شيعه درقرآن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شيعه درقرآن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شيعه درقرآن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
سایر موارد
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
پاسخ تفصیلی:
كلمه شيعه در كلام الله مجيد در سه معنا و اصطلاح به کار رفته است:
اول به معناى فرقه و گروه مانند:
« ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِيًّا»1
دوم به معناى پيرو و دوست پيامبر، چنان كه در داستان حضرت موسى(ع) آمده:
« فَوَجَدَ فِيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ»2
سوم به معناى پيرو و نگهدار مكتب و اعتقاد حق، آنجا كه خداى تعالى حضرت ابراهيم(ع) را به راه و روش و اعتقاد توحيدی نوح(ع) معرفى مىكند، مىفرمايد:
« وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»3
در اين آيه كريمه حضرت ابراهيم(ع) با همه شموخ مقام و عظمت نبوت شيعه حضرت نوح(ع) به حساب آمده است.
شگفت از دوستان ناآگاه و دشمنان دانا، و مزدوران استعمار است كه پيدايش اين لغت و ظهور اين واژه و معتقدان به آن را به زمان صفويه نسبت مىدهند!!
در كشاف زمخشرى آمده:
« من شيعته ... يعنى از كسانى كه در اصول دين با حضرت نوح(ع) همراه است گر چه شريعت نوح و ابراهيم با هم تفاوت دارد.»
ابو محمد حسن بن موسى نوبختى كه در قرن چهارم مى زيسته در كتاب الفرق و المقالات چنين مىگويد:
« اركان فرق اسلامى چهار فرقه مىباشند: شيعه، معتزله، مرجئه، خوارج.
اما شيعه فرقه علىّ بن ابيطالب مىباشند كه در زمان حيات پيامبر و پس از مرگ او به شيعه علىّ موسوم بودند، و فقط او را امام مىدانستند كه از آن جمله مقداد بن اسود، سلمان فارسى، ابوذر جندب بن خباده غفارى، عمار بن ياسر و هر كس كه علىّ را دوست مىداشت، و اينان اولين كسانى هستند كه در امت پيامبر به تشيع توصيف شدند زيرا نام تشيع از دير زمان به پيروان ابراهيم و موسى و عيسى و ديگر پيامبران صلوات الله عليهم اجمعين اختصاص داشت.»
در کتب لغت آمده: « شيعة الرجل: يعنى پيروان و ياران مرد، شيعه يعنى گروه، به يك نفر و دو نفر شيعه گفته مىشود و جمع آن شيع و اشياع است و اين نام غلبه دارد بر كسانى كه علىّ و اهل بيتش را دوست دارند تا جائى كه براى آنان نام ويژه شده. 4
دائرة المعارف الاسلاميه مىگويد:
تاريخ پيدايش شيعه تمامى برمىگردد به اين كه علىّ بن ابىطالب خليفه شرعى، پس از درگذشت پيامبر است. 5
شيعه در حديث و سنت پيامبر(ص)
سيوطى در تفسير الدر المنثور ضمن تفسير آيه كريمه:
(أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ)، آورده: ابنعساكر از جابربنعبدالله روايت كرده كه گفت: نزد رسول خدا بوديم كه علىّ روى آورد، پيامبر فرمود: سوگند به كسى كه جانم به دست اوست، روز قيامت اين و شيعيانش رستگارند. 6
فضلبنشاذان نيشابورى در كتاب پرقيمت الايضاح خطاب به اهل سنت مىگويد: شمائيد كه روايت مىكنيد رسول خدا به علىّ(ع) فرمود: اى علىّ تو و شيعيانت در بهشت هستيد. 7
و شما روايت مىكنيد از امسلمه همسر رسول خدا(ص) كه گفت: از رسول خدا شنيدم كه مىفرمود: شيعيان علىّ رستگارانند، واى بر كسى كه بر خدا كافر شود، آيا خرد را به كار نمىبنديد، آيا ميدانيد چه حكم مىكنيد؟ آيا شيعيان علىّ به جز كسى كه علىّ را دوست مىدارند و دشمنانش را دشمن و از فرمانش اطاعت مىكنند و به حكمش راضى هستند و اولاد صالحش را دوست دارند كسى ديگر است.8
اگر غير شيعه كتبى هم چون ينابيع الموّده، نهج الحقّ علامه حلى، احقاق الحق قاضى نور الله، ملحقات احقاق آيتالله مرعشى در بيست و پنج جلد ضخيم، الغدير علامه امينى، اثبات الهداة از شيخ محمدحسن حرّ جبل عاملى، تأسيس الشيعه لعلوم الاسلام آيتالله صدر، المراجعات و النص و الاجتهاد سيد شرفالدين، و اصل الشيعه كاشف الغطاء، و عبدالله بن سبا و احاديث عايشه و خمسون و مأة صحابى مختلق از علامه عسگرى به دقت مىخواند و كتب روائى و فقهى شيعه هم چون دوره كافى، تهذيب، استبصار، من لا يحضره الفقيه، وسائل، وافى، شافى و آثار درخشان اين طايفه را با به كار گرفتن عقل مطالعه مىكرد، 9 باب افترا و تهمت به روى شيعه بسته مىشد، و فضاى آلوده و تاريك اختلاف كه غير شيعه بر امت اسلام تحميل كرده از ميان مىرفت و هواى سالم وحدت و اتحاد بر امت سايه مىافكند و قدرت شگفتآورى از مسلمانان به وجود مىآمد كه همه دشمنان شرقى و غربى را از هوس تسلّط بر آنان باز مىداشت، و تمام مشكلات حل مىشد و گره از كارهاى امت گشوده مىگشت، و درهاى رحمت و فيوضات حق به روى آنان باز مىشد.10
___________________
غلامرضا کاویان - خرداد 94
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.quran.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های قرآن و حدیث سایت پرسمان
یادداشت :
:
1- مريم 69.
2- قصص 15.
3- صافات 83 و 84.
4- المنجد ص 411، طبع 1956 ميلادى.
5- دائرة المعارف، ج 14، ص 57.
6- الدر المنثور.
7- الايضاح، ص 476.
8- همان مدرك، ص 476.
9- شيعه مىپرسد، 22.
10- برای آگاهی بیشتر مراجعه شود :
تشيع مولود طبيعى اسلام، سيد محمد باقر صدر؛ شيعه در اسلام ،علامه طباطبايى؛ رهبرى امام على(ع) در قرآن و سنت پيامبر(ص) ترجمه: المراجعات، علامه سيد شرف الدين، ترجمه: محمدجعفر امامى؛ شيعه و تهمتهاى ناروا، علامه جواد شرى؛ آنگاه هدايت شدم تيجانى سماوى، ترجمه: سيد جواد مهرى؛ اهل سنت واقعى تيجانى سماوى، ترجمه سيد جواد مهرى؛ بررسى مسايل كلى امامت، ابراهيم امينى؛ امامت و رهبرى، شهيد مطهرى؛ شيعه پاسخ مى گويد، سيد رضا حسينى نسب؛ عبدالله بن سبا، علامه عسكرى؛ نقش ايمان در احياى دين، علامه عسكرى؛ تفسیر موضوعی پیام قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ج 9.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت