فطرس ملك | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فطرس ملك
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فطرس ملك
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
فطرس ملک
,
ملائکه
سوال:
در مورد فطرس ملك توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ سئوال شما برادر عزيز گفته مي شود که:
مطابق نقل مرحوم حاج شيخ عباسي قمي: شيخ صدوق وابن قولويه و ديگران از امام صادق (ع) روايت کرده اند که چون امام حسين (ع) متولد شد حق تعالي جبرئيل را امر فرمود که نازل شود با هزار ملک براي آن که تهنيت گويد حضرت رسول (ص) را از جانب خداوند و از جانب خود چون جبرئيل نازل مي شد گذشت در جزيره اي از جزيره هاي دريا به ملکي که او را فطرس مي گفتند و از حاملان عرش الهي بود وقتي حق تعالي او را امري فرمود و او كندي کرده بود پس حق تعالي بالش را در هم شکسته و او را در آن جزيره انداخته بود پس فطرس هفتصد سال در آن جا عبادت حق تعالي کرد تا روزي که حضرت امام حسين (ع) متولد شد... چون ديد که جبرئيل با ملائکه فرود مي آيند از جبرئيل پرسيد که اراده کجا داريد؟ گفت: حق تعالي نعمتي به محمد (ص) کرامت فرموده است مرا فرستاده است که او را مبارک باد بگويم. ملک گفت اي جبرئيل مرا نيز با خود ببر شايد که آن حضرت براي من دعا کند تا حق تعالي از من بگذرد پس جبرئيل او را با خود برداشت و چون به خدمت حضرت رسالت رسيد تهنيت و تحيت گفت و شرح حال فطرس را به عرض رسانيد.
حضرت پيامبر (ص) فرمود که به او بگو که خود را به اين مولود مبارک بمالد و به مکان خود برگردد.
فطرس خويشتن را به امام حسين (ع) ماليد بال برآورد و اين کلمات را گفت و بالا رفت عرض کرد يا رسول الله همانا زود باشد که اين مولود را امت تو شهيد کنند او را بر من جهت اين نعمتي که از او به من رسيد مکافاتي است که هر که او را زيارت کند من او را به حضرت حسين (ع) برسانم. هر که بر او سلام کند من سلام او را برسانم و هرکه بر او صلوات بفرستد من صلوات او را به او مي رسانم (1)
با توجه به شرح قضيه طبق نقل مرحوم حاج شيخ عباس قمي گوئيم که: آن چه که ازاصل جريان استفاده مي شود اين است که ظاهراً فطرس گناهي را مرتکب نشده است بلکه يک کندي در اجراي امر الهي کرده است چرا که خداوند مي فرمايد: آنها سر بر فرمان خدا دارند و هر گز معصيت نمي کنند لايسبقونه بالقول و هم بامره يفعلون (2)
ثانياً گفته مي شودکه او تقاضاي مقام بالاتر را نداشت چرا که خدا از قول آنها مي فرمايند: هر يک از ما مقام معلومي دارد، ما همواره صف کشيده منتظر فرمان او هستيم و پيوسته تسبيح او مي گوئيم 3).
و ثالثاً حقيقت ديگري در اين قضيه و داستان وجود دارد و آن اين است که مي خواهد به ما بفهماند که مقام امام حسين (ع) عظيم و بالا است نه تنها امام حسين (ع) شفاعت انسانها را مي کند بلکه ملائکه ها هم نياز به شفاعت آن حضرت دارند چرا که امام حسين (ع) در پيشگاه خدا از اعتبار و ارزش بالائي برخودار است که عقل و فهم ما به آن نمي رسد.
2- بعضي از علماء مطلب را اساساً قبول ندارند به دليل آيه و نهج البلاغه که ملائکه آنچه امر مي شود نمي توانند کندي يا مخالفت کنند تعملون بما تؤمرون: به آنچه امر مي شود عمل مي کند زيرا آنها داراي قدرت اختيار نيستند محال است که مخالفت کنند.
منابع:
1- منتهي الآمال، مرحوم حاج شيخ عباس قمي، ص 362-363
2- انبياء / 27.
3- صافات / 164 -166.
به تعبير ديگر: به حکم آيه شريفه قرآن (در سوره تحريم آيه 6 و سوره نحل آيه 50 ) فرشتگان داراي عصمت بوده و گناه نمي کنند و وظيفه خود را به خوبي انجام مي دهند، داستان فطرس را بعضي از علماء در درستي آن اختلاف دارند و آن را معتبر نمي دانند، بخاطر دلايل قوي قرآني که اشاره گرديد.
علامه طباطبائي (ره) دراين زمينه مي فرمايد. بايد دانست که تمام گروه ها ي فرشتگان به تصريح قرآن و روايات متواتر، معصومند.تنها در پاره اي از روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت، خلاف آن بيان شده که روايات ديگر آن رد کرده است. البته استاد شهيد مطهري (ره) مطلبي را در اين باره فرموده اند که مشکل به نظر مي آيد، ايشان ضمن پرداختن سخناني که ما نيز در حقيقت فرشتگان گفتيم مي فرمايد:
« بعضي از ملائکه را در اخبار و احاديث « ملائکه ذمي » مي گويند، موجوداتي هستند نامرئي، اما شايد خيلي به انسان شبيهند، يعني تکليف مي پذيرند، احياناً تمرد مي کنند.حقيقت اينها بر ما روشن نيست – و لهذا در بعضي اخبار راجع به بعضي از ملائکه دارد که، تمرد کرد و بعد مغضوب واقع شد »
تذكر: منظور بال هاي فرشتگان « تعبير کنايي » است و اشاره به قدرت و شدت حرکت توانايي ايشان را دارد.
و اگر در جايي گفته مي شود بال فرشته شکسته شد، شايد مراد اين باشد که قدرت راهيابي به عرش الهي و دست يابي به مقام اعلي از او صلب شده است و ديگر نمي تواند به آن مرتبه، دست يابد. ضمن اينکه که عصمت هم خود بكلي مشکلات و داراي مراتبي است که سهل انگاري در مرتبه و جايگاه خويش هر چند گناه نباشد اما امر پسنديده اي در آن مرتبه نيست.
در اين زمينه مي توانيد به «تفسير نمونه جلد 18 » و کتاب « فرشتگان تاليف عليرضا رجائي تهراني » مراجعه کنيد.
مأخذ: 1- توحيد - استاد مطهري (ره) ص 342
بنابراين به بيان ديگر ميتوان گفت:
جريان فطرس در چند روايت از معصوم(ع) روايت شده و در کتب مختلفي نقل شده از جمله در کامل الزيارات ابن قولويه که از کتب معتبر حديث مي باشد (کامل الزيارات، 140).
همچنين در ضمن دعاي مربوط به روز سوم شعبان که شيخ طوسي در مصباح المتهجد از قاسم بن علاء همداني وکيل امام هادي(ع) از امام زمان(عج) نقل کرده است اين جمله آمده است که «و عاذ فطرس بمهده...؛ و پناه آورد فطرس به گهواره او [امام حسين(ع)]... » (مصباح المتهجد، ص 826 - 827).
با بررسى آيات و روايات متعدد، مىتوان ويژگىهاى زير را براى فرشتگان برشمرد:
1. موجودات شريف و ارزشمندى هستند كه واسطه بين خداوند متعال و عالم محسوس به شمار مىآيند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند؛ بر هر امرى با توجه به ابعاد و جنبههاى مختلف آن يك يا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جريانها، اجراى فرمان الاهى و تثبيت آن در جايگاه ويژهاش است. قرآن كريم در اين باره مىفرمايد: «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون؛1 آنها در هيچ سخنى بر خداوند پيشى نمىگيرند و مطيع امر خداوندند.»
2. در فرشتگان سركشى و نافرمانى وجود ندارد؛ چون ارادهاى مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزى خلاف خواست او بخواهند. قرآن در اين مورد مىفرمايد:«لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون؛2 فرمان خداوند را مخالفت نمىكنند و امر او را اطاعت مىكنند.»
3. فرشتگان، با وجود فراوانى و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند. برخى برتر از برخى ديگرند و عدهاى فرمانده و عدهاى فرمانبردارند. آن كه فرمانده است به امر الاهى امر مىكند و فرمان مىدهد و آن كه فرمانبر است نيز به دستور الاهى مطيع و فرمانبردار است و همگى در اين ويژگى كه از خود اراده و اختيارى ندارند، مشتركند؛ چنان كه قرآن مىفرمايد: «و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛3 هر كدام از ما فرشتگان داراى رتبه و جايگاه معين و مشخصى است.»
4. چون كارهاى فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چيره است - «و الله غالبٌ على امره؛4 خداوند بر كارش مسلط و چيره است- و هيچ چيز در آسمانها و زمين او را عاجز و مغلوب نمىسازد،5 فرشتگان نيز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستى جز اراده و خواست او ندارند و همواره چيره و پيروزند.6
در مورد فطرس كه يكى از فرشتگان الاهى است، روايات متعددى داريم كه مضمون و محتواى آنها يكسان است. در روايتى مىخوانيم: فطرس فرشتهاى بود كه گردا گرد عرش الاهى در گردش بود و درباره دستورى از اوامر خداوند كوتاهى و سستى ورزيد. بالش به كيفر اين نافرمانى چيده شد و به يكى از جزيرهها تبعيد گرديد. هنگامى كه امام حسين(ع) متولد شد، جبريل(ع) براى عرض تبريك به پيامبر(ص) به سوى زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد. جبريل(ع) به وى پيشنهاد كرد، براى عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر(ص) برود. هنگامى كه جبريل(ع) او را به حضور پيامبر(ص) برد، به امر پيامبر(ص)، بالش را به بدن پاك امام حسين(ع) ماليد و سلامتش را باز يافت.7
عدهاى از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگىهاى فرشتگان را برشمرده، آنها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفى مىكند و از هر نوع سرپيچى و نافرمانى پيراسته مىداند، سازگارى ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستىشان، بدان سبب كه نكتهاى فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعنى اولياى برگزيده الاهى واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم.
در مقابل عدهاى بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجههاى گوناگون دارند. گروهى مقرّبند و گروهى در درجه پايينتر جاى گرفتهاند. آياتى كه هر گونه نافرمانى و سرپيچى را از فرشتگان نفى مىكنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشى پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلّف و سرپيچى فطرس در برخى روايات كندى و سستى ورزيدن خوانده شده كه نوعى ترك اولى است نه گناه. چنان كه پيامبران(ع) نيز درجات مختلف دارند: «تلك الرسل فضّلنا بعضهم على بعض؛8 بعضى پيامبران را بر بعضى برترى بخشيديم.»
عدهاى از انبياء ترك اولى داشتند؛ ولى جمعى مانند پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و خاندان پاكش جز اراده الاهى ارادهاى نداشتند و حتى از ترك اولى نيز پيراسته بودند.
پىنوشت:
1. انبيا(21):27.
2. تحريم(66): 6.
3. صافات(37):164.
4. يوسف(12):21.
5. فاطر(35): 44.
6. ر.ك: الميزان، ج17، ص12، ذيل آيه اول سوره فاطر.
7. ر.ك: سفينة البحار، شيخ عباس قمى(ره)، ج3، ص930؛ بحارالانوار، ج26، ص340، روايت 10 و ج43، ص243، روايت 8 و ج4، ص182، روايت 7.
8. بقره(2): 253.
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2287
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت