شیوه وضو در قرآن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شیوه وضو در قرآن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شیوه وضو در قرآن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
احکام در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
پاسخ تفصیلی:
درباره آيه 5 سوره مائده و معناى «الى» در آن، دانشمند و فقيه سنى مذهب آقاى وهبة الزحبلى مىگويد: «در نزد تمامى دانشمندان و عالمان - از جمله امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت - داخل نمودن دو آرنج در شستن واجب است، زيرا حرف «الى» كه براى انتهاى غايت است در اين جا به معناى «مع» مىباشد مانند دو آيه شريفه
«وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُمْ»
و
«لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى أَمْوالِكُمْ»
كه در اين دو نيز «الى» به همين معنا است، (الفقه الاسلامى و ادلته، ج 1، ص 218) لذا هیچ یک از مذاهب اهل سنت شستن دست ها را از پایین به بالاواجب یا مستحب نمی دانند بلکه اصلا ( ( الی ) ) در قرآن را به معنای ( ( مع ) ) می گیرند، ( ر.ک : الفقه علی المذاهب الاربعه ، عبدالرحمن الخریری ، دارالفکر،ج 1، ص 53 و حلیه العلما فی معرفه مذاهب الفقها، القفال ، مکتبه الرساله الحدیثه ، ج 1، ص 145 ) . اما شیعه به دلیل روایات وارده از معصومین ( ع ) شستن صورت ودست ها را از بالا به پایین واجب می داند، ( ر.ک : وسایل الشیعه ، داراحیا التراث العربی ، ج 1، باب 19، ص 285 ) . پس ظاهرآیه مبارکه قرآن ( ( الی المرافق ) ) بنا به همه مذاهب اسلامی برای بیان مقدارعضو است نه جهت شستن .
و درباره نحوه وضو گرفتن پيامبر اكرم(ص) نيز چنين مىگويد: و دارقطنى (از دانشمندان حديث اهل سنت) از عثمان روايت نموده كه گفت: بياييد تا مانند وضوى پيامبر(ص) وضو بگيريم پس صورتش و دو دستش را شست و اطراف دو آرنج را مس كرد و همچنين دارقطنى از جابر نقل نموده است كه گفت: پيامبر(ص) زمانى كه وضو مىگرفت آب را بر دو آرنج مىريخت. مراجعه به متن الميزان (ج 5، ص 220) نشان مىدهد كه علامه(ره) «الى» را براى نشان دادن غايت دست مىداند نه غايت شستن؛ يعنى، ايشان «الى» را به همان معناى مشهور انتهاى غايت (تا) دانسته و مىفرمايد: «شستن از بالا به پايين امرى طبيعى و عادى است و از روايات معصومين(ع) به دست مىآيد كه بايد همينگونه عمل شود وگرنه از آيه شريفه به دست نمىآيد كه تنها راه شستن دست، از آرنج است. به عنوان مثال اگر شما به نقاش بگوييد ديوار را تا فلان نقطه رنگ بزن، اين جمله هيچ دلالتى بر اين نكته ندارد كه آيا بايد از بالا به پايين رنگ زد يا از پايين به بالا. انتهاى غايت؛ يعنى، حد نهايى چيزى را مشخص ساختن، نه چگونگى سير را. از طرف ديگر برخى از منابع تاريخى حكايت از اين دارد كه وضوى همه مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدى داشته و مانند وضوى كنونى شيعه بوده است. اين مسأله با آيه قرآن نيز تطبيق دارد كه مىفرمايد:
وَ اِمْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ
(مائده ، آيه 6). در اين آيه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده است، در حاليكه اهل تسنن پاها را مىشويند، علت تغيير وضو اين بود كه عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگى وضوى پيامبر گرفتار ترديد شد، او سپس وضوى پيامبر را به شكلى كه اكنون در ميان اهل سنت مرسوم است اعلام نمود. اين قضيه مورد مخالفت بسيارى از صحابه پيامبر واقع شد، لكن حكومت اموى بنا به اغراض سياسى در نقاط مختلف اسلامى شيوه عثمان را تبليغ كردند و جوى به وجود آوردند كه برخى از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاكم را نداشت و در نتيجه اين گونه وضو گرفتن رواج يافت. براى آگاهى بيشتر ر.ك: وضوءالنبى من خلال ملابسات التشريع، على الشهرستانى.
[پايان كد انتخابي] (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 78/100105743)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//node/2862
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت