پلورالیسم دینی؟؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پلورالیسم دینی؟؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پلورالیسم دینی؟؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حقانیت اسلام وادیان دیگر
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
پاسخ تفصیلی:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
مائده (6)، آيه 69.
؛ «كسانى كه ايمان آورده و كسانى كه يهودى و صابئى و مسيحىاند، هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان آورد و كار نيكو كند، پس نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين خواهند شد».بايد دانست كه علاوه بر آيه ياد شده، از سوى ديگر، در «سوره حج» مىخوانيم:
«إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ اَلَّذِينَ هادُوا وَ اَلصَّابِئِينَ وَ اَلنَّصارى وَ اَلْمَجُوسَ وَ اَلَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اَللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ اَلْقِيامَةِ إِنَّ اَللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»
حج (22)، آيه 17
؛ «كسانى كه ايمان آوردهاند و كسانى كه يهودى و صائبى و مسيحى و مجوس هستند و كسانى كه شرك ورزيدهاند، خداوند در روز قيامت (-(با داورى خويش)-)، ميان آنان جدايى مىافكند. خداوند بر هر چيزى گواه است».
در اين آيه، خداوند مؤمنان را در يك طرف و يهود و نصارى و مجوس و مشركين را در طرف ديگر قرار داده است و از اطلاق مؤمن به آنها، پرهيز نموده است. اينك براى تعيين گروه برتر، به توضيح مختصرى مىپردازيم.
با دقت در آيات قرآن مجيد، به خوبى آشكار مىشود كه برخى از پيامبران، بر برخى ديگر برترى داشتهاند؛
«تِلْكَ اَلرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ»
بقره (2)، آيه 253.
.
برترى شريعت اسلام، آنگاه ثابت مىشود كه بدانيم قرآن مجيد، كاملترين كتاب آسمانى است و پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله برترين پيامبران است؛ چنان كه خداوند متعال مىفرمايد:
«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ اَلْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ اَلْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ»
؛ «و كتاب (-(قرآن)-) را به حق بر تو نازل كرديم؛ در حالى كه كتابهاى (-(آسمانى)-) پيشين را تصديق مىكند و حافظ و نگهبان آنهاست».
خاتميت پيامبرصلى الله عليه وآله، نشانه تماميت و كمالات برتر اوست و بديهى است كه كاملترين شريعت، به وسيله برترين پيامبران ابلاغ گردد؛ چنان كه
در قرآن مجيد مىخوانيم:
«هُوَ اَلَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ اَلْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»
توبه (9)، آيه 33.
؛ «او (-(خداوند)-) كسى است كه پيامبرش را با هدايت و
آيين حق، فرستاده، تا آن را بر همه آيينها برترى بخشد».
پس از اثبات برترى شريعت اسلام و كمالات برتر پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله،
نوبت آن است كه ضرورت پيروى از شريعت اسلام، ثابت شود. «اسلام» و «مسلمانى»، يك معناى عمومى و همگانى دارد كه همه حقگرايان و پيروان راستين پيامبران را شامل مىشود؛ چنان كه درباره حضرت ابراهيمعليه السلام مىخوانيم:
«ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً»
؛
آلعمران (3)، آيه 67.
؛ «ابراهيم، نه يهودى بود و نه نصرانى؛ بلكه حقگرايى فرمانبردار بود»؛ ولى تنها كسانى بر «مسلمانى» باقى مىمانند كه پيوسته حقپذير باشند و هرگاه چهره جديدى از حق آشكار شد، به آن گرايش پيدا كنند و از پيروان شرايع گذشته، كسانى كه به آخرين پيامبر و آن چه كه براى او نازل شده، ايمان آورند، از پاداش الهى بهرهمند خواهند شد.
در قرآن مجيد مىخوانيم:
«وَ إِنَّ مِنْ اهل اَلْكِتابِ لَمَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خاشِعِينَ لِلَّهِ لا يَشْتَرُونَ بِآياتِ اَللَّهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُولئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِنَّ اَللَّهَ سَرِيعُ اَلْحِسابِ»
آل عمران (3)، آيه 199.
؛ «البته از ميان اهل كتاب، كسانى هستند كه به خدا و آن چه به سوى شما نازل شده و به آن چه به سوى خودشان فرود آمده، ايمان دارند؛ در حالى كه در برابر خدا، خاشعند و آيات خدا را به بهاى ناچيزى نمىفروشند. اينانند كه نزد پروردگارشان، پاداش خود را خواهند داشت. آرى، خدا، سريع حسابرسى مىكند».
مسلمانان واقعى، كسانى هستند كه به تمام آن چه كه از حق آشكار شده است، در هر عصر و زمانى، ايمان بياورند و هيچگونه استثنايى قايل نشوند.
بنابراين، كسانى كه پس از آگاهى از حق و آشكار شدن چهره جديدى از حق، به شرايع گذشته باقى بمانند، از آنان پذيرفته نيست و از زيانكاران خواهند بود.
در قرآن مجيد مىخوانيم:
«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اَلْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِى اَلآْخِرَةِ مِنَ اَلْخاسِرِينَ»
آلعمران (3)، آيه 85.
؛ «و هر كه جز اسلام، دينى (-(ديگر)-) جويد، هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است».
پس از اين روشنگرى قرآنى، درباره آيات ياد شده، مىتوان گفت: در آيه مورد بحث، سه احتمال زير وجود دارد:
1. اين كه آيه درباره پيروان شرايع آسمانى قبل از ظهور پيامبر اسلام باشد؛ زيرا شكى نيست كه پيروان پيامبران الهى در زمان آن پيامبر، همه از مؤمنان
و اهل بهشت هستند و قاعده اين است كه انسانها، متدين به دين حق زمان خود باشند.
ر.ك: تفسير نمونه، ج 1، ص 283 - 284.
2. اين آيات درباره كسانى از پيروان شرايع آسمانى است كه بدون تعصب و لجاجت، بر آيين خداپرستى و ايمان به معاد، زندگى مىكنند؛ اما كسانى كه چهره جديد حق را شناختهاند و از روى لجاجت و تعصب، از ايمان به اسلام خوددارى مىكنند، اينان نزد دادگاه عدل الهى و در برابر وجدان عمومى آزادانديشان، محكوم مىباشند؛ چنان كه خداوند درباره آنان مىفرمايد:
«وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللَّهِ عَلَى اَلْكافِرِينَ»
بقره (2)، آيه 89.
؛ «و هنگامى كه
از جانب خداوند، كتابى كه مؤيد آن چه نزد آنان است، برايشان آمد و از ديرباز (-(در انتظارش)-) بر كسانى كه كافر شده بودند، پيروزى مىجستند؛ ولى همين كه آن چه (-(كه اوصافش)-) را مىشناختند، برايشان آمد، انكارش كردند؛ پس، لعنت خدا بر كافران باد».
3. اين آيات هشدارى است به مدعيان اسلام، مسيحيت و يهوديت كه عنوان و اسم، كارساز نيست؛ بلكه آن چه ملاك ارزش و معيار واقعى است، ايمان به خدا و قيامت و بندگى واقعى است.
ر.ك: الميزان، ج 1، ص 193.
بنابراين، آيه شريفه مطرح شده در سؤال، دلالتى بر درستى «پلوراليسم»، به معناى حقانيت پيروان شرايع مختلف ندارد؛ بلكه براى همگان، «يك حق واقعى» را تعريف مىكند و آن، ايمان به خداوند و معاد و پاىبندى به عمل صالح است؛ به ويژه با توجه به «آيه 17 سوره حج» كه به طور آشكار، سرانجام مشركان را از خداپرستان جدا مىداند و تفاوت و جدايى ميان خداپرستان و پيروان شرايع مختلف را نيز بيان فرموده است. بنابراين، تفاوت اديان، گاهى به معناى جدايى حق از باطل و اختلاف راه از بىراهه است و گاهى به معناى درجات متكاملتر از يك راه و يك حقيقت است كه تفاوت شرايع آسمانى به معناى دوم مىباشد.
در نتيجه، ما «كثرت طولى» در شرايع را قبول داريم؛ به اين معنا كه در طول تاريخ، شرايع متكاملتر شدهاند؛ ولى «كثرت عرضى» را قبول نداريم؛ يعنى قبول نداريم كه در يك زمان، چند شريعت، بيانگر حق كامل باشند
همان، ص 24.
؛ بلكه آن چه امتياز شرايع را نشان مىدهد، كاملتر بودن معارف
و احكام و دستورات آن است؛ به گونهاى كه هم انسان را به معرفت عميقتر و بينش دقيقتر، آگاه سازد و هم از جهت رفتار، آدمى را به تعادل و هنجار مناسب فردى و اجتماعى، رهنمون شود و شريعت اسلام، داراى چنين ويژگىهايى است و اين حقيقت كه «شريعت آخرين، كاملترين نيز هست»،
در قرآن مجيد بيان شده و به طور آشكار اعلام شده است كه تنها كسانى از پيروان شرايع گذشته كه به شريعت اسلام ايمان آورند، به حق كامل، راه يافتهاند؛
چنان كه مىخوانيم:
«فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اِهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما هُمْ فِى شِقاقٍ»
بقره (2)، آيه 137.
؛ «اگر آنان (پيروان شرايع گذشته) نيز به مانند آن چه شما ايمان آوردهايد، ايمان بياورند، هدايت يافتهاند و اگر سرپيچى كنند، از حق جدا شدهاند».
البته كسانى كه امكان آشنايى با حقانيت شريعت اسلام نداشتهاند، داراى عذر مىباشند و اگر روحيه حقيقتجويى و تسليم در برابر حق را داشته باشند، اهل نجاتند؛ اما اگر به خاطر تعصب و منافع خويش، از پذيرفتن شريعت اسلام، دورى گزينند، گرفتار عذاب الهى خواهند شد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//content/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%9F%D8%9F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت