برزخ امامان(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
برزخ امامان(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
برزخ امامان(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
برزخ ائمه
,
امام شناسی
سوال:
آيا پيامبران و امامان نيز تا فرارسيدن قيامت در برزخ هستند؟
پاسخ تفصیلی:
طبق برخی انگاره های فلسفی و عرفانی شیاطین در عین اینکه موجودات مادّی لطیف و نامرئی هستند دارای حیثیّت برزخی نیز می باشند لذا عمده راه آنها برای القاء وساوس در قلوب مردم از راه عالم مثال (برزخ) است. و هم از اینرو بود که شیطان توانست به بهشت حضرت آدم(ع) که بهشت برزخی بود راه یابد. و هم از این راه است که شاطین برای دراویش و جهله ی صوفیّه و راهبان و مرتاضان جلوه گر شده آنان را می فریبد ؛ و آن بیچارگان گمان می برند که کشف و شهودی برای آنها رخ داده است.از طرفی در علم کلام و فلسفه ی اسلامی ، با براهین عقلی اثبات شده که امام و پیامبر ، معصوم از هر گناه و خطا و سهوی بوده از دسترس شیاطین خارجند. چندین آیه از آیات قرآن کریم نیز بر این حقیقت عقلی مهر تأیید می زنند.بنا بر این ، امام و پیامبر حتّی آن زمان که در عالم مادّه هستند باید وجودی فرا برزخی داشته باشند تا از گزند شیاطین در امان باشند. چرا که تا موجودی از برزخ فراتر نشود از دسترس وسوسه ی شیاطین در امان نیست و محال است چنین فضایی که فضای تاخت و تاز شیاطین است محلّ وحی الهی باشد. آیات و روایات فراوانی نیز بر این مطلب صحّه می گذارند که انبیاء و ائمه(ع) در همین دنیا نیز وجودی فرا برزخی دارند. بلکه برخی روایات بیانگر آنند که انبیاء مقامی برتر از ملائک داشته فراتر از عالم جبروتند. و در خصوص چهارده معصوم روایاتی موجود است که نشان می دهد این بزرگواران فراتر از هر موجودی بوده از عالم آخرت و بهشت نیز برترند ؛ به نحوی که بین ایشان و خداوند متعال هیچ واسطه ای از سنخ خلق نیست. بلکه آیات و روایاتی وجود دارند که نشان می دهند چهارده معصوم از حکم قیامت نیز استثناء شده اند و صور اسرافیل در وجود آنها بی اثر است. خداوند متعال می فرماید: «وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فيهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُون : و در«صور» دميده مىشود، پس همه ی كسانى كه در آسمانها و زمينند مدهوش می شوند ، مگر كسانى كه خدا بخواهد؛ سپس بار ديگر در«صور» دميده مىشود، ناگهان همگى به پا مىخيزند و در انتظار(حساب و جزا) هستند.» (الزمر : 68) طبق این آیه ی شریفه هنگامی که در صور دمیده شود همه ی موجودات حتّی ملائک که مافوق عالم برزخند مدهوش می شوند ؛ مگر کسانی که خداوند متعال بخواهد. از رسول خدا (ص) پرسیده شد ، که این استثناء شدگان کیانند؟ حضرتش به این مضون فرمودند: جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ إِسْرَافِيلُ وَ مَلَكُ الْمَوْتِ پس زمانی که خدا ارواح جمیع مردم را قبض نمود عزرائیل را امر می کند تا اسرافیل و میکائیل را قبض روح کند. آنگاه امر می فرماید که ای عزرائیل خودت نیز بمیر. آنگاه به جبرئیل می فرماید: ای جبرئیل چه کسی مانده است؟ عرض می کند وجه باقی تو و بنده ات جبرئیل. پس به جبرئیل امر می کند که تو نیز بمیر. پس جبرئیل سر به سجده گذاشته می میرد. (ر.ک: بحارالأنوار ج : 79 ص : 184)از این روایت شریف چنین استفاده می شود که قبل از برپایی محشر همه ی موجودات محکوم به مرگند مگر وجه الله که همواره باقی است. لذا خداوند متعال فرمود: « كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون : همه چيز جز هلاک شونده است مگر وجه او. حاكميت تنها از آن اوست ؛ و همه بسوى او بازگردانده مى شويد.»(القصص:88) و در روایات فراوانی از اهل بیت (ع) آمده است که « نحن وجه الله : ما هستیم وجه الله. » حاصل کلام این که همه ی معصومین و بخصوص چهارده معصوم در همین دنیا نیز وجودی فرا برزخی داشته اند ؛ و در آن واحد در هر سه عالم طبیعت ، برزخ و آخرت حضور داشته اند. لذا این بزرگواران بعد از رحلت نیز همچنان برزخ و آخرت را یکجا دارند. البته چهارده معصوم فراتر از آخرت نیز حضور داشته بر تمام موجودات عالم سروری دارند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4476
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت