آثار اسلام در قوم عرب | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آثار اسلام در قوم عرب
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آثار اسلام در قوم عرب
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معماری اعراب قبل از اسلام
,
یکتاپرستی عربی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
سوال:
با اينکه دين اسلام در سرزمينهاي عرب گسترش پيدا کرد ولي همچنان اعراب را انسانهايي تن پرور، بدون هيچ گونه تحول علمي، وابسته، بي تفاوت به همنوعان(مثل فلسطين) و ... مي بينيم پس اثر اسلام بر روي اعراب چه بوده( با توجه به اينکه مواردي مثل زنده به گورکردن دختران و ... در آينده با تحولات جهان اصلاح مي شده.)
پاسخ تفصیلی:
1ـ یک قانون خوب وقتی اثر مثبت دارد که مورد عمل قرار گیرد. اسلام یقیناً بهترین قانون سعادت است ؛ ولی مثل هر قانونی فقط راه را نشان می دهد ؛ و کسی را با اجباربا خود نمی برد. لذا فرمود: « إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ـــــ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد(و پذيرا گردد) يا ناسپاسی کند » (الإنسان:3) نیز هشدار داد به اعراب صدر اسلام که اگر شما به این دین عمل نکنید خداوند گروه دیگری را بر می انگیزد تا آنها به اسلام عمل نمایند.خداوند متعال فرمود: « ... إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ ـــــ هر گاه سرپيچى كنيد، خداوند گروه ديگرى را جاى شما مىآورد پس آنها مانند شما نخواهند بود » (محمد:38) وقتی این آیه نازل گشت ، « جماعتى از مسلمانان به رسول اكرم(ص) عرض كردند: يا رسول اللَّه ! اين افرادى كه خدا در كتابش يادآور شده چه كسانى هستند؟ سلمان فارسی كنار رسول خدا نشسته بود ، حضرت دستش را روى زانوى سلمان زده و فرمودند: اين است و هموطنانش ، به خدايى كه جانم در دست قدرت اوست اگر ایمان از ستاره ی ثريا آويزان باشد مردانى از فارس آن را به دست خواهند آورد. ــــــ أَنَّ نَاساً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ ذَكَرَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ كَانَ سَلْمَانُ إِلَى جَنْبِ رَسُولِ اللَّهِ فَضَرَبَ ص يَدَهُ عَلَى فَخِذِ سَلْمَانَ فَقَالَ هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ الْإِيمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَيَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس» (بحار الأنوار،ج64،ص 168) و در برخی روایات آمده : «لَوْ كَانَ الْعِلْمُ مَنُوطاً بِالثُّرَيَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس ــــ اگر علم آویزان به ستاره ی ثریّا باشد مردانی از فارس بدان دست خواهند یافت » (بحار الأنوار،ج1 ،ص195) پس این مشکل اسلام نیست که برخی از اعراب رشد نکرده اند ؛ بلکه مشکل از آنهاست که به اسلام عمل نکرده اند. سلمان عمل کرد پس رشد نمود ، عمّار و ابوذر و مالک اشتر و مقداد و بلال و یاران امام حسین (ع) و ... عمل نمودند و ترقّی وجودی یافتند با اینکه عرب نیز بودند. پس مشکل از عرب بودن نیست مشکل از عمل نکردن است. 2ـ مطلب دیگر آنکه در بلاد اسلامی همه سرشان را زیر برف نکرده اند بلکه شیرمردانی چون حزب الله لبنان نیز وجود دارند که با کمترین امکانات ، دمار از روزگار صهیونیسم درآورده اند. یا گروهی چون حماس وجود دارند که دلیرانه از آرمان خویش دفاع می کنند. لکن وقتی خوب نظر می کنیم می بینیم که هر جا مسلمین جنبشی دارند و عزیزانه زندگی می کنند و زیر بار ذلّت نمی روند ، یا شیعه اند یا تحت تأثیر فرهنگ شیعه. لذا راز رکود و خمودی اکثر مسلمین و بی عملی آنها را نه در نژادشان بلکه در همان مذهبشان باید جست. تاریخ گواه است که وقتی اسلام در مدینه مورد پذیرش انصار قرار گرفت چنان تحوّلی در آنها پدید آورد که توانستند در مدّت کوتاهی قلّه های فرهنگ را تسخیر نمایند. اینها که روزی همدیگر را می کشتند و دخترانشان را زنده به گور می کردند کارشان بدانجا رسید که خانه ی خویش را با فقیران شریک می شدند ؛ و فرزندان دیگران را هم عزیز می داشتند. اگر آن اسلام در بین اینان باقی مانده بود یقیناً وضع مسلمین غیر از این بود که اکنون هست.امّا بلافاصله بعد از رحلت رسول خدا (ص) گروهی مسیر اسلام را منحرف ساختند و امیرمومنان را خانه نشین نموده و خود بر مسند خلافت تکیه زدند و بزرگان عصر جاهلیّت عرب همچون مروانها و ابوسفیانها و معاویه ها و کعب الاحبارها را بر سر کار آوردند ؛ همانها را که تا دیروز دشمن اسلام بودند و برای ترور رسول خدا دسیسه می چیدند. به این طریق اینان میراثدار مذهبی شدند که تنها اسمش اسلام بود ولی خبری از عناصر سازنده ی اسلام در آن نبود. این گونه شد که مسلمین به جای ترقّی ، تنزّل نمودند. امّا در تمام این دوران ، شیعیان به خاطر اتّصالشان به اهل بیت (ع) ، دائماً رو به ترقّی فرهنگی بوده اند ؛ در حالی که اکثراً دولتها در دست گروه مقابل بود و شیعیان قتل عامّ می شده اند. تعداد شیعیان همواره کم بود امّا بیشترین تولیدات فرهنگی را در بلاد اسلامی همین شیعیان و ایرانیان داشته اند و دارند. امروز نیز آنچه مردم کشورعزیز ما و نیز جوانان شیعه ی لبنانی را این گونه صاحب بصیرت و طالب عزّت و سرفرازی کرده، مذهب حقّ آنهاست که سرمشقهایی چون امام حسین (ع) و یاران باوفایش دارند ؛ و افقی روشن در پیش دارند به نام فرهنگ مهدویّت. امروز اگر به عملکرد مقامات رسمی کشورمان در سطح جهانی نظر افکنید خواهید دید که دیباچه ی کلامشان یاد نمودن از آن افق روشن مهدوی است. آری وقتی کسی آینده ای روشن را معتقد نیست و منتظر روشنایی نمی باشد بدیهی است که هوس خواب و تن پروری خواهد داشت ؛ امّا آنکه معتقد است ما روزی حکومت تمام جهان را در چنگ خواهیم داشت ، روشن است که خوابش نمی برد و در مسیر چنین هدف بلندی به جای رفتن می دود و بلکه می پرد. وقتی بدانی که آینده از آنِ توست واضح است که به استقبال حوادث می روی ، اگرچه تلخ باشند.امّا اگر تصویری روشن از آینده نداشتی ، بدیهی است که در رفتن تردید خواهی داشت و اگر نیز حرکت کنی ، با ترس و نگرانی خواهد بود. اگر به عملکرد دشمنان شیعه نیز نظر افکنید خواهید دید که آنها هم راز پویایی ما را دانسته اند ؛ لذا نوک پیکان شبهاتشان به سمت فرهنگ امامت ، عاشورا و عزاداری ، مهدویّت ، مرجعیّت و ولایت فقیه می باشد. چون می دانند که اگر بتوانند این عناصر سازنده را از ما بگیرند یا در آنها انحراف ایجاد کنند ما نیز مثل دیگر مسلمین به خواب غفلت خواهیم رفت. لذا سعی می کنند در امامت شبهه ایجاد کنند ، فرهنگ مهدویّت و فرهنگ عزاداری را با خرافات درآمیزند ، مرجع تقلید قلّابی و وابسته به خودشان درست کنند و از ولایت فقیه تصویری وارونه ارائه دهند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5228
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت