تفكر مفيد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تفكر مفيد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تفكر مفيد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تفکر
,
اندیشه دینی
سوال:
تحصيل تفکر صحيح با چه روشهايي ممکن است؟ (منظورم تفکري است که از هفتاد سال عبادت برتر است)
پاسخ تفصیلی:
تفكر و انديشيدن هميشه مقدمه درست انجام دادن و انجام گرفتن بوده كه در كارهاى اساسى و زير بنايى خود اصلى محسوب مىشده است. ارزش تدبر و تفكر تا آن جاست كه رسول خدا(ص) فرمود:فكره ساعه خير من عباده سنه انديشيدن يك ساعت برتر است از عبادت يك سال. تفكر در چيزهايى كه قرآن به آن دعوت نموده مانند: الف) تفكر و انديشه انسان در خويش كه چگونه خلق شده است و خلقت او از چه دقايق و ظرافتى و از چه قوت وضعفى بر خوردار است. قرآن مى فرمايد:افلم يتفكروا فى انفسهم آيا آنان در وجود خويش انديشه نمىكنند؟ ب) تفكر در كرات فضا و آسمانها و خلقت گردش فاصله آنها و... كه مسلم انديشيدن در اين امور دانش و فرهنگ انسان را بالابرده و رشد مى دهد و اين امر را خداوند از صفات انسانهاى مؤمن مى شمارد.الذين يذكرون الله قياماو قعودا و على جنوبهم و يتفكرون فى خلق السماوات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلا... مؤمنينى كه در حال ايستاده و نشسته خدا را ياد مى كنند و حتى در زمانى كه به پهلو دراز كشيده اند تفكر در آفرينش آسمانها و زمين مىنمايند و بعد اذعان مى دارند و مى گويندبارالها! تو اينها را هرگز بيهوده نيافريدهاى... ) انديشيدن در مورد گذشتگان (جوامع و افراد موفق و يا شكست خورده) خود درسى فراموش نشدنى و سازنده است. پرورگار به رسولش حكايت آنان را بيان مىكند و سپس اميد ايجاد تفكر در شنوندگان ايجاد مىنمايد:فاقصص القصص لعلهم يتفكرون حكايت كن داستان و قضاياى گذشتگان را شايد به تفكر و انديشه بنشينند نگاه كنيد عاقبت دروغگويان چگونه است؟ و در جاى ديگر مىگويد:فانظروا كيف كان عاقبه المكذبين و موارد بسيارديگرى در قرآن آمده است كه بايد تفاسير را در اين زمينه مطالعه كرد. و در بعضى از روايات آمده است: اذا قدمت الفكر فى جميع افعالك حسنت عواقبك هر كارى را كه قبل از انجام آن تفكر كنى نتايج زيبايى در پى خواهد داشت بايدگفت كه در مواردى تفكر و انديشه نهى شده است. زيرا ممكن است مشكلات و فسادهايى را در پى داشته باشد. از آن جمله است تفكر در مورد شهوت: من كثر فكره فى اللذات غلبت عليه كسى كه زياد در شهوات و لذات بينديشدمغلوب هواها و هوسها خواهد شد و در جاى ديگر آمده است: «كسى كه در معصيت و گناه تفكر كند به خودش واگذاشته مىشود و تأييدات الهى از اوگرفته خواهد شد». و هم چنين نهى در تفكر ذات حضرت حق جل و على شده است. زيرا انسان مادى نمى تواند درذات نا متناهى و نا محدود خالقش فكر كند و فكر در آن راه ندارد و به اشتباه و سيه بختى خواهد افتاد. جايگاه تقوي در تفكر صحيح : بايد دانست كه صرف آگاهي منطقي از روش تفكر, براي بهره مندي از تفكر صحيح كافي نيست . فاسق و كافر نيز مانند مؤمن مي توانند از قواعد منطقي تفكر آگاه باشند ولي از تفكر صحيح بهره مند نيستند. مشكل آنان در كجا است ؟ انسان علاوه بر فطرت حق جو و عقل يك سلسله غرايز جسماني نيز دارد مانند شهوت جنسي و شهوت مال و قدرت . و نيز داراي عواطفي مانند عشق و كينه و نفرت و دلباختگي و خشم و رفقت و دلسوزي و... است . هرگاه اين غرايز و عواطف در حالت معتدل باشند عقل كه همواره قادر به تفكر صحيح است و نيز فطرت كه خوب و بد را مي شناسد, (شمس / 7) مي توانند انسان را نجات دهند و انسان نداي فطرت و حكم عقل را مي شنود. اما هرگاه اين غرايز و عواطف از حالت اعتدال خارج شوند و به افراط و تفريط كشيده شوند. براي توضيح بيشتر به چند نكته اشاره مي شود: الف ) قرآن مجيد مي فرمايد: ((ان في خلق السموات و الارض و اختلاف الليل و النهار لايات لاولي الالباب الذين يذكرون الله قياماا و قعوداا و علي جنوبهم و يتفكرون في خلق السمتوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار... ; همانا در آفرينش آسمان ها و زمين و جايگزين گشتن شب به جاي روز و روز به جاي شب براي خردمندان نشانه هايي از قدرت پروردگار مشهورد است . آن خردمنداني كه خداي را در حال ايستاده و نشسته و بر پهلو ياد مي كنند و در خلقت آسمان ها و زمين مي انديشند كه اي خداي ما تو اين ها را باطل و برخلاف حكمت نيافريده اي . تويي منزه از هر باطل و خطايي پس ما را از عذاب آتش نگهدار باش )) (آل عمران , آيه ئ 191 - 190). مشاهده مي كنيد كه : 1- دعوت به مطالعه هستي و آفرينش شده است . 2- از آن قدرتي ياد كنيد كه چنين عظمتي را رقم زده است . 3- توجه به اينكه اين همه عظمت بدون حكمت و هدف نبوده است . 4- حال كه چنين است نجات خويش را از خداي سبحان تمنا كنيد, البته آيات بسيار ديگري نيز در قرآن مجيد آمده است كه دعوت به مطالعه نشانه هاي قدرت پروردگار مي نمايد. ب ) حضرت علي (ع ) مي فرمايد: ((ولو فكأروا في عظيم القدر± و جسيم النأعمه لو جعوا الي الطريق و خافوا عذاب الحريق و لكن القلوب عليله و البصائر مدخوله ; اگر در عظمت قدرت الهي مي انديشيدند و همچنين در فراواني نعمت هاي حق تائمأل مي كردند به راه راست برگشته و از عذاب سوزان مي ترسيدند. ولي چه بايد كرد كه دل ها مريض و چشم ها معيوب گشته و از ديدن و درك كردن حقايق بازمانده اند!)). ملاحظه كنيد كه حضرت مي فرمايد: اگر در عظمت قدرت پروردگار مي انديشيدند به پيشگاهش سر خضوع فرود مي آورند, و از عذاب دوزخ بر حذر مي ماندند. ج ) در حديثي است كه خداي سبحان خطاب به حضرت موسي مي فرمايد: اي موسي نعمت هاي مرا براي مردم بيان كنيد كه در آن صورت مردم محبأت مرا در دل هاي خود خواهند گرفت . د ) بابا طاهر عريان در رباعي دلنشين خود مي گويد: به صحرا بنگرم صحراته وينم =به دريا بنگرم درياته وينم =به هر جا بنگرم كوه و در و دشت =نشان روي زيباي ته وينم = ه ) علامه طباطباي نيز مي فرمايد: جهان آيت حق است , بنابر اين انسان بايد به جايي برسد كه همان گونه كه وقتي به آيينه نگاه مي كند محو در تصوير مي شود و نظرش به خود آئينه جلب نمي شود. وقتي هم كه كوه و در و دشت و درخت و سبزه و گل ها را ديد يا پرندگان رنگارنگ يا حيوانات متنوع و ... را مشاهده نمود از آن همه كمال و زيبايي محو در جمال حق شود و خصوصيات آن اشياص نظر او را جلب نكند, بلكه جهان را آينه ئ جمال حق ببيند. به هر حال تفاوت مردان خدا و افراد ديگر در همين است كه آنها وقتي در آسمان سير مي كنند, يا در زمين سياحت مي كنند, يا در دريا شناورند, يا به زير دريا مي روند, همه جا خدا را مي بينند و ذكر و شكر خدا بر زبانشان جاري است ولي ديگران با بي اعتنايي فقط به زيبايي و نظم طبيعت چشم دوخته و خدايي برايشان مطرح نيست . برخي وقتي كنار دريا مي روند فقط امواج چشم آنها را خيره مي سازد ولي گروهي از وراي امواج , اصل آن آب و ژرفاي دريا را مشاهده مي كنند. زهي خسارت كه انسان از نعمت هاي خدا فقط لذت ببرد, ببويد و بنوشد و اشباع شود, اما هرگز به ياد منعم و آن كسي كه لحظه به لحظه تدبير آن همه نعمت و هستي را رقم زده نباشد.
براي مطالعه بيشتر ر.ك : - علامه طباطبايي , تفسير الميزان , ج 5, ص 273 - 292 (كلام في طريق التفكر الذي يهدي اليه القرآن)، ذيل آيات 15 - 19 سوره مائده شهيد مطهري , ده گفتار, گفتار دوم , ص 40 - 64 /
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4679
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت