رابطه روح و عقل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رابطه روح و عقل
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رابطه روح و عقل
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
روح انسان
,
روح و عقل
سوال:
رابطه عقل و روح چگونه است؟
پاسخ تفصیلی:
عقل به گفته لسان العرب و مفردات راغب در اصل از عقال به معناي طنابي است كه بر پاي شتر ميبندند تا حركت نكند. از آن جا كه نيروي خرد، انسان را از كارهاي ناهنجار باز ميدارد، اين واژه بر آن اطلاق شده است.بعضي ديگر از كتب لغت مانند صحاح عقل را به معناي حَجْر و منع تفسير كردهاند و بعضي مانند قاموس به معناي علم به صفات اشيا از حُسن و قبح و كمال و نقصان گفتهاند.روح انسان يک حقيقت فوق مادي و مجرد است و موجود مجرد نمي تواند از حيث وجود خارجي مرکب باشد؛ لذا روح يک حقيقت بسيط و يکپارچه است؛ لکن در عين بسيط بودن داراي شئون و قواي متعددي سات برخي از شئون آن عبارتند از سمع، بصر، لمس، ادراک کليات و جزئيات، حفظ مفاهيم، دخل و تصرف در مفاهيم، احساس و عاطفه و ... روح در برخي از اين شئون محتاج به ماده است و در برخي از اين شئون محتاج به ماده است و در برخي ديگر بي نياز از ماده است. روح از آن جهت که مي شنود، سميع است و از آن جهت که مي بيند بصير است و گوش و چشم صرفا ابزار و معدند لذا گاه روح انسان در خواب(رؤيا) بدون چشم و گوش نيز مي بيند و مي شنود؛ همچنين روح از آن جهت که مفاهيم را حفظ مي کند، داراي شأن حافظه است و مغز معد اين شأن است و همچنين روح از آن جهت که معاني جزئي و صور جزئي را ادراک مي کند داراي قوه واهمه و خيال است و از آن جهت که مي تواند در صور خياليه تصرف کند داراي قوه متخليه است و از آن حيث از اموري متأثر شده و منقلب مي شود داراي قلب است و بالاخره از آن جهت که مي تواند حقايق و مفاهيم کلي را ادراک کند و داراي قوه عقل است. بنابراين عقل قوه اي از قواي روح است. قواي روح عين روحند و تمايز آنها به اعتبار متعلق آنهاست. لذا حکما گفته اند «النفس في وحدتها کل القوي و ليس بشيء منها» يعني روح به تنهايي و در بساطت خود جامع همه کمالات قواي خود است ولي هيچ کدام آنها نيست. لذا قواي روح و از جمله عقل کمالات او هستند که متناسب با موردي که روح با آن سرو کار دارد، ظاهر مي شود.فرق بين عقل و روح توضیح بیشتر اینکه در تعريف عقل و روح گفته شده كه روح جوهري است كه ذاتاً مجرد است ولي در فعل مجرد نيست يعني با استخدام بدن كار انجام ميدهد ولي عقل جوهري است كه ذاتاً و فعلاً مجرد است. در قرآن كريم نيز به اينكه روح از امر خداست و علم كمي در اين باره به شما داده شده اكتفا شده است. در حالي كه از عقل به عنوان قدرت سنجش و ارزيابي نام برده ميشود. و در گفته ديگري از معصومين«عليه السلام»آمده است عقل آن چيزي است كه با آن، خداوند عبادت شود و بهشت با آن كسب گردد. شايد بتوان گفت عقل يكي از خواص روح ميباشد. در مجمع البحرين در تفسير عاقل ميگويد: كسي است كه ميتواند نفس خويش را كنترل كند و از هوي و هوس باز دارد.به نظر ميرسد عقل ريشه اصلي، منع و باز داشتن است. در قرآن از عقل و خِرد تعبيرهاي بسيار متنوعي وجود دارد كه هر كدام به يكي از ابعاد اين گوهر نفساني اشاره ميكند. به تعبير ديگر هر كدام از اين واژهها به يكي از ابعاد عقل و خرد آدمي مربوط است.از آن جا كه اين قوّه مرموز الهي انسان را از زشتيها باز ميدارد، به آن عقل گفته ميشوداز آن جا كه دائما در حال دگرگوني است، به آن قلب و از آن جا كه قسمت اعلاي وجود انسان است، به آن صدر گفتهاند، نيز از آن جا كه رابطه نزديك با حيات دارد، روح و نفس و هنگامي كه به مرحله خلوص برسد و خالص گردد، به آن لُبّ ميگويند و سرانجام هنگامي كه پخته شود، به آن فؤاد اطلاق ميشود.(1)بنابراين مراد از عقل، عقل نهاد انسان ميباشد كه به وسيله آن آدمي خوبي را از بدي تشخيص داده و به تفكر و انديشه در مسائل گوناگون ميپردازد. در واقع يكي از نيروهاي روح و نفس انسان است، نه خود آن.در آيات و روايات عقل از طريق آثار و خصوصيّات معرفي شده است. شخصي از امام ششم(ع) پرسيد: عقل چيست؟ حضرت فرمود: چيزي كه به وسيله آن خدا پرستش شود و بهشت به وسيله آن به دست آيد.(2)توضيح آن كه:روح انساني حقيقتي است مجرّد از ماده و براي تدبير بدن، قوا و نيروهايي در اختيار دارد. نيروهاي ادراكي كه براي درك و فهم امور گوناگون به كار ميرود چند گونه است:1- نيروي حس كه حواس پنج گانه ميباشد.2- نيروي خيال.3- نيروي وَهْم.4- نيروي عقل، كه نيروي ادراك و تعقّل ميباشد و ابزاري است براي درك و تصوّر معاني مجرّد به صورت كلي. عقل به عنوان نيروي تعقّل جزئي از نفس نميباشد و به عنوان ابزاري در دست نفس انجام وظيفه ميكند.حكماي اسلامي دو نوع عقل در وجود انسان ثابت دانستهاند: عقل نظري كه به شناخت حقايق جهان هستي ميپردازد و عقل عملي كه خوب و بد و امور اخلاقي را درك كرده و قواي عمل كننده در انسان را به تحريك وا ميدارد.عضوي كه درون سر قرار داشته و توسط پوسته سختي محافظت ميشود، جزئي از جسم آدمي است كه فعل و انفعالات شيميايي يا غير شيميايي در آن انجام شده و ادراكات حواس پنجگانه از طريق اعصاب به آن منتقل ميشود كه اين جزئي از فعّاليّت مغز ميباشد. كيفيت اين اعمال به طور دقيق بر ما مجهول است، ولي دانشمندان تحقيقات فراواني در مورد فعّاليّتهاي مغز انجام داده و به كشفهاي فراواني رسيدهاند.پس اين جزء مادي به نام مغز، كه وسيله تعقّل است، جزئي از جسم است اما فرايند تعقّل و تفكّر نيرويي در دست روح انسان براي اداره بدن ميباشد.پي نوشتها: 1. پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازي، ج 1، ص 144 - 148.2. اصول كافي، ج 1، ص 11، ح 3 (مترجم) ميتوانيد براي اطّلاع بيشتر به كتاب اصول كافي، باب كتاب العقل و الجهل رجوع نماييد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3176
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت