ضرورت بعثت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ضرورت بعثت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ضرورت بعثت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ضرورت بعثت انبیا
,
ضرورت بعثت
,
ضرورت نبوت
سوال:
پيغمبر(ص) فرموده اند عقل رسول باطني و پيامبر رسول ظاهري و بيروني است که رسول باطني(عقل) برتر از رسول ظاهري است: آيا درست است؟ اگر عقل رسول باطني است پس خدواند 124000 پيامبر را براي چه آورده است؟
پاسخ تفصیلی:
در روايات، ظاهراً تعبيري که عقل را رسول باطني ناميده باشد، نيامده است، بلکه عقل را حجّت باطنی فرموده اند ؛ چون حجّت اعمّ از رسول و امام و نبی و کتاب آسمانی و ... است. حجّت هر آن چیزی است که اطاعتش اطاعت خدا شمرده می شود. « عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع...يَا هِشَامُ مَا بَعَثَ اللَّهُ أَنْبِيَاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَى عِبَادِهِ إِلَّا لِيَعْقِلُوا عَنِ اللَّهِ فَأَحْسَنُهُمُ اسْتِجَابَةً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ أَحْسَنُهُمْ عَقْلًا وَ أَكْمَلُهُمْ عَقْلًا أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ... » (الكافي،ج 1، كتاب العقل و الجهل، ح 12، ص 10). هشام بن حکم مي گويد: امام کاظم عليه السلام به من فرمود: ...اي هشام! خداوند پيامبرانش و رسولانش را نزد بندگانش نفرستاد، مگر براي اينکه در مورد خدا انديشه کنند، زيرا کساني به دعوت انبياء نيکوتر پاسخ مي گويند که معرفت بهتري نسبت به خدا داشته باشند و کساني به امر خدا شناخت بيشتري دارند که عقل سالم تري داشته باشند و هر کس عقلش کامل تر باشد، درجه اش در دنيا و آخرت بالاتر است.اي هشام! خدا بر مردم دو حجّت دارد: يکي حجّت ظاهري و يکي حجّت باطني؛ حجّت ظاهري رسولان و انبياء و امامان ع هستند و حجّت باطني، عقل هاست. « عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّبِيُّ وَ الْحُجَّةُ فِيمَا بَيْنَ الْعِبَادِ وَ بَيْنَ اللَّهِ الْعَقْلُ » (الكافي،ج 1، كتاب العقل و الجهل، ح 22، ص 17). امام صادق عليه السلام فرمودند: حجّت خدا بر بندگان، پيامبر است و حجّت بين بندگان و بين خدا عقل است. یعنی انبیاء حجّت خدا هستند و عقل حجّت بین خدا و خلق می باشد ؛ یعنی خدا بر اساس عقل از آنها تکلیف می خواهد و آنها نیز بر اساس عقل از خدا توقّع هدایت و ارسال نبی و امام و کتاب دارند. بنابراين اينکه عقل حجت الهي است، مورد تأييد روايات است. امّا این که عقل از رسولان الهی برتر است درست نیست. بلی حجّیّت عقل مقدّم بر حجّیّت انبیاء می باشد. چون حجّیّت انبیاء را هم عقل باید اثبات کند. یعنی به حکم عقل است که ما نبوّت عامّه و خاصّه را اثبات می کنیم. لذا اگر منظور از برتری همین تقدّم باشد درست می باشد ؛ امّا اگر مقصود این است که رتبه ی وجودی عقل افراد عادی از رتبه ی وجودی انبیاء بالاتر است ، یقیناً چنین سخنی درست نخواهد بود. چون انبیاء نیز عقل دارند و عقل آنان یقیناً برتر از عقل ماست ؛ پس چگونه صاحب چنان عقلی می تواند مادون عقل ما باشد؟ اما در مورد اين سؤال که پس با وجود حجّتي به نام عقل، چه نيازي به پيامبران بود و خداوند چرا پيامبران را فرستاد، پاسخ اين است که: عقل محدوديت هايي دارد و احکام و گزاره هايي که عقل به طور يقيني و قطعي مي تواند در مورد آنها حکم کند، محدود است. عقل گرچه در مورد امور ماوراي ماده مثل مبدأ و معاد، کلياتي را مي تواند درک کند، اما از درک جزئيات صفات خدا و جزئيات عالم آخرت عاجز است. همچنين گرچه عقل مي تواند کليات ارزش هاي اخلاقي را درک کند، از ارائه راهکارهاي لازم در مورد بايسته هاي اخلاقي عاجز است. از آنجا که نه عقل و نه علم بشري، احاطه جامع و همه جانبه به همه ابعاد وجودي انسان و جهان ندارند، از ارائه راهکارهاي عملي لازم براي رساندن انسان و جوامع بشري به سعادت، عاجزند. در مورد احکام و دستورات عملي، گرچه عقل مي تواند يک دسته احکام را که احکام عقل پذير ناميده مي شوند، به تنهايي و بدون کمک وحي درک کند، اما دسته ديگري از احکام به نام احکام فراعقلی را عقل نمي تواند درک کند و بشر در اينگونه احکام محتاج دين است (و بيشتر دستورات ديني هم از همين قسم است) و البته دين حقیقی دستورات عقل ستيز که با بديهيات عقلي مخالف باشد و عقل از پذيرش آن ها سرباز زند ندارد. همچنین خود همین عقل است که وجوب بعثت هادیان الهی را اثبات می کند و می گوید برای خدای صاحب لطف و احسان لازم است که مرا در یافتن راه سعادت یاری کند. لذا خداوند متعال انبیاء را فرستاد و اگر نمی فرستاد خود همین عقل در روز قیامت عذر می آورد که خدایا من به تنهایی قادر نبودم تمام احکام تو را بفهمم. گذشته از اینها ، عقل بشر در ابتدا بالقوّه است و به مرور رشد می کند ؛ لذا خداوند متعال انبیاء را فرستاد تا با تعلیماتشان عقل را رشد دهند. از اين رو اميرالمؤمنين عليه السلام، يکي از اهداف بعثت انبياء را زدون گرد و غبار از عقل ها و به کار کشيدن عقل ها در مسير و جهت درست مي داند: « ...فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ... » (نهج البلاغة، خطبه 1). خداوند پيامبران خود را مبعوث فرمود، و هر چندگاه، متناسب با خواستههاى انسانها، رسولان خود را پى در پى اعزام كرد تا وفادارى به پيمان فطرت را از آنان باز جويند و نعمتهاى فراموش شده را به ياد آورند و با ابلاغ احكام الهى، حجّت خدا را بر آنها تمام نمايند و توانمندىهاى پنهان شده ی عقلها را آشكار سازند و نشانههاى قدرت خدا را معرّفى كنند... پس عقل ، وجوب بعثت انبیاء را اثبات می کند ؛ و در شناخت مصداق خارجی نبی ما را کمک می کند ؛ و آنگاه که نبی را شناخت خود را شاگر او می کند تا رشد نماید. لذا عقل از یک طرف حجّت شناس است و در حجّت شناسی حجّت است ؛ و از طرف دیگر مخاطب همان حجّت بیرونی است. چون انبیاء و ائمه (ع) اساساً برای عاقلها مبعوث شده اند نه برای هر موجودی که روی دو پا راه می رود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5255
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت