18):29.
5. يونس (10): 99؛ ر.ك: الميزان، ج 10، ص 120 ط عربى.
6. ر.ك: الميزان، ج 2، ص 347؛ مجمعالبيان، ج 2-1، ص 631. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 1/600003)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//node/2528
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت