تعريف شناخت-مقام شهود | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تعريف شناخت-مقام شهود
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تعريف شناخت-مقام شهود
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
سوال:
مقصود از شهود و شناخت چيست؟
پاسخ تفصیلی:
1. شهود در لغت به معنی حاضر بودن و مشاهده حضوری داشتن است. مشاهده بر چند قسم است که عبارتند از : مشاهده ی حسّی ، مشاهده ی عقلی یا ذهنی و مشاهده ی قلبی . واژه ی شهود اگر در علوم عقلی و عرفانی به صورت مطلق و بدون قید به کار رود معمولاً مراد از آن مشاهده ی قلبی است. گاه مشاهده ی قلبی را شهود مستقیم ، و در مقابل ، مشاهدات حسّی و ذهنی یا عقلی را مشاهده ی غیر مستقیم و با واسطه نیز می گویند. چرا که در مشاهده ی حسّی عواملی چون نور و چشم و امثال این امور واسطه اند ؛ در مشاهده ی ذهنی و عقلی نیز صور ذهنی واسطه ی بین حقیقت مورد مشاهده و شخص شهود کننده هستند. امّا در شهود قلبی هیچ واسطه ای بین شهود شونده و شهود کننده وجود ندارد. لذا علم حاصل از شهود قلبی را علم حضوری و معرفت حاصل از حسّ و عقل را علم حصولی نامیده اند. در مشاهدات حسّی و عقلی ، وجود خود معلوم (مشاهده شونده) هیچگاه وارد حوزه ی وجودی مشاهده کننده نمی شود. برای امثال انسان وقتی درختی را با چشم می بیند وجود خود درخت خارجی به ذهن انسان داخل نمی شود بلکه ماهیّت آن به صورت مفهوم در ذهن حاصل می گردد. امّا اگر کسی بتواند وجود درخت را نه با حسّ و عقل بلکه با قلب مشاهده کند وجود خود درخت خارجی در وجود مشاهده کننده حاضر می شود نه مفهوم و صورت ذهنی آن. به عبارت دیگر وجود شخص شهود کننده با وجود موجود شهود شونده ــ مثلاً درخت ــ نوعی اتّحاد برقرار نموده آن را با خود یکی می بیند. در این حالت شخص ، شیء خارجی را همانگونه مشاهده می کند که ذات خود و حالات درونی خود را مشاهده می نماید. یعنی همانطور که انسان ذات خود و حالات درونی خود مثل شادی و غم خود یا عاقل بودن خود را بی هیچ واسطه ای ادراک می کند ، در مشاهده ی قلبی ، دیگر موجودات را هم به همین نحو شهود می نماید. یعنی وجود آنها را در وجود خود حاضر می یابد.البته باید توجّه نمود که مراد از قلب ، تلمبه ی خون داخل سینه نیست ؛ قلب در اصطلاح علوم عقلی و عرفانی مرتبه ای از مراتب وجود آدمی است که از حیث شدّت و رتبه ی وجود بالاتر از عقل قرار دارد. 2. کلمه ی شناخت به معنی آگاهی بوده دارای اقسامی است که عبارتند از:الف) شناخت حسّی: که به واسطه ی حسّ حاصل می شود.ب) شناخت عقلی یا ذهنی: که به واسطه عقل و ذهن تحصیل می شود.ج) شناخت قلبی: که از راه قلب و شهود فلبی به دست می آید. لذا شناخت در زبان فارسی واژه ای است معادل با معرفت ، علم و شهود به معنی عامّ آن. امّا بر عکس کلمه ی شهود که به صورت مطلق به شهود قلبی منصرف می شود ، این کلمه اگر مطلق به کار رود بیشتر تداعی کننده ی شناخت عقلی و ذهنی خواهد بود. و اگر دو کلمه ی شهود و شناخت با هم و در کنار هم ــ به صورت «شهود و شناخت» یا « شناخت و شهود» ــ به کار روند ممکن است دو امر از این همراهی مقصود باشد. گاه حرف واو عطف تفسیر است که در این صورت گوینده ، آن دو را به یک معنی به کار برده و با یکی دیگری را تفسیر نموده است. برای مثال گفته می شود: « شناخت و شهود انسان از ذات خود ظاهرترین شناختها و شهودهاست. » در این جمله شناخت و شهود به یک معنی به کار رفته اند ؛ چون شناخت آدمی از ذات خود همواره شهودی و حضوری است. امّا گاه مقصود از همراهی این دو واژه آن است که اشاره ای به دو قسم علم و معرفت شده باشد. مثلاً گفته می شود:« شناخت و شهود عالم ملکوت برای هر انسانی ممکن است.» یعنی هم شناخت حصولی ملکوت از راه عقل برای همگان امکان پذیر است هم شناخت قلبی و حضوری آن.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%8A%D9%81-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AF
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت