تبیین آيه مباهله | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تبیین آيه مباهله
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تبیین آيه مباهله
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تفسیر آیات برگزیده
پاسخ تفصیلی:
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ»
آل عمران (3)، آيه 61.
؛ «پس هركس در اين (-(باره)-) پس از دانشى كه تو را (-(حاصل)-) آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».
آيه مباهله، آيه بسيار مهم و جالبى است كه جواب چندين سؤال را با هم داده است.
درباره شأن نزول اين آيه، چنين آمده است: گروهى از مسيحيان در منطقه مرزى حجاز و يمن به نام «نجران» ساكن بودند.
مجمع البيان، ج 2، ص 308.
پيامبرصلى الله عليه وآله وقتى به مدينه آمد و حكومت اسلامى رشد پيدا كرد، يهوديان اطراف مدينه در برابر پيامبرصلى الله عليه وآله توطئه كردند و گروهى از مسيحيان نجران نيز براى آن كه از رسالت محمدصلى الله عليه وآله مطمئن شوند، به مدينه آمدند. عالمان آنان به بحث و گفتوگو با پيامبرصلى الله عليه وآله پرداختند و بر اعتقاد خود درباره حضرت مسيحعليه السلام كه فرزند خداست، اصرار مىورزيدند. در اين هنگام آيه مباهله نازل شد كه نشان مىدهد در جايى كه بحث علمى، ثمره و فايدهاى ندارد، بايد از راه ديگرى وارد شد و اين راه، همان مباهله، به معناى نفرين بود كه در ميان مسيحيان نيز پذيرفته شده بود؛ پس به آنها اعلام شد:
«فَقُل تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ...»
آل عمران (3)، آيه 61.
؛ «اى پيامبر! به آنان بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم؛ شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را و شما هم زنان خود را؛ ما نفوس خود را بياوريم شما هم نفوس خود را؛ سپس طرفين را نفرين كنيم و بگوييم خدا لعنت كند هر كسى را كه دروغ مىگويد»؛ يعنى مىداند حق چيست؛ اما به زبان دروغ مىگويد.
به دنبال اين توافق، روز مباهله (24 ذىالحجة) مشخص شد. مسيحيان نجران ديدند كه پيامبر با چهار نفر آمدند؛ علىعليه السلام، زهراى اطهرعليها السلام، امام حسن و امام حسينعليهما السلام، كه با شخص پيامبر، يك هيئت پنجنفره را تشكيل مىدادند. طبق نقل شيعه و سنى، آنها وقتى اينگونه آمدن پيامبرصلى الله عليه وآله را ديدند، عقبنشينى كردند و به اطرافيان خود گفتند: اگر پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله به گفته خودش اطمينان نداشت، نزديكترين افراد خاندانش را نمىآورد. به همين جهت، مسيحيان نجران گفتند: ما راضى هستيم جزيه (ماليات) بدهيم و زير چتر حكومت اسلامى زندگى كنيم. پيامبرصلى الله عليه وآله هم پذيرفت و ديگر نفرين نكردند.
اين آيه، هم نشانه فضيلت اهلبيتعليهم السلام است و هم نشانه آشكارى است كه پيامبر رحمةللعالمين است. امام زمان(عج) هم رحمةللعالمين است و اين كه مىگويند امام زمان(عج) مىآيد و خونريزى مىكند، حتماً باطل است. امام زمان، جانشين پيغمبرى است كه رحمةللعالمين است.
حضرت امير در نهجالبلاغه مىفرمايد: «وقتى حضرت مىآيد، عقول مردم را كامل مىكند و مردم ايمان مىآورند. تعدادى از لشكر سفيانى و دجال در جنگ كشته مىشوند كه آن هم قبل از ظهور حضرت است؛ اما وقتى حضرت بيايد، يك حكومت عدل جهانى ايجاد مىكند و حكومتهاى ديگر هم با رضايت و از روى رغبت، ايمان مىآورند.
در هر صورت، با توجه به اين آيه شريفه، پيغمبر مأمور است سه گروه را بياورد. اگر گروه چهارمى را بياورد، پيغمبر گناه كرده و از فرمان خدا، سرپيچى كرده است و اگر كمتر هم ببرد، باز هم سرپيچى از فرمان خدا كرده، حال بايد ديد كه حضرت چه كسانى را براى مباهله برده بود؟
1.
«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ»
؛ از فرزندان، پيامبرصلى الله عليه وآله، امام حسن و امام حسينعليهم السلام را با خود بُرد.
براساس اين كه حسنينعليهم السلام به دستور پيامبر در آن واقعه حضور داشتند و قرآن تعبير نموده است كه پيامبر فرزندان خود را ببرد، جواب آن سؤال معلوم مىشود كه نوه دخترى هم فرزند پدربزرگ است و الا پيامبر بايد مىگفت: من بچه ندارم و اينها مال داماد من هستند. بنابراين، همانطور كه به سيدهايى كه از طريق پدر به پيامبر مىرسند، به عنوان فرزندان و نسل پيامبرصلى الله عليه وآله احترام گذاشته مىشود، لازم است به كسانى كه مادرشان سيد است نيز احترام گذاشت؛ اگرچه از نظر فقهى، به آنها خمس تعلّق نگيرد. در نتيجه در محرم بودن و انتساب نوادگان به يك شخص فرقى بين نوه دخترى و پسرى وجود ندارد. همانگونه كه نوه پسرى به انسان محرم است و از نسل وى محسوب مىگردد نوه دخترى نيز چنين است، بايد توجه داشت كه همه امامانعليهم السلام نوه دخترى پيامبر هستند و با وجودى كه امام حسن و امام حسينعليهم السلام نوه دخترى رسول خدا بودند در آيه مورد بحث از واژه «ابناء» استفاده گشت كه به معناى پسران است.
2.
«وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ»
؛ پيغمبر علاوه بر دختران و ديگر زنان خويشاوند خود، نُه زن داشت. در قرآن نيز لفظ جمع آمده است و اين نشان مىدهد كه از ميان زنان، هر كدام شرايط را داشته باشد، بايد او را ببرد و اگر صد زن هم از اهلبيت او حساب مىشدند، بايد آنها را ببرد. (-(اين جمع آوردن نكته دارد)-).
با وجود اين كه در آيه لفظ جمع آمده، اما پيغمبر فقط زهراعليها السلام را برده، يا بايد بگوييم پيغمبر خلاف امر خدا كاركرده (نعوذ باللَّه) كه خداوند جمع خواسته و گفته زنهايت را بايد ببرى، ولى پيغمبر سرپيچى كرد و يكى را برد كه اين اصلاً در شأن پيغمبر نيست يا اين كه بگوييم مراد آيه زنانى بود كه از اهلبيتعليهم السلام بودند و زن شخصيت حقوقى پيامبر به حساب مىآمدند. از اين رو، پيغمبر فقط زهرا را برد چون فقط او جزء اهلبيتش حساب مىشد و حتى اگر خديجه هم با آن همه مقام و منزلت كه امالمؤمنين است، زنده بود، او را با خودش نمىبرد؟
پس عبارت «نساءونا»، به صورت جمع است؛ اما پيامبرصلى الله عليه وآله تنها يك نفر و آن هم حضرت فاطمهصلى الله عليه وآله را براى مباهله همراه برد و اين نشان مىدهد كه از ميان خويشاوندان پيامبرصلى الله عليه وآله از جنس زن، تنها يك زن بود كه جزء اهلبيت پيامبرصلى الله عليه وآله بود و اگر ديگرى هم بود، به مقتضاى لفظ جمع، بايد پيامبرصلى الله عليه وآله او را با خودش مىبرد و به عبارت ديگر، اين عمل پيامبرصلى الله عليه وآله نشان مىدهد كه زنان پيامبر، جزء اهلالبيت نمىباشند.
اما جواب سؤال ديگر:
بديهى است كه مقام پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله برتر از تمامى پيامبران گذشته است؛ زيرا او خاتم انبيا و سيد مرسلين است، پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله، حضرت علىعليه السلام را با خود به مباهله برد در حالى كه او نه جزء فرزندان پيامبرصلى الله عليه وآله است و نه جزء نساء پيامبر؛ پس ناگزير بايد پيامبرصلى الله عليه وآله او را جزء نفس خويش (انفسنا) حساب كرده باشد؛ يعنى على، نفس و جان پيامبرصلى الله عليه وآله است و مقام پيامبر از همه انبيا بالاتر است؛ پس مقام حضرت علىعليه السلام نيز از همه انبيا بالاتر مىباشد.
در روايات درباره امام علىعليه السلام آمده است كه پيامبر به او فرمود:
«لحمك من لحمى و دمك من دمى و الايمان مخالط لحمك و دمك كما خالط لحمى و دمى»
؛
دعاى شريف ندبه و... .
و پيغمبرصلى الله عليه وآله به او فرمود: تنها فرقى كه من و تو داريم، اين است كه من پيغمبرم و تو پيغمبر نيستى. اگر چه خلقت جسمى امامانعليهم السلام بعد از پيامبران بوده، اما خلقت نور آنها قبل از آفرينش پيامبران بوده است؛
«خلقكم اللَّه انواراً و جعلكم بعرشه محدقين»
زيارت جامعه كبيره.
. اول و آخر و وسط عالم، اهلبيت عصمت و طهارتعليهم السلام بودهاند.
يكى از دلايل اين كه مقام پيامبر از انبياى ديگر بالاتر است، اين است كه زحمات همه را تكميل كرد و دليل اين كه اين قدر ولايت مهم است، اين است كه زحمت پيغمبرصلى الله عليه وآله را علىعليه السلام تكميل كرد؛
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»
مائده (5)، آيه 3.
.
آيا مقام حضرت زهرا از مقام حضرت مريم نيز بالاتر است؟
بدون شك چنين است. در روايتى از پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله خطاب به حضرت زهراعليها السلام مىخوانيم:
«يا بُنَيَّةَ الا ترَضينَ اَن تكونى سيدة نساء العالمين؟ قالت: يا ابة فاَينَ مريم بنتُ عمران؟ قالصلى الله عليه وآله: تلك سيدة نساء عالمها...»
ابن شهر آشوب، مناقب آل ابىطالب، مطبعة الحيدريه فى النجف، 1376ق، ج 3، ص 105 ؛ محمدبن يوسف زرندى الحنفى، نظم درر السمطين، نجف: مطبعة الامام الميرالمؤمنين، ص 179.
؛ آيا راضى هستى كه سيده زنان جهانيان باشى؟ حضرت فاطمه عرض كرد: اى پدر! پس مريم چه؟ حضرت فرمود: او سيده زنان زمان خود بود...».
بايد توجه داشت كه عالمين، جمع است (نه مفرد و نه تثنيه)؛ پس شامل همه جهانهاى قبل از ما و بعد از ما و شامل جهان مادى، برزخى و آخرت مىشود. اگر فضيلت ذاتى حضرت مريم اين بود كه مادر حضرت عيسىعليه السلام شد، فضيلت ذاتى حضرت زهرا اين است كه هم دختر نبوت بود و هم همسر ولايت و هم مادر امامان. اگر فضيلت عرضى مريم اين بود كه در راه دين حضرت عيسىعليه السلام زحمت كشيد، فضيلت عرضى حضرت زهراعليها السلام دفاع از دين خاتم انبيا و دفاع از ولايت و آيه
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»
است؛ تا جايى كه در راه اين دفاع، به مقام شهادت نائل گشت. در اين موضوع، بحث فراوان است و آن را به مقام خود وامىگذاريم. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 10/500036)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//node/2443
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت