علم ارزشی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علم ارزشی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علم ارزشی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
علم اخلاق
,
علم ارزشی
,
نگاه ارزشی به علم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
سوال:
علمي که در احاديث ارزش معرفي شده است کدام علم است؟( علمي که دريافت کلي صحيح از مجموع هستي است يا علمي که دريافتي از بخشي از هستي است) و آن علمي که مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) فرموده اند( ذات علم ارزش است بايد ما جهتش را عوض کنيم) چطور؟
پاسخ تفصیلی:
1ـ علم بهتر از جهل است.علم به خودی خود ارزش است ؛ چرا که هر دانستنی در مقابل جهلی قرار دارد ؛ و جهل ، نداری و نقص است. حتّی دانستن اینکه الآن ساعت چند است بهتر از ندانستن آن می باشد ؛ یا دانستن اینکه تاریخ تولّد فلان شخص بیگانه چیست بهتر از ندانستن آن می باشد. پس علم و دانستن کمال است چه آن علم زیاد باشد یا کم و ناچیز باشد به نحوی که اصلاً به عنوان کمال ، به چشم نیاید. نیز چه آن علم مربوط به دنیا باشد یا عقبی ؛ عقلی باشد یا نقلی یا تجربی ؛ جزئی باشد یا کلّی ؛ و ... . حتّی دانستن علوم منهیّه نظیر علم سحر و شعبده و ... نیز فی حدّ نفسه کمال است ؛ لکن به خاطر آنکه اغلب دارندگان آن از آن سوء استفاده می کنند و موجب فریب مردم می شوند ، در شرع مقدّس یادگیری آنها مورد نهی واقع شده است. نیز یادگیری برخی علوم به خاطر آنکه آدمی را از یادگیری علوم بهتر و نافعتر مانع می شوند ، مورد نهی قرار گرفته ؛ مثل علم انساب (نسب شناسی) که فایده ی چندانی بر آن مترتّب نیست ؛ و نمی ارزد که انسان عمر شریف خود را صرف این گونه امور کم ارزش ـ نه بی ارزش ـ نماید. چون نه خود این گونه علوم کمال قابل توجّهی هستند ، نه به درد عمل خیر قابل توجّهی می خورند. همچنین از یادگیری برخی علوم نهی شده ، چون علوم توهّمی اند نه علوم یقینی ؛ مثل علم احکام نجوم (پیشگویی با توجّه اوضاع ستارگان) که اصلش درست بوده و منشاء الهی داشته ، ولی به خاطر دو بار ردّ شمس که در تاریخ واقع شده ، حساب این علم از حالت یقینی بودن خارج گشته است. حاصل کلام آنکه مطلق علم به خودی خود کمال و ارزش است ؛ مگر اینکه بالعرض مضرّاتی بر آن بار گشته و آن را از ارزش بودن خارج سازد. 2ـ علم بی جهت نداریم.برخی بر این باورند یا مغرضانه می خواهند این باور را به جامعه تزریق کنند که علم جهت ندارند. لذا علم اسلامی و علم غیر اسلامی نداریم. اینها مروّج این فکرند که سخن گفتن از فلسفه اسلامی ، روانشناسی اسلامی ، جامعه شناسی اسلامی ، اقتصاد اسلامی ، سیاست اسلامی و ... ، باطل می باشد. در مقابل این فکر ، برخی از متفکّران بزرگ نیز بر این باورند که علم ، جهت دارد ؛ و جهت علم است که به آن ارزش ثانوی می دهد. یعنی علم اگر چه فی حدّ نفسه در مقابل جهل بوده و ارزش ذاتی دارد ؛ ولی با جهت ثانوی که به علم داده می شود می توان ارزشی بر ارزش ذاتی آن افزود یا برعکس آن را در جهت ضدّ ارزشها قرار داد. لذا علم همانند چاقوست که ذاتاً بهتر از آهن خام می باشد ؛ ولی جهت استفاده ی آن است که ارزش دومی را به آن می دهد. اگر این چاقو در آشپزخانه به کار رفت ارزش مثبت افزونتری می یابد ؛ امّا اگر برای قتل انسانها مورد استفاده قرار گرفت ، آلت قتّاله نامیده می شود. حقیقت مطلب نیز آن است که علم جهت دارد ؛ چه آن علم ، علم عقلی باشد یا نقلی باشد یا تجربی ؛ و اگر تجربی است ، چه تجربی انسانی باشد ؛ مثل روانشناسی و جامعه شناسی و ... یا تجربی طبیعی باشد ؛ مثل فیزیک و زیست شناسی و پزشکی و ... . خود همین که می بینیم هر کدام از این علوم دارای مکاتب متفاوتی هستند گواه است بر صدق این معنا ؛ برای مثال روانشناسی دارای مکاتب فراوانی است که گاه برخی از آنها ضدّ همدیگر می باشند ؛ جامعه شناسی نیز دقیقاً همین حالت را دارد. یا علم طبّ ، مکاتب گوناگونی دارد ؛ مثلاً نگرش طبّ چینی یا هندی به انسان غیر از نگرش طبّ اسلامی است ؛ و نگرش هر سه ی اینها غیر از نگرش طبّ غربی می باشد. طبّ چيني براساس تفكر «تائو» (دائو) و مكتب طبّ هندي يا آيورودا براساس تفكر «ودا» صورت گرفته كه هر يك از اينها يك مكتب فلسفي هستند ؛ طبّ سنّتی مسلمین یا مکتب طبّ اخلاطی نیز بر اساس یک فلسفه و نگرش به انسان و طبیعت به وجود آمده است. در طبّ شرقی انسان موجودی مرکّب از روح و بدن لحاظ می شود و جزئی از طبیعت شمرده می شود ؛ امّا در طبّ غربی ، انسان صرفاً ماشینی زنده و موجودی جدا از طبیعت انگاشته می شود. لذا در طبّ غربی انسان بیمار فرقی با ماشین خراب ندارد ؛ و پزشک در واقع نوعی مکانیک است ؛ که بدن را تعمیر می کند و حتّی چه بسا می تواند اعضاء را برداشته و یک عضو نو یا دست دوم ولی سالم جای آن بگذارد. این طبّ را به خاطر تکیه ی زیادش بر ابزار ، طبّ ابزار نیز می گویند. امّا در طبّ شرقی ، بیماری یعنی به هم خوردن رابطه ی روح با بدن یا به هم خوردن طبیعت خود بدن که منشاء آن نیز به هم خوردن رابطه روح و بدن است با طبیعت خارج. لذا مداوا در این طبّ یعنی کمک به روح و بدن تا خودشان را با طبیعت هماهنگ نمایند. حتّی خود طبّ غربی نیز مکاتبی دارد. ـ امّا جهت علوم از کجا نشأت می گیرد؟علوم از جهات مختلفی جهت می پذیرند. گاه پیش فرضهای علما و کاشفان و نظریه پردازهاست که در علم اثر می گذارد ؛ گاه نیز انتظارات ماست که به علم جهت می دهد. برای مثال ، علوم تجربی امروزی ، عمدتاً با پیش فرضهای سکولار و منکر ماوراء طبیعت شکل گرفته اند. لذا علوم تجربی غیر دینی می باشند ؛ چرا که دانشمندان مبدع آنها تابع تفکّر پوزیتیویستی بوده اند که فلسفه ای ضدّ عقل و ضدّ ماوراء طبیعت می باشد ؛ و تنها راه رسیدن به واقع را تجربه می داند. یا زمانی که جناب آینشتین رابطه هم ارزی جرم و انرژی را ارائه نمود ، دو گونه انتظار از این علم به وجود آمد ؛ عدّه ای بر آن شدند که از طریق این علم به انرژی پاک دست پیدا کنند ؛ لذا رآکتورهای هسته ای را اختراع نمودند. در مقابل عدّه ای نیز به فکر افتادند که از این راه بمب هسته ای بسازند. حتّی برخی نیز در صدد برآمدند تا معاد جسمانی یا معراج جسمانی را از این طریق توجیه نمایند.درباره ی نقش پیش فرضها در علوم تجربی ، دانشمند محترم و فیزیکدان بزرگوار جناب دکتر مهدی گلشنی کتابی نگاشته اند با عنوان « تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر » که کتابی است ارزنده و مفید برای طالبان علم. ایشان کتابهای دیگری نیز در این زمینه دارند نظیر « از علم سکولار تا علم دینی » و « قرآن و علوم طبیعت » که بسیار مفید می باشند. البته دیگران نیز در باره علم دینی و علم سکولار کتابهایی نگاشته و نظراتی داده اند که نظراتشان چه بسا کاملتر از نظرات ایشان باشد. حاصل کلام آنکه:علم ، بی جهت نیست و حتّی از علم توحید نیز می توان استفاده ی شیطانی نمود کجا رسد از علوم تجربی. اکثر فرقه های انحرافی که در طول تاریخ پیدا شده اند در حقیقت جهت دهی های نادرستی بوده اند به مباحث توحید و نبوّت و امامت و امثال آن. بر همین اساس است که برخی اندیشمندان حوزه و دانشگاه به دو گونه علم قائل شده اند ؛ علم اسلامی و علم غیر اسلامی ؛ علم غیر اسلامی نیز می تواند دینی ولی انحرافی باشد یا سکولار باشد. البته در برخی شاخه ها ، مدل اسلامی وجود خارجی ندارد ؛ لذا نیاز به تأسیس دارد. برای مثال امروزه چیزی به نام فیزیک اسلامی نداریم ؛ ولی امکان تأسیس آن وجود دارد ؛ و همّت اهل علم را می طلبد.3ـ اسلام کدام علم را توصیه می کند؟با تتبّع در روایات می توان ادّعا نمود که اسلام هر گونه علم نافعی را ـ اعمّ از دنیوی و اخروی ـ ، به شرط آن که جهت اسلامی داشته باشد و در مسیر اضرار به دین و خلق قرار نگیرد ، توصیه می نماید. لذا در روایات اهل بیت (ع) به یادگیری علم طبّ ، علم نجوم ـ نه علم احکام نجوم ـ ، علم صرف و نحو ، علم معرفة النفس (انسان شناسی + روانشناسی اسلامی) ، علم معرفة الاجتماع (جامعه شناسی اسلامی) ، علم ریاضیّات ، علم کالبد شناسی ، علم اقتصاد ، طبیعت شناسی و ... توصیه شده است. البته از بین این علوم ، روشن است که علم توحید و عقائد برتر از همه می باشد ؛ چرا که شرافت علوم به موضوع آنهاست. پس هر چه موضوع علمی شریفتر باشد ، خود آن علم نیز باارزشتر خواهد بود. بعد از علم عقائد ، معرفت نفس ( انسان شناسی + روانشناسی اسلامی) را اشرف علوم معرّفی نموده اند. علم طبّ نیز از آن جهت که با بخشی از وجود آدمی سر و کار دارد و زمینه ی زیست سالم را فراهم می کند ، به شدّت مورد توصیه شارع مقدّس واقع شده است. علم صرف و نحو (دستور زبان ) نیز مورد تأکید واقع شده ؛ چرا که ابزار پایه برای فهم قرآن و کلام معصوم می باشد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5296
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت