صهيونيسم و يهود | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صهيونيسم و يهود
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صهيونيسم و يهود
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
یهودیت
,
صهیونیسم
,
دین یهود
,
دین یهود (ادیان غرب)
سوال:
تفاوت يهوديت و صهيونيسم چيست؟
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بهتر است به معانى لغوى و اصطلاحى دو كلمه «يهود» و «صهيونيسم» بپردازيم و سپس فرق موجود بين اين دو را تبيين نماييم.1. معناى لغوى «يهود»: «هود» از لغت عبرى گرفته شده و به معناى حمد و شكر و مجد است و «يهودا» نام فرزند چهارم حضرت يعقوب(ع) از همسرش به نام «لينه» است و به نظر مىرسد كه كلمه«يهود» نيز از همين اسم برگفته شده باشد. 2. معناى اصطلاحى «يهود»: يهود در اصطلاح، به كسانى گفته مىشود كه خود را پيروان دين حضرت موسى(ع) و كتاب تورات موجود را كتاب آسمانى خود مىدانند.البتّه آرتور جفرى بر اين عقيده است كه واژه يهودى در شعر كهن عربى به كار رفته است؛ بنابراين اعراب پيش از روزگار حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) به خوبى با آن آشنايى داشتند. هورو ويتس مىگويد: «در قرآن، يهوديان روزگار حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) و يهوديان عهد قديم به نام «بنىاسرائيل» خوانده شدهاند».3. معناى لغوى و اصطلاحى «صهيون، صهيونى و صهيونيسم»: صهيون بر شهر اورشليم در فلسطین يا كوهى در نزديكى اورشليم اطلاق مىشود. در كتاب مقدّس، واژه ي صهيون، نام تپهاى است واقع در جنوب شرقى اورشليم كه دامنهاش بخشى از اورشليم را نيز تشكيل داده و قلعهاى به نام «يبوسيان» در آن وجود داشته است كه داود پيامبر(ع)، در آن جا براى «تابوت عهد» قصرى بنا كرد.صهيونى: منسوب به صهيون، لقب كسانى است كه قبل از تشكيل حكومت اسرائيل، از تأسيس آن جانبدارى مىكردند.صهيونيسم: «مرام و مسلك حزب بينالمللى يهود و مسلك گروهى است كه طرفدار سلطه و نفوذ يهوديان بر اقوام و ملل ديگرند». همچنين نهضتى را گويند كه از اواخر قرن نوزدهم به منظور ايجاد يك ميهن يهودى در فلسطين به وجود آمد. صهيونيسم در اصطلاح به جنبش و نهضتى اطلاق مىشود كه از آرمان مسيحيان طايفه بنىاسرائيل براى رسيدن به ارض موعود و تشكيل دولت و ملّتى واحد، مايه گرفته است. چنان كه اشاره شد، يهوديت آيينى است رسمى با ریشه ی آسمانى ـ و البته تحریف شده ـ كه قائل به نبوت حضرت موسى(ع) و قبول تورات به عنوان كتاب آسمانى هستند. پيروان اين دين به يقين مىدانستند كه آن، تا آمدن پيامبر بعدى رسميت دارد.در هر صورت، پيروان دين يهود به اصول و مقرراتى كه در تورات بيان شده بود، پاىبند بودند و سعى داشتند به آن عمل نمايند؛ هر چند انحرافات سياسى در طول تاريخ در اين دين آسمانى به وجود آمد و برخى از فرصتطلبان براى بهرهبردارى شخصى و دنيوى از آن، تحريفاتى در آن به وجود آوردند، ولى باز كسانى هستند كه با بسيارى از اين تحريفات مخالفاند و جوياى حقيقتاند. اینها امروزه با عنوان یهودیان ضدّ صهیونیسم شناخته می شوند.پروفسور روژه گارودى فيلسوف و اسلامشناس فرانسوى با بررسى فرقههاى يهوديت در اعصار مختلف، به مراسمات، آيينها و برنامههاى معنوى آنها اشاره مىكند و درباره آنها در قرن شانزدهم چنين مىنويسد: «آخرين نسل پرهيزگاران يهودى كه در قرن شانزدهم در لهستان به دنيا آمد و افكارش با بينش عرفانى آلمانى و از جمله اكهارت نزديك بود، در قرن نوزدهم نيز با انتشار «نامههايى به پرهيزگاران درباره خلسه» و با زنده نمودن تابش جرقۀ حضور خداوند در وجود هر كسى كه از آن برخوردار است، بار ديگر شكوفا مىشود».( گارودي. روژه، ماجراي صهيونيسم سياسي، ص25)همچنين مىنويسد: «در برابر سنّت كهن يهوديت، صهيونيسم سياسى نوعى فساد و تباهى ملّىگرايانه و استعمارگرانه به شمار مىرود كه مسيرش نه از يهوديت كه از ملّىگرايى و استعمارگرايى اروپاى قرن نوزدهم نشأت مىگيرد. صهيونيسم، نوعى مطالعه دستچين و انتخابى و مشخّص از تورات را كه مبتنى بر انحراف واقعى از برنامه خداوند است، مورد استفاده قرار مىدهد و آن را به عنوان پوشش و پردهاى براى پنهان نمودن مقاصد سياسىاش به كار می برد.» (همان)بنابراين، صهيونيسم از مسير اصلى يهوديت بسيار منحرف شده و به عنوان يك نهضت سياسى مطرح گرديده است و پاىبند برنامههاى مذهبى يهود نيست. چنان كه بنيانگذار صهيونيسم، تئودور هرتزل نيز به بسيارى از مسائل مذهبى يهود توجّه نداشت.يهوديان در تجاوز به فلسطين و اشغال آن و آواره نمودن مردم اين سرزمين، با صهيونيستها در تقابل و تضاد بودند؛ چنان كه در جلسات محرمانه وعدهنامه «بالفور» ـ كه پس از سه سال مناقشه و مبارزه بين صهيونيستها و يهودىها منتشر شده ـ وايزمن و سوكولوف از جنبش صهيونيستى، لويد جورج و بالفور وزير امور خارجه و مونتاگيو وزير كشور انگلستان، كلود مونتفيورى از يهوديان انگلستان شركت داشتند.مونتاگيو در يادداشت اعتراضآميزى به دولت انگلستان مىنويسد: «كه طبق اين اصل، مسلمانان و مسيحيان بايد جاى خود را به يهوديان بدهند». ماليسيون استاد حقوق از آمريكا درباره اختلاف نظر صهيونيستها و يهودىها مىنويسد: «در وهله نخست درباره انگيزه اساسى صهيونيستها، در شك و ترديد بودند؛ اما پس از مطالعه پيشنويسهاى پيشنهادى آنها، دريافتند كه اين پيشنهادها مخالف دين يهوداند».( درجزي. فريبرز، يهوديت و صهيونيت، ص9)جنبش صهيونيسم در مقابل فشارهاى يهوديان انگليسى، به ناچار تضمينهايى بر رعايت حقوق حقّه ساكنين اصلى فلسطين داد؛ امّا براى پيشبرد مقاصد استعمارى خود به يك صهيونيست آمريكايى به نام برانديس متوسل شده تا بدينوسيله رئيس جمهور آمريكا ويلسون را متقاعد كند كه انگلستان را زير فشار قرار دهد تا پيشنهاد صهيونيستها را قبول نمايد.بنابراين، مبارزه يهوديان با صهيونيستها بيانگر ارتباط حياتى صهيونيسم با استعمار انگليس و دشمنى با يهود است.در افسانههاى صهيونيستى كوشش مىشود كه حتّى فعاليّتهاى منفى هرتزل پدر روحانى صهيونيسم و از تبليغ كنندگان فعال ادغام جامعه يهودى در جوامع اروپايى را به نفع صهيونيسم تمام كند؛ اگر چه ادّعا شده كه هرتزل در نهايت و پس از قضيّه «دريفوس» در فرانسه دريافت كه ادغام يهوديان در جوامع ديگر امرى محال است.بنابر نظر طراحان جنبش صهيونيستى، اصول فكرى اين جنبش در اين خلاصه مىشود كه يهوديان متشتت در جهان يك امّت را تشكيل دهند كه البتّه در اين مورد هم اختلاف نظر دارند. به برخى مىگويند: «يهوديت يك دين است نه بيشتر و نه كمتر»؛ چنان كه هيرنى ادلر خاخام بزرگ انگلستان مىگويد: «يهوديت يك دين است كه هيچگونه محتواى سياسى ندارد»؛ در مقابل، برخى ديگر عقيده دارند كه يهوديت، قومى متمايز است. هرتزل مىگويد: «ما ملّت واحدى را تشكيل مىدهيم».در نگرش كلّى مىبينيم در مقابل سياستهاى يادشده براى تشكيل دولت يهودى در كشورى مستقل و منطقه استثنايى فلسطين، اين خود يهودىها هستند كه با اين طرح استعمارى مخالف بودهاند، تا اين كه با ابتكار تئورى جديد، برخى مشكلات صهيونيستى برطرف شد.ارنست رنان تئورى جديد را چنين بيان كرده است: «امّت به معناى يك روح و بيدارى معنوى است. شرايط امّت مىتواند در افتخار مشترك به گذشته، از اراده مشترك در حال حاضر و ميل به تحقق پيشرفتهاى بزرگ در آينده خلاصه شود.»( همان) مارتين بابر با افشا نمودن ريشه عميق اين فساد صهيونيسم سياسى ـ كه از يهوديت به وجود نيامده، بلكه ملّيتگرايى اروپايى قرن نوزدهم، آن را باعث گشته است ـ چنين مىنويسد: «مذهب يهود از اصل خود جدا گشته و اين امر، نوعى بيمارى است كه علامت آن، پيدايش ملّيتگرايى يهود در اواسط قرن نوزدهم بود... اين شكل تازه دلبستگى به زمين، نوعى سرپوش است كه تمام آنچه را كه يهوديت ملّى جديد غرب به عاريت گرفته است، در خود پنهان مىدارد... انديشه «برگزيدگى» اسرائيل در تمام اين جريان چه نقشى دارد؟ «برگزيدگى» نه يك احساس برترى، كه يك مفهوم مقّدر است. اين احساس از مقايسه با ديگران به وجود نمىآيد، بلكه از يك استعداد و مسئوليت در راه انجام وظيفهاى كه دائماً پيغمبران آن را متذكر شدهاند، نشأت مىگيرد. اگر به خود مىباليد كه به جاى اطاعت از خداوند، از نوعى برگزيدگى برخورداريد، اين خيانت در انجام وظيفه است».( گارودي. روژه، ماجراي صهيونيسم سياسي، صص31 و 32)مارتين بابر با يادآورى «اين بحران مليّت گرايى» صهيونيسم سياسى كه نوعى فساد و تباهى در معنويت به شمار مىرود، چنين نتيجه مىگيرد: «ما اميدواريم كه ملّت يهودى را از ارتكاب اين اشتباه در زمينه تبديل يك ملّت به يك بت بر خطر داريم، ولى در اين راه ناكام ماندهايم».با بررسىهاى انجام شده، كاملاً روشن مى شود كه صهيونيسم از يهود و يهوديت فاصله زيادى گرفته است. در واقع، صهيونيسم به جاى اين كه برنامههايش را بر اساس معتقدات مذهبى يهود، ترسيم كند، بر اساس عقيده مؤسسين صهيونيسم، چون تئودور هرتزل كه اعتقاد چندانى به مذهب يهود و اجراى مراسمات آن ندارند، برنامهريزى كرده است و در يك جمله مىتوان گفت كه در مسائل سياسى به نازيسم نزديكتر از مذهب يهود است.براي مطالعه بيشتر مي توانيد به كتابهاي زير مراجمه نماييد۱ـ گارودي. روژه، پروندة اسرائيل و صهيونيسم سياسي، ترجمة نسرين حكمي، ج2، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1369ش.۲ـ درجزي. فريبرز، يهوديت و صهيونيت، ص9.۳ـ جديدبناب. علي، عملکرد صهيونيسم نسبت به جهان اسلام، قم: انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، ۱۳۸۲.به نقل از سايت سازمان تبليغات اسلامي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5124
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت