نظم جهان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نظم جهان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نظم جهان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نظم طبیعی جهان
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
سوال:
با اين علم محدود چگونه جهان نامحدود را منظم بدانيم؟
پاسخ تفصیلی:
اگر مراد از جهان، عالم ماده است معلوم نيست كه عالم ماده نامحدود باشد، اگر مراد از نامحدود بودن، نامحدود بودن حقيقي- طبق اصطلاح فلسفي آن- است يقينا عالم ماده، بلكه كل عالم- اعم از عالم ماده و عالم مثال و عالم عقول- محدودند. چون هر مخلوقي ممكن الوجود است و امكان از لوازم ماهيت است و ماهيت، حد وجود است.
اگر مراد از جهان، عالم ماده است معلوم نيست كه عالم ماده نامحدود باشد، اگر مراد از نامحدود بودن، نامحدود بودن حقيقي- طبق اصطلاح فلسفي آن- است يقينا عالم ماده، بلكه كل عالم- اعم از عالم ماده و عالم مثال و عالم عقول- محدودند. چون هر مخلوقي ممكن الوجود است و امكان از لوازم ماهيت است و ماهيت، حد وجود است. اما اگر مراد از نامحدود، بي نهايت بودن ابعاد جهان ماده است، آن نيز با برهان قطعي اثبات نشده است؛ گر چه عدم تناهي عالم ماده از حيث زماني در فلسفه اسلامي مبرهن است. در عالم مافوق ماده نيز ابعاد به معني دنيايي آن راه ندارد تا از تناهي يا عدم تناهي آن سخن گفته شود. حال به فرض كه عالم ماده از حيث ابعاد نامتناهي باشد باز مشكلي براي فهم آن» نيست چون عقل انسان قادر است بي نهايت و نامحدود را درك كند. اگر عقل قادر به فهم بي نهايت و محدود نيست پس چگونه از جهان نامحدود و بي نهايت سوال مي كنيم؛ پس ما مفهوم نامحدود و بي نهايت را ادراك مي كنيم. ما ابعاد بي نهايت و بي نهايت بودن عدد را درك مي كنيم پس مشكلي از اين جهت نيز پيش نمي آيد. از اينها گذشته روح انسان موجودي است فوق طبيعي و هر موجود فوق طبيعي ميتواند بر كل عالم ماده احاطه و جود داشته باشد. پس در امكان علم به نظم جهان شكي نيست. اما اين كه آيا مي توان نظم جهان مادي را اثبات كرد حرف ديگري است. واقع امر اين است كه تا به حال هيچ كس نتوانسته است مستقيما از راه تفكر در خود عالم ماده نظم كلي عالم ماده را اثبات كند. لكن حكماي اسلامي از راه ديگري نظم كل عالم- اعم از عالم ماده و مثال و عقل- را اثبات مي كنند. حكما ابتدا وجود خدا را با براهين قاطع اثبات مي كنند(مثل برهان صديقين) و آن گاه اثبات مي كنند كه خداوند متعال كمال مطلق، علم نامحدود، قدرت محض و حكيم علي الاطلاق است و از اين راه اسماء اثبات مي كنند كه مخلوق خداوند متعال بالضروره بايد در نهايت نظم و اتقان واستحكام و زيبايي باشد. يا به عبارت ديگر از راه علم به حسن ذاتي خدا به نظام احسن استدلال مي كنند. از راه وجود خدا وجود عالم و از راه صفات او صفات عالم را اثبات مي كنند و اين بهترين شكل برهان است كه در آن از علت به معلول استدلال مي شود كه آن را اصطلاحا برهان لمي مي گويند و روشن است كه اين امر، محال نيست، اگر درك وجود خدا و اسماء و صفات او براي انسان ممكن است پس به نحو اولي درك عالم و نظم آن براي انسان ممكن است؛ اما از راه برهان فلسفي يا شهود عرفاني نه از راه علوم تجربي و خود همين امر كه انسان قادر به درك اين امور است، حكايت از اين دارد كه انسان در بعد عقلي خود از تمام عالم خلقت عظيم تر است. از طرف ديگر در برهان نظم لازم نيست نظم كل جهان را مقدمه قرار دهيم , بلكه اصل وجود نظم به عنوان صغراي برهان كافي است و وجود ناظم را اثبات ميكند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3455
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت