تحجر دين؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تحجر دين؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تحجر دين؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین و مدرنیسم
,
تحجر دین
سوال:
دين اسلام متحجر است. چرا؟
پاسخ تفصیلی:
«تحجر» عبارت است از احتياط گرايي افراطي و تعصب به ظواهر دين و متون ديني و تک ساحتي انديشي در مصادر استنباط، اصول را با فروع برابر نشاندن و فروع انگاشتن، جرآت نوآوري نداشتن و سنت و مشهورات عرفي را با ديانت يگانه کردن، و بالاخره به تقليد در اجتهاد و عملا به تعطيلي اجتهاد گري تن در دادن.
يک وقت شما مي گوييد: چرا متدينان به دين اسلام متحجراند؟ و يک وقت مي گوييد: چرا اسلام ديني متحجرانه است؟ چرا خود اسلام متحجر است؟
ابتدا به بحث و گفتگو در مورد سؤال دوم مي پردازيم تا بيينيم آيا واقعا اسلام ديني متحجرانه است يا نه. وقتي اسلام را بررسي مي کنيم و قرآن، سنت پيامبر و امامان معصوم (ع) و عقل را به عنوان منابعي براي آموزه هاي آن در نظر مي گيريم مي توانيم باگشت و گذاري در آنها به اين پرسش پاسخ داد.
آنگاه که قرآن را مي گشاييم و آيات را آن را مي خوانيم با کلماتي مانند: «افلاتعقلون- لعلکم تعلقون- ان کنتم تعقلون- لقوم يعقلون- ...» و کلماتي از اين دست بسيار برخورد مي کتيم. و حتي در سوره توبه، آيه 22، مومنين را خطاب قرار مي دهد که بايد گروهي از شما به طور تخصصي مامور تفقه و جست و جو و کاوش در دين شوند. چون در مقام بحث و گفتگو با ديگران برآمديد به شما توصيه مي کتد که بايد به روشي نيکو و با حکمت و دليل با آنان گفتگو کنيد: «ادع الي السبيل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن؛ يعني با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما، و با آن ها به روشي که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن»
و چون نهج البلاغه را ورق مي زنيم به مطالبي از اين دست بر مي خوريم که:«لامال اعود من العقل؛ هيچ مالي سودمندتر از عقل و خرد نيست».(حکمت 113) و «کفاک من عقلک ما اوضح لک سبيل غيک من رشدک؛ از خرد تو را اين بايد که گمراهي ات را از راه رستگاريت، نمايد».حکمت 421)
پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: «رکعتان خفيفتان في تفکر خير من قيام ليله؛ دو رکعت نماز با تفکر بهتر از عبدات يک شب است». (ثواب الاعمال و عقاب، ص 67-68؛ وسائل الشيعه، ج 4، ص 688، باب 3، ح5) و در حديث نبوي آمده است که تفکر يک ساعت از عبادت يک سال بهتر است. (عوالي الئالي، ج 2، ص 57) و در حديث ديگر است که تفکر يک ساعت بهتر از عبادت شصت سال، و در حديث ديگر هفتاد سال. (ر.ک: شرح چهل حديث، امام خميني، ص 191)
آيا ديني که تا اين حد به تفکر و تعقل اهميت مي دهد و حتي عبادتي را که همراه با تفکر باشد بيشتر مي پسند و نيز يکي از منابع آموزه ها و احکام آن عقل است، آيا ديني متحجر و جامدالفکر است؟
اما در مورد اين سؤال که چرا متدينان به دين اسلام متجحراند؟ بايد گفت که اينان کساني اند که شناخت درستي از دين ندارند و تنها به ظواهر دين عمل مي کنند بدون اين که عقل خدادادي خود را به کار گيرند و بدون اين که تامل و تفکر کنند دست به عبادت و انجام اعمال ديني مي زنند. اينها کساني اند که ظاهر آيات را گرفته اند و از معناي آن غافل اند، عبادات را انجام مي دهند بدون اين که در مورد حکمت و فلسفه آن عبادات انديشه کنند. خدايشان، خدايي نيست که دين معرفي مي کند، خدايي است که خود ساخته اند و حتي کارشان به جايي مي رسد که بندگان صالح خدا را خدا مي شمارند و مثلا مي گويند: اي علي، تو خدا هستي، سخني که ائمه (ع) به صراحت از آن ابراز نفرت و بي زاري مي کردند.
اگر به تاريخ اسلام نظر افکنيم، اولين جريان جمودي و نخستين فرقه متحجر و جامدالفکري را در خوارج مي بينيم. آنان افرادي بودند که مجاهد و فداکار و آماده مرگ، و از اين جهت خمود و بي تحرکي در آنان راه نداشت. اهل عبادت بودند، زاهد و بي اعتنا به دنيا و زيورهاي آن بودند. اما با همه اين ويژگي هاي مثبت و برجسته، عيب بزرگي داشتند مه همان خشک مغزي جمودشان بود. افرادي تنگ نظر و متعصب و شگل گرا بودند که در دين تفقه نکرده بودند و تعليم و تربيت صحيحي نپذيرفته بودند. اينان در جنگ صفين در آغاز همراه علي (ع) بودند، فريب ماجراي حکميت معاويه را خورند و با مشاهده قرآن هايي که سپاه معاويه بر سر نيزه کرده بودند از ادامه جنگ رويگردان شدند و مانع پيروزي قريب الوقوع سپاه علي (ع) گرديدند. سپس به اين هم بسنده نکردند و به مبارزه با علي (ع) پرداختند و جنگ نهروان را به راه انداختند و سرانجام يکي از شب هاي مقدس را براي کشتن اميرالمومنين انتخاب کردند و آن کردند که نبايد مي کردند.(ر.ک: تحقيقي درباره تحجر فکري و تحجر عملي)
به گفته استاد شهيد مرتضي مطهري، اگر بخواهيم بفهميم جمود با دنياي اسلام چه کرد، همين موضوع را در نظر بگيريم که علي (ع) را «چه کشت؟ يک وقت مي گوييم علي را «که کشت؟» که جواب آن عبدالرحمان بن ملجم است. اما يک وقت مي گوييم علي را «چه کشت؟» که پاسخ آن جمود خشک مغزي است.
در پايان به سخني از سيد جمال الدين اسدآبادي اشاره مي کنيم که: «الاسلام شئي و المسلمون شئي آخر» و اين که:«الاسلام محجوب بالمسلمين» و به راستي گران سنگ گفته است. چرا که اگر کسي با دقت به تبليغات اسلامي بنگرد و وضع مسلمانان را نيز به دقت بررسي کند، سخت دچار شگفتي مي شود که چه شکاف عميقي ميان اسلام و مسلمانان است.
براي مطالعه:
1. اسلام و مقتضيات زمان، شهيد مرتضي مطهري
2. خمود و جمود (تحقيقي درباره تحجر فکري و تحجر عملي)، محمد اسفندياري
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1596
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت