علم خداوند و اختيار انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علم خداوند و اختيار انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علم خداوند و اختيار انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
علم الهی
,
خدا و اختیار انسان
,
علم و اختیار انسان
کلید واژه فرعی :
علم پیشین الهی ,
علم ازلی الهی ,
سوال:
دوستي از من مي پرسد آيا ما عروسك خيمه شب بازي خدا هستيم . ايشان چنين اظهار نظر مي كردند كه چرا بايد يزيد نفرين شود مگر ما از ابتدا سرنوشتمان مشخص شده پس چرا خدا يزيد را آفريد در ضمن فرمودند تا يزيدي نباشد امام حسين(ع) به وجود نمي آيد. ايشان مي گفتند آيا سرنوشت انسان از روز اول تعيين شده پس قضيهء اختيار چيست آيا ما در تعيين سرنوشت خود نقشي داريم يا خير؟
پاسخ تفصیلی:
علم پيشين الهي نسبت به اعمال ما مستلزم جبر نيست ; زيرا زماني جبر است كه علت اعمال ما باشد در حالي كه خدا مي داند با اختيار خود چه مي كنيم نه آن كه ما مجبوريم طبق علم خدا انجام دهيم. بنابراين يزيد با اختيار خودش ظلم و گناه كرد و امام حسين(ع) با اختيار خودش آماده شهادت شده و علم خدا از قبل بر اين اساس است كه اين شخصيت ها با اختيار خودشان چه كارهايي خواهند كرد. در غير اين صورت اگر مجبور بودند بهشت و جهنم در آخرت معنا نداشت و پشيماني يكي ايجاد آمادگي ديگري در دنيا مفهومي نداشت.
به عبارت ديگر خداوند موجودي است غير زماني و براي او قبل و بعدي نيست و همه زمان ها نزد او يكسان است و گذشته و آينده و حال نزد او مساوي است . پس همين طور كه علم ديگران به اعمال ما در حال انجام يا بعد از آن يا قبل از آن رافع اختيار از ما نيست علم قبلي خداوند به اعمال ما رافع اختيار نيست و علم خدا به افعال انسان قبل از خلقت به اين معنا نيست كه او تقدير كرده انسان چنين اعمالي را انجام دهد; بلكه تقدير و مشيت الهي بر اين قرار گرفته است كه انسان اعمالش را از روي اراده و اختيار خودش انجام دهد و خدا نيز علم دارد كه هر كسي با اراده و اختيار خودش چه كارهايي را انجام خواهد داد و اين مساوي با اراده و اختيار انسان است .
تأثير عوامل غير اختيارى در روحيات و اعمال و كنشهاى انسانها امرى مسلم و ترديد ناپذير است ليكن اين گونه امور هرگز سلب كننده اختيار و آزادى اراده انسانى نيستند و از طرف ديگر نمىتوانند فطرت پاك الهى آدمى را - كه اورا به سوى خدا و فضائل و پاكىها فرا مىخواند - از بين ببرند.
نقش عوامل محيطى يا وراثتى ياد شده آنها ايجاد زمينه گرايش به سوى برخى از رذالتها و منكرات است. بنابراين تفاوت يك انسان حرامزاده يا فردى كه در محيط تربيتي فاسدى تولد و رشد مىيابد با فرد حلال زاده يا كسى كه در محيط سالم تولد و رشد يافته آن است كه در وى زمينه گرايش به كژىها و آلودگىها بيشتر است ولى اين زمينه هرگز توانايى و اراده اصلاح را از او سلب نمىكند و همين انسان بر حسب فطرت الهى ميل به سوى نيكىها و ارزشهاى متعالى نيز دارد. بنابراين مىتواند مانند هر كس ديگر به سمت ارزشها و فضائل حركت كند. در طول تاريخ نيز بسيارى از انسانهايى كه در محيط سالم رشد كردهاند به سوى انحرافات گرويده و در مقابل افرادى در محيط هاى فاسد بر عليه تمايلات نفسانى پست خود قيام كرده و به اصلاح گراييدهاند. از طرف ديگر عذاب و پاداش الهى نسبت به همه انسانها يكسان نيست. چنان كه گفتهاند: در قيامت سه كتاب وجود دارد كه به حسب آنها پاداش و جزا صورت خواهد گرفت: 1) پرونده سيئات. 2) پرونده حسنات. 3)پرونده نعمات.
مقصود از نعمات صرفا آب و نان و ... نيست. بلكه مهمترين آنها عوامل تربيتى مانند: پيامبران، علما، خانواده خوب، دوستان خوب، شرايط اجتماعى مناسب، قواى ادراكى، شرايط ژنتيك و ... مىباشد. از اين جا روشن مىشود كه مسؤوليت هر كس در پيشگاه خداوند متناسب با نعمتهايى است كه پروردگار به وى ارزانى داشته و عدالت الهى ايجاب مىكند كه با ملاحظه تمام شرايط و عوامل ارادى و غير ارادى دخيل در افعال انسان هر فردى را پاداش و جز ابخشد. آنچه در روايات پيرامون حرامزادگان و ... آمده همه براى تذكر و يادآورى وجود همين زمينههاست و از آنهامىتوان در امور تربيتى نتايج درخشانى گرفت. بنابراين وجود اين عوامل و تأثير آنها هيچ تضادى با عدل الهى و پاداش و عذاب اخروى ندارد.
اما نسبت به الطافى كه به پيامبر(ص) و امامان(ع) گرديده است بايد دانست كه در نظام خلقت به هيچ موجودى به طور استثنايى چيزى افاضه نمىگردد. بلكه هر موجودى همه كمالات ممكنه خويش را از فياض علىالاطلاق دريافت مىدارد. بنابراين ديدگاه هر كس ديگرى اگر قابليت دريافت فضائل و عنايتى آن چنانى را دارا مىبود قطعا به وى افاضه مىگرديد و چنان نيست كه چون به پيامبر(ص) لطف شد به چنين كمالاتى رسيد بلكه چون شايستگى چنين كمالاتى را داشت مشمول عناياتى چنان گرديد.
براى اطلاع بيشتر در اين زمينه ر . ك : «عدل الهى» شهيد مطهرى.
بنابراين کساني که به هر دليلي اجتماعي يا فردي، گرفتار مشکلات شده اند و با سختي، توانسته اند سلامتي دين و روحيه خود را نگهدارند و بار خويش را به سرمنزل مقصود رسانده اند به طور يقين از مقامات برتري در قيامت برخوردار مي شوند. چنان که در روايت از پيامبر(ص) آمده: «افضل الاعمال احمضها؛ برترين اعمال تلخ ترين و سخت ترين آنهاست...» (مجلسي، بحارالانوار، ج 67، ص 191).
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1317
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت