عرش و سوالات پیرامون آن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عرش و سوالات پیرامون آن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عرش و سوالات پیرامون آن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
قرآن وعلوم طبیعی
پاسخ تفصیلی:
«عرش» در لغت به معناي چيزي است كه داراي سقف بوده باشد، و به تخت حكومت و پادشاه نيز اطلاق شده كه كنايه از قدرت و حكومت است و «كرسي» نيز به معناي سرير و تخت است. و هر دو واژه در قرآن بكار رفته، و در موارد زيادي «عرش» و در يك مورد «كرسي» به خداوند نسبت داده شده است .
بسياري از مفسرين برآنند كه مُراد از «عرش» و «كرسي» خدا، معنايي كنايي است ولي در اينكه منظور از آن معناي كنايي چيست، سخن بسيار گفته اند. گاهي با استناد به حديثي كه حفص ابن غياث از امام صادق (عليه السلام) نقل مي كند كه از امام (عليه السلام) درباره ي تفسير «وسع كرسيه السماوات و الارض» سؤال كردند، فرمود: منظور علم او است. مي گويند مُراد علم بي پايان پروردگار است. و گاه با استناد به آيه ي شريفه «ثم استوي علي العرش» و... به معناي مالكيت و حاكميت خدا دانسته اند و گاه به معناي هر يك از صفات كماليه و جلاليه ي او گرفته اند.
معاصريني چون مرحوم علامه طباطبايي و... گفته اند:
«عرش» و «كرسي» داراي وجودي حقيقي اند، اگر چه از لفظ آن دو معناي كنايي اراده شده، طبق اين نظريه عرش و كرسي در حقيقت امر واحدي هستند كه به حسب اجمال و تفصيل داراي دو مرتبه هستند و اختلافاتشان رتبي است و هر دو از حقايق وجودي هستند، ولي نه آن طور كه عده اي پنداشته اند كه تختي هستند و خداوند را بر آنها حمل مي كنند. بلكه «عرش» مرحله ي اعلاي عالم وجود است كه زمام جميع حوادث و اسمايي كه علّت وجود آن حوادثند و ترتيب و رديف كردن سلسله ي اسباب و علل منتهي به آن مرحله مي باشد و «كرسي» در مرتبه اي پايين تر، مقام ربوبي اي است كه تمامي موجودات آسمان ها و زمين قائم به آن هستند. و روايات زيادي نيز بر صحت همين قول دلالت مي نمايند.
از حضرت صادق (عليه السلام) معناي عرش و كرسي را پرسيده شد فرمود: عرش صفات كثير و مختلفي دارد; در هر جاي قرآن به هر مناسبتي كه اسم عرش برده شده صفات مربوط به همان جهت ذكر شده است. كه عرش در اين روايت در معاني ملك و مشيت و اراده و علم بكار رفته است. و از عرش و كرسي به عنوان دو درب مقرون به هم نام برده شده كه علم عرش، نهان تر از علم كرسي است.
اصلا در خارج چيزي به نام عرش متعارف وجود ندارد و جمله «اَلرَّحمن عَلي العَرش اسْتَوي» طه/5. كنايه از سلطنت و استيلاي علمي و قدرت خدا بر جهان خلقت است؛ يعني آيه «ثُمَّ اسْتَوي عَلَي العَرش»
سجده/4
.
مثلا در عين حال كه مثالي است، كه احاطه تدبير خدا را در مملكتش ممثل مي سازد، نيز دلالت دارد كه زمام همه امور به دست قدرت و علم بي نهايت خداست. و اوست پروردگار عرش بزرگ: «وَهُوَ رَبُّ العَرش العَظيم».
توبه/129
.
به نقل كليني (رحمه الله) جاثليق به اميرالمؤمنين(ع) عرض كرد خبر ده مرا از معناي
«وَيَحمِل عَرش رَبِّك فَوقَهُم يَومَئِذ ثَمانيه»
}Vحاقه/17. اميرالمؤمنين(ع) فرمود: مراد از عرش آن علمي است كه خداوند به حاملان عرش داده و آن نوري است از نور عظمتش... جاثليق پرسيد: خداوند كجاست؟ فرمود: او اين جا، آن جا، پايين، بالا، محيط بر ما و با ماست... بنابراين، حاملان عرش خدا دانشمنداني هستند كه خداوند از علم خود به آنان داده است.
(اصول كافي 1/129، ح 1.)
علامه طباطبايي و بسياري از دانشمندان معتقدند:
اين كه اميرالمؤمنين فرمودند خدا اين جا، آن جا، بالا، پايين... اين معنا عبارت ديگري از «علم فعلي» خداوند است و در حقيقت عرش و ملكوت يكي است؛ چون عرش مقام اجمال و باطن غيب است.
سدير از امام صادق(ع) پرسيد: معناي عرش و كرسي چيست؟ امام فرمود: عرش، صفات كثير و مختلفي دارد از جمله ملك عظيم، احاطه بر ملك و اين همان علم به كيفيت اشياست. عرش اگر با كرسي ذكر شود معنايش غير معناي كرسي است....
(الميزان 8/165.)
فراواني روايات در اين زمينه موجب قطع مي شود كه معناي محسوس و ظاهري واژههاي عرش و كرسي و مانند آنها مراد نيست.
آية الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 5 (معاد در قرآن)
به عبارت ديگر، «عرش»، مرتبهاى از وجود است كه تمام صفات خداوند سبحان، در آن تجلّى كرده است. جايگاه پادشاه كه مقام صدور احكام است، «عرش» نيز همان مقام صدور احكام تفصيل يافته موجودات است؛ يعنى، در آن مقام «وجوه» تمام موجودات و وجودهاى شريف آنها، به طور تفصيلى حضور دارند. از آن جا كه گستره عرش مجرد و مادى را در بر مىگيرد، خود يك موجود مجرد است. ازاينرو، فعليتهاى تمام موجودات مادون، نزد خداوند سبحان و براى او با تمام وجودشان، حضور دارد و به همين جهت عرش از مراتب علم خداوند به شمار مىرود.
نظر مفسران قرآن دربارهى آيهى
وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى اَلْماءِ
يكسان نيست. ما در اين جا به عنوان نمونه، نظر تعدادى از آنها را مطرح مىكنيم: الف. برخى از مفسّران، مثل سيد قطب، معتقدند كه نمىتوان به حقيقت آيه پى برد؛ زيرا نصّى دربارهى مسائل مربوط به آن نداريم. ما نمىدانيم كه اين آب چگونه و در كجا بود؟ چه حالاتى داشت و چگونه عرش خدا بر اين آب قرار داشت؛ لذا هيچ مفسرى نمىتواند حدود اينها را درك بكند. بر نظريههاى علمى هم نمىتوان اعتماد كرد؛ زيرا هميشه در معرض تحوّل و تغييرند،
(سيد قطب: فى ظلال القرآن، ج 4، ص 1857، نشر بيروت، دار الشروق)
. ب. در مقابل نظريهى بالا، غالب مفسران سنّى مذهب قائلند كه آيه مجهول نيست؛ بلكه بر همان معناى ظاهرى خود حل مىشود. به اعتقاد اينان، منظور از عرش، تخت است و آب نيز همان آب معمولى است؛ ليكن تخت خدا - متناسب با او - تخت عظيمى است كه از هر مخلوقى بزرگتر است و چهار پايه دارد. هر پايهاش شاخههايى دارد كه تنها خدا بدان آگاه است و طول و عرضش را خود او مىداند. در بيان علت وجود چنين تختى، توجيهات مختلفى آوردهاند؛ از جمله: 1. محل ملائكه در ارائهى خدماتشان باشد. 2. خداوند با اين كار اظهار قدرت مىكند. 3. خداوند با اين وسيله مىخواهد بندگان خود را از جانب بالا دعوت بكند. 4. شرافت محمد(ص) را آشكار مىكند. 5. آن را معدن كتاب ابرار قرار داده است. 6. آينهاى در دست ملائكه باشد تا آنها بتوانند آدميان را ببينند. 7. محل امر فيض و تجلى خداوند مىباشد. به باور اين مفسران، «عرش» و «ماء» هر دو جسمند و اولى ما فوق دوّمى است. دربارهى چگونگى قرا گرفتن عرش بر آب، بحثها و قولهاى زيادى دارند،
(فخر رازى: تفسير كبير، ج 17، ص 187 و آلوسى: روح المعانى، ج 12، ص 15 و بروسوى: روح البيان، ج 4، ص 98 چاپ بيروت، دار الاحياء التراث العربيه)
. ج. مفسران شيعى و برخى از مفسران سنّى، چون محمد عبده، معتقدند كه مراد از «عرش» به طور قطع، موجودى جسمانى به نام تخت نيست؛ بلكه منظور از عرش، ملك و سلطنت و استيلاى خداوند است كه با كنايه از آنها به عرش تعبير آورده شده است. مقصود از آب، يا همان آب معروف است كه مادهى حيات شناخته مىشود،
(ترجمه الميزان، ج 10، ص 239)
. و يا هر مادهاى روان و مذاب است كه ماده پيشين زمين و آسمان و ديگر كرات را تشكيل مىدهد،
(رشيدرضا: تفسير المنار، ج 12، ص 16)
. بنابراين، «عرش» ملك مظهر سلطنت خداست و استقرار عرش روى چيزى، به معناى قرار داشتن ملك و سلطنت بر آن چيز مىباشد. علامه مجلسى نيز به نقل از سيد داماد نقل مىكند كه مراد از «الماء» يا علم و دين است؛ زيرا اطلاق اسم «ماء» بر علم، در قرآن كريم و احاديث استعمال زيادى دارد. و يا عقل قدسى است كه حامل علم مىباشد. مانند آيهى
وَ تَرَى اَلْأَرْضَ هامِدَةً، فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا اَلْماءَ اِهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ
(حج/5)
در اين آيه «ماء» به معناى عقل قدسى آمده است. مرحوم كلينى، دربارهى معناى «عرش» و «الماء» از امام صادق(ع) نقل مىكند كه حضرت فرمود: «پيش از آن كه زمينى يا آسمانى يا جن و انسى يا خورشيد و ماهى باشد، خداوند دين و علمش را به آب عطا فرمود.»،
(كلينى: اصول كافى، ج 1، ص 180، حديث 7)
علامه مجلسى مىفرمايد: «منظور از الماء در حمل علم بر آن، يا مادهاى است كه براى خلق انبيا و اوصيا قابليت دارد - كه حاملان علمند - و يا مادهى ساير موجودات است، كه متعلَّق علم خدايند»،
(مجلسى، محمدباقر: مرآت العقول، ج 2، ص 81، چاپ دار الكتب الاسلاميه)
. علامه شعرانى با نقل تشبيه جالبى از صدر المتألهين دربارهى اين آيه مىگويد: «مكان و زمان از اعظم مخلوقات به شمار مىآيند و چون خداوند مدبر زمان و مكان است، از هر دو منزّه است. آن گاه براى خداوند عرش و كرسى است. او زمان را با عرش عقد كرد و فرمود:
« کانَ عَرْشُهُ عَلَى اَلْماء »
زيرا جريان زمان، شبيه جريان آب مىباشد. مكان را با كرسى عقد نمود و فرمود:
« وَسِعَ كُرْسِيُّهُ اَلسَّماواتِ »
زيرا مكانش عالىترين و وسيعترين مكانهاست»،
(كلينى: الكافى الاصول و الروضه، ج 4، ص 147، تعليقهى شعرانى، چاپ مكتبة الاسلاميه)
.( الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ )
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//content/%D8%B9%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A2%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت