برهان عليت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
برهان عليت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
برهان عليت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
برهان علیت (اثبات خدا)
,
براهین اثبات خدا شناسی
,
براهین خداشناسی
سوال:
چگونه مي توان پس از اثبات خدا براي او صفات عاليه را در نظر آورد؟ تا توجه به اينکه در ابتدا فقط خدا را خالق در نظر بگيريم. به اين صورت که خدا را فقط مخلوق کرات فرض کنيم (تا حدودي نظريهي داروين) ولي با اثبات علت و معلولي پي به وجود خدا ببريم؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد بهتر سؤال را بار ديگر طرح کنيم و پس از آن در مورد آن به بحث نشينيم. آيا در اينجا به عنوان پرسش طرح شده، اين است که ما از طريق قانون عليت و اين که اين عالم، معلول است و نيازمند به علت، خدا را به عنوان علت اين معلولات اثبات مي کنيم. اما حال که خدا را اثبات کرديم چگونه مي توان صفات عاليه او را اثبات نمود؟ و نيز چه امر محالي لازم مي آيد اگر خداوند را فقط خالق عالم بدانيم، بدين معنا که عالم را خلق نموده و ديگر بدان کاري ندارد و اين عالم در سير تحول خود پيش مي رود و صورت هاي مختلفي از موجودات را پديد مي آورد؛ در واقع چيزي شبيه به نظريه داروين؟
آنچه در اينجا لازم است بدان توجه شود؛ يکي بحث در مورد وجود خداوند است . و اين که او را داراي چه نوع وجودي است، و صفاتش چگونه اند. و ديگر رابطه عالم (به عنوان مخلوق) با خداوند (بعنوان خالق) چگونه است و ملاک اين که مخلوقات به خداوند نياز دارند چيست.
در مورد بحث اول بايد گفت که: ما وقتي با موجودي برخورد مي کنيم، مي توانيم از خود بپرسيم که اين چيزي که وجود دارد آيا رابطه وجود با او رابطه اي ضروري است يا اين رابطه، رابطه اي غير ضروري و امکاني است. به عنوان مثال؛ وقتي ما غذايي را مي خوريم ممکن است اين غذا شور باشد و ممکن است شور نباشد، به عبارت دقيق تر، شوري رابطه اي ضروري با غذا ندارد. اما در مورد نمک انديشه مي کنيم امکان ندارد چيزي نمک باشد اما شوري نداشته باشد؛ يعني اين که رابطه شوري با نمک، رابطه اي ضروري است.
حال با توجه به اين مطلب بايد گفت که رابطه «وجود» با «خداوند» نيز رابطه اي ضروري است و در واقع وجود، ذات خداوند است چرا که اگر اين رابطه، رابطه اي ضروري نباشد بدين معناست که مي توان وقتي را فرض کرد که خداوند، وجود نداشته است، که اگر چنين باشد نيازمند به علتي خواهد بود که او را به وجود آورد و لذا خداوند، واجب الوجود نخواهد بود بلکه مخلوق و ممکن الوجود مي گردد.
واجب الوجود است موجودي است که هيچ جهت امکاني در او راه نداشته باشد چون اگر جهت امکاني در او راه داشته باشد از آن حيث، ممکن الوجود خواهد بود و نيازمند به علت. بنابراين خداوند در تمام جهات، واجب الوجود است: بدين معنا که داراي صفت علم، قدرت، حيات و ... است آنهم در عالي ترين مرتبه آن. را که اگر فاقد آنها باشد و يا صفتي ناقص داشته باشد، داراي نقص و نيازمند خواهد شد و در مورد آنها داراي ضرورت نخواهد بود؛ يعني جهت امکاني در او راه پيدا مي کند و در چنين صورتي ديگر واجب الوجود نخواهد بود بلکه تبديل به ممکن الوجود مي گردد.
در واقع صفات خداوند عين ذات اويند، صفاتي کامل و ضروري، صفاتي که خود ذات اويند و ما با نظر به کارها و افعال او آنها را درک مي کنيم و برخي را به ذات او نسبت مي دهيم مانند: علم، قدرت و برخي را به فعل او نسبت مي دهيم و در مقام عمل او را بدان صفات مي خوانيم مانند: خالقيت، رازقيت.
بحث ديگر در مورد رابطه خداوند با مخلوقات و ملاک نيازمندي مخلوقات به اوست. در اين جا بايد گفت که خداوند همچون ساعت سازي نيست که ساعتي را بسازد و آن ساعت خود بدون هيچ گونه نيازي به صانع خود به کار ادامه دهد و يا چون بنايي که خانه را مي سازد و خود از دنيا مي رود. چرا که چنين علت ها و خالق هايي در واقع فقط نقش ترکيب کنندگي مواد اوليه را دارند؛ اما اقوام و پايداري خانه تا زماني است که مصالح و سيمان هاي آن پا بر جا هستند و ساعت نيز تا زماني کاري مي کند که قطعات آن سالم و بي نقص باشند. اما عليت و فاعليت خداوند اين گونه نيست. خداوند ترکيب کننده نيست او وجود دهنده است.
براي روشن شدن مطلب بهتر است مثالي را ذکر کنيم تا مساله واضح گردد: تصور کنيد در گوشه اتاق خود پس از ساعاتي تلاش و فعاليت نشسته ايد و غرق در افکار خود گشته ايد. در ذهن خود عالمي را مي سازيد فارغ از دغدغه ها و مشکلات اين دنيا، پر از مهرباني و صميميت با هوايي پاک و پرندگان و گل هاي زيبا. در آنجا دوستان و اقوام را نيز تصور مي کنيد که در جشني به دور هم گرد آمده اند و از هر دري سخن مي گويند. هم چنان که شما در اين افکار زيباي خود فرو رفته ايد به ناگه زنگ تلفن به صدا در مي آيد و تمام رشته هاي شما پنبه مي شود و از آن صورت هاي ذهني که شما ساخته بوديد ديگر اثري نمي ماند. و گويا اصلا از اول هم چنين چيزي نبودند مگر اين که دوباره از نو به بازسازي و تخيل جديد روي آورديد.
حال با اين مثال راحت تر مي توان وارد بحث شد و در اين جا بايد گفت که: رابطه ما با خداوندي که علت وجود و هستي ماست چنين رابطه اي است. و در واقع چون ما ممکن و نيازمند هستيم به او نياز داريم نه فقط چون ما را ايجاد کرده است بلکه ما هر لحظه و هر آن به او محتاج و نيازمنديم. ما موجوداتي فقير و محتاج ايم و او موجودي غني و بي نياز است، بدون فاعليت او هيچيم و هيچ و همواره تمام هستي به او قائم است و پس «يا ايها الناس انتم الفقراء و الله هو الغني الحميد»(سوره فاطر، آِيه 15)
بنابراين نه او هم چون بنا و ساعت سازي است که دست به خلق زده باشد و نه عالم را مي توان با نظريه داروين و بدون حضور او توجيه کرد.
منابعي براي مطالعه:
1. شهيد مطهري، توحيد
2. محمد تقي مصباح يزدي، آموزش فلسفه، ج 2
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت