شمولیت مومن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شمولیت مومن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شمولیت مومن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مؤمن
,
ایمان و کفر و شرک
,
شمولیت مومن
سوال:
آيا مؤمن فقط به مسلمان اطلاق مي شود يا اينکه اديان ديگر هم مؤمن به حساب مي آيند مثلا مسيحي مؤمن داريم؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بهتر است در مورد چیستی اسلام و معنای ایمان داشتن بدان و فرد مومن کمی سخن بگوییم و در پایان به بررسی اصل پرسش بپردازیم.تعريف اسلام در بعضى از آيات قرآن از واژه «اسلام» و مشتقات آن استفاده شده است( آل عمران ، آيه 19 و 85؛ بقره، آيه 28؛ حجرات ، آيه 14؛ زخرف، آيه 69 و ... . در اينجا اين پرسش رخ مىنمايد كه مقصود از اين «اسلام» چيست و اسلام چه نسبتى با ايمان دارد؟گاهى مقصود از اسلام، جوهره اديان الهى است كه مىخواهند آدمى تسليم محض خداوند متعال باشد. آل عمران (3)، آيه 19. گاهى منظور از اسلام، شهادت زبانى به وحدانيت خداوند و حقانيت رسول خدا حضرت محمد(ص) است. حجرات (49)، آيه 14. گاهى نيز اسلام با ايمان مترادف است. يونس (10)، آيه 84.
امّا در يك برآيند كلى مىتوان گفت: اسلام عبارت است از «تسليم»؛ ولى تسليم هر چيزى به حسب خود او است. اسلامِ قلب، همان اعتراف و اذعان است كه ايمان نام دارد و اسلامِ زبان، اقرار است و اسلامِ بدن، انجام دادن افعال مطلوب خداوند مىباشد. امّا اسلامِ مطلق و بىقيد، آن است كه «تسليم»، تمام شؤون آدمى را فراگيرد و طبيعى است كه چنين اسلامى، ايمان را هم به همراه دارد. پس هر مسلمانى مؤمن نيز هست؛ اما گاهى اسلام فقط در سطح زبان يا افعال مىباشد. قرآن، اين گونه افراد را تا هنگامى كه معلوم نشود در نهان خانه دل كافرند، از مسلمانان مىشمارد.
رابطه ايمان و اسلام
حقيقت آن است كه با توجّه به آيات گوناگون قرآن، مىتوان گفت: ايمان و اسلام در يكديگر تنيدهاند و مىتوان هر مرتبهاى از اين دو را مرتبه ديگرى قلمداد كرد. ديدگاه علامه طباطبايى در اين زمينه چنين است:- اسلام داراى مراتب است و دليل آن اين آيه شريفه است: ( ... اذ قال له ربّه اسلم قال اسلمت لربّ العالمين) بقره (2)، آيه 131. «آنگاه گرامى گرديد كه خداوند به او فرمود: اى ابراهيم! سر به فرمان خداوند فرو آور، عرض كرد: مطيع فرمانم». حضرت ابراهيم تسليم خداوند و مسلمان بود؛ ولى اين آيه حكايت دارد كه اسلام، داراى درجات بالاترى نيز هست كه اينچنين به حضرت ابراهيم امر مىشود تا به مراتب بالاتر اسلام نايل گردد.
مراتب اسلام
مرتبه اول، اقرار زبانى و گفتن شهادتين است؛ چه قلب موافقت بكند چه نكند. حجرات (49)، آيه 14.
مرتبه دوم، انقياد اجمالى قلب در برابر آموزههاى دينى و خداوند متعال است. لازمه اين مرتبه انجامدادن عمل صالح است؛ گرچه در بعضى از موارد امكان تخطى از اوامر الهى نيز وجود دارد. آيات 69 سوره «زخرف» و 208 سوره «بقره» ناظر به اين مرتبه از اسلام است.مرتبه سوّم، انقياد تفصيلى قلب در برابر امرها و نهىهاى خداوند است؛ به شكلى كه گويا خداوند را مىبيند و اگر نبيند احساس مىكند كه خداوند او را مىبيند. در اين مرتبه، آدمى از دل و جان تسليم خداوند است. نساء (4)، آيه 65. اخلاق فاضله، تسليم، رضا، زهد، ورع، حب و بغض فى الله از لوازم اين مرتبه است.مرتبه چهارم، به معناى واگذارى تمام ساحتهاى وجودى خود، به اختيار خداوند است. بقره (2)، آيه 128 كسب اين مرتبه، تنها به دست اولياى الهى است. از اين رو برخى اين مرتبه از اسلام را «اسلام اكبر» خواندهاند. سيد بحرالعلوم، رساله سير و سلوك، ص 74؛ نگا: الميزان، ج اوّل، صص 283 و 284 و 301 - 303.
درباره اسلام و ايمان، توجّه به دو روايت ذيل بسيار سودمند است:1. از معصوم(ع) سؤال شد: كمترين شرايطى كه آدمى را شايسته عنوان «مؤمن» مىسازد، چيست؟ فرمود: «بايد شهادت و گواهى دهد كه جز خداى به حق، معبودى ديگر نيست و نشايد جز خداى يكتا، هيچ چيز ديگر را پرستش نمايد و به رسول خدا(ص) و امامان اقراركند». مجمع البحرين، ص 499، (چاپ سنگى).2. امام صادق(ع) مىفرمايد: «گاهى بندگان خدا پيش از آنكه مؤمن باشند، مسلمانند؛ ولى نمىتوانند پيش از مسلم بودن مؤمن باشند. پس اسلام در رتبهاى و پايهاى قبل از ايمان قرار دارد. در عين حال داراى وجوه اشتراكى با ايمان است. اگر كسانى مرتكب گناهان كوچك و بزرگ گردند - كه خداوند متعال از آن نهى فرموده است - چنين كسانى را بايد بيرون از حوزه ايمان دانست و بايد عنوان ايمان را از آنان سلب كرد و صرفاً عنوان اسلام را براى آنها در نظر گرفت.اگر توبه كنند، به سراى ايمان باز مىگردند و جز حالت انكار و استحلال، آنان را به سوى سراى كفر سوق نمىدهد. استحلال به اين صورت است كه درباره حلال خدا، بگويند حرام است و درباره حرام قائل به حليّت و اباحه آن گردند و قلباً نيز اعتقاد پيدا كنند. در چنين شرايطى است كه آنان از حوزه و سراى اسلام فراتر رفته و در وادى كفر وارد مىگردند». اصول كافى، ج 3، ص 44 و 45.
پس تنها كسانى كه به خداوند معرفت دارند و اين معرفت در حد يقين اجمالى و علم اجمالى باشد، در زمره مؤمنان خواهند بود. امّا غير مؤمنان، از اسلام ظاهرى تا نفاق، كفر و شرك چنين معرفتى ندارند؛ بلكه يا در شك و ريب غوطهوراند، يا در جهل و نادانى، يا در گمان و ظن و يا هر سه با هم. همچنين علت «كفر، نفاق و شرك» تنها در موانع شناختى ريشه ندارد؛ بلكه گاهى موانع گرايشى و علل و عوامل اخلاقى و روانى است كه موجب اين سه مىگردد.نتیجه بحث : حال از گفته های پیشین روشن می گردد که مومن یعنی فرد معترف به خداوند و وحدانیت او و تصدیق کننده فرستاده و پیامبرش ، باید اضافه کرد که مسلمان و مومن در زمان حضرت نوح یعنی فردی که از حضرت نوح تبعیت می کند و در زمان حضرت موسی ، پیروان آن پیامبر و در زمان حضرت عیسی ، معتقدان به رسالت او و در زمان پیامبری حضرت محمد (ص) نیز مومن کسی است که دنباله رو باشد. اما نکته قابل طرح در زمان حاضر این است که چه بسا فردی نه از سر کوتاهی و تقصیر خود بلکه بخاطر عاملی خارج از خود قادر به یافتن حقیقت نگردد و همچنان مثلا دین حضرت عیسی را حق بداند اما همواره آماده پذیرش حقیقت است و چون به وی عرضه شد گردن می نهد و تسلیم آن می گردد و هیچگاه با حق سر عناد و ستیزه جویی ندارد ، چنین فردی هم چون به دستورات دین خود که آن را حق می داند عمل کند در سويداي دل مومن و مسلمان است. اما اگر پنهان شدن حقیقت بر او بخاطر کوتاهی و تقصیر خود او باشد و يا چون حق را دریابد با آن به مخالفت برخیزد ، او دیگر مومن حقيقي نیست و در نگرش اسلامي به او مومن اطلاق نمی گردد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%85%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت