بلاتكليفان برزخ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بلاتكليفان برزخ
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بلاتكليفان برزخ
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اهل برزخ
,
عالم برزخ
سوال:
شنيدم پس از مرگ عده اي هستند که تا قيامت مدهوشند و يا خوابند و يا بر سر قبر خود مي نشينند و زاري مي کنند به خاطر مرگشان. درست است؟ اين عده چه کساني هستند که نه در بهشت برزخي نه در جهنم برزخي جاي ندارند؟ و اگر کسي ثوابش بيشتر از گناهش باشد و به لطف پروردگار به بهشت برزخي رود تکليف گناه هايي که کرده چيست؟ او که معصوم نبوده؟!
پاسخ تفصیلی:
علامه طباطبايي مي فرمايند: پر واضح است که در بهشت قيامتي خوابي وجود ندارد . در بزرخ نيز با اين که از خواب هاي دنيوي سراغي نيست، با اين حال نسبت به قيامت همچون خواب است به بيداري ... به همين دليل است که طبق حديث امام علي(ع) در قبر براي ميّت مؤمن دري به بهشت باز مي شود و خطاب مي رسد که به آسودگي بخواب ؛ و براي غير مؤمن دري به جهنم باز مي شود و خطاب مي رسد که در بدترين شرايط بخواب ... و امام باقر(ع) فرمودند: « مرگ همان خوابي است که هر شب به سراغتان مي آيد با اين تفاوت که مدت آن طويل تر است و شخص از آن بيدار نخواهد شد مگر در روز قيامت». (انسان از آغاز تا انجام، علامه طباطبايي، ترجمه صادق لاريجاني، ص83و84)طبق اين بيان علامه طباطبايي روشن مي شود که مراد از خواب اهل برزخ، ناآگاهي آنها نسبت به وضع زندگي آخرت است. اما در مقايسه با دنيا، اهل برزخ از اهل دنيا بيدارترند. لذا در مقايسه اهل بزرخ نسبت به اهل دنيا فرمودند: «الناس نيام فاذا ماتوا انتبهوا » (بحارالانوار، ج4، 43)( مردم دنيا در خوابند پس زماني که مردند بيدار مي شوند.)خواب در واقع مرتبه اي از زندگي و حيات است که در آن حالت انسان آگاهي اندکي نسبت به حالت بيداري دارد. بنابراين در عالم برزخ همه به اعتبار دنيا زنده و بيدارند ولي نسبت به حيات اخروي در خوابند . البته برخي دربرزخ نيز از آگاهي بالايي نسبت به حيات آخرت برخوردارند يا به عبارتي در برزخ نيز زنده به حيات اخروي هستند .امّا سوال قبر و مؤاخذه بنا به برخي روايات براي همه نيست. امام صادق(ع)مي فرمايند: «در قبر تنها ا زکساني سوال و مواخذه مي شود که در محض نمودن ايمان يا کفر کوشيده باشند و ديگران به حال خود رها خواهند شد».(کافي، ج3، ص235) روايات به اين مضمون بسيار زياد و به قول علماي حديث در حد استفاضه است.ضريس الکناسي از امام باقر(ع) مي پرسد: فدايت گردم کساني که موحّدند و به پيامبري محمد(ص) اقرار دارند، لکن گناهکارند و امامي ندارند و ولايت شما را نمي شناسند وضعشان چگونه است؟ فرمودند: « در قبر باقي خواهند ماند: اگر عمل صالحي داشته باشند و عداوتي(نسبت به ما اهل بيت) ابراز نکرده اند، براي آنها راهي به بهشتي که در مغرب است، گشوده خواهد شد و از آنجا برايشان نسيم فرح خواهد وزيد تا اينکه در روز قيامت خداوند خويش را ملاقات کنند و خداوند آنها را به خاطر نيکيها و بديهايشان مورد حساب و مؤاخذه قرار دهد. مستضعفين، ابلهان، اطفال و فرزندان مسلمانان که به حد بلوغ نرسيده اند، نيز چنين وضعي دارند».بنابراين درعالم برزخ از کساني سوال مي شود که اهل فکر بوده اند و شعور لازم براي درک حقيقت را داشتند ؛ و بر اين اساس يا دنبال محض نمودن ايمان خود بودند يا در مسير کفر پيش مي رفتند. اين دو گروه هر کدام به دو دسته تقسيم مي شوند. 1. مؤمنان و کافراني که در ايمان يا کفر به درجات بالايي رسيده اند. 2. مؤمنان و کافراني که در مسير محض نمودن ايمان و کفرشان بودند ولي به درجات بالاي ايمان و کفر نرسيده اند.مؤمنين محض ، هم در برزخ اهل بهشتند هم در آخرت. کفار محض نيز در هر دو عالم اهل جهنمند. اما مؤمن غير محض در عالم بزرخ به مقدار ناخالصي ايمانش عذاب مي بيند ولي در آخرت از اهل بهشت است و حتي ممکن است در برزخ نيز بعد از مقداري عذاب از عذاب نجات يابد. عمرو بن يزيد مي گويد: از امام صادق(ع) پرسيدم: من از شما شنيدم که شما مي فرموديد هر شيعه اي به بهشت مي رود به خاطر آنچه در آنهاست. حضرت فرمودند: « راست گفتم، به خدا قسم همه آنها در بهشتند». گفتم: فدايت شوم گناهان زيادند و بزرگ. پس امام فرمودند: « در قيامت همه آنها در بهشتند به سبب شفاعت پيامبر مطاع يا شفاعت وصي پيامبر ، لکن به خدا قسم من بر شما در مورد برزخ هراسناکم». گفتم: برزخ چيست؟ فرمود: «همان قبراست از زمان مرگ تا روز قيامت»(کافي، ج3، ص243)کافران غيرمحض ، هم در عالم برزخ اهل جهنمند هم در آخرت ، لکن بنا به ظهور برخي آيات و روايات به نظر مي رسد که آنها مخلد در جهنم آخرتي نخواهد بود.البته جهنم رفتن اين سه گروه در برزخ و دو گروه کافر در آخرت به اين شرط است که در دنيا توبه نکرده باشند لذا اگر کافر از کفرش توبه واقعي کند و در مسير ايمان قرار گيرد از عذاب نجات مي يابد. همچنين مؤمن غيرمحض اگر از گناهش توبه كند عذاب برزخي نخواهد داشت ؛ و درجه آمرزش به ميزان درجه توبه است کما اينکه درجه عذاب بستگي به درجه گناه دارد.براي مطالعه بيشتر ر.ک: معاد، استاد محمد شجاعي، ج1، ص301 الي 349انسان از آغاز تا انجام، ص80-85
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%83%D9%84%D9%8A%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%D8%AE
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت