محدوده دانش انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
محدوده دانش انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
محدوده دانش انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
علم انسان
,
نهایت علم انسان
,
محدوده علم انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
کلید واژه فرعی :
آیه 53 شوری ,
سوال:
آيا حدي نهايي براي ميزان دانش و دانايي آدمي وجود دارد؟
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال می فرماید: « أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الْأُمُورُ . ــــــــ آگاه باشيد كه همه ی امور بسوى خدا در حال صیرورت و شدن هستند.» (الشورى:53) در این آیه ی شریفه غایت سیر موجودات بسوی خدا رفتن معرّفی شده است. و چون خدا وجود نامحدود است لذا هیچ کس به او نمی رسد. لذا خدا نفرود همه ی امور به خدا می رسند بلکه فرمود همواره به سوی او می روند یعنی این روند دائمی و ابدی است. از نصوص دینی به وضوح روشن است که در این کاروان رو به خدا ، انسان قافله سالار هستی است. پس نقطه ی پایانی برای سیر کمالی انسان نیست. حتّی در بهشت نیز نوعی تکامل به نحو تجدّد امثال وجود دارد و همواره اهل بهشت در حال تقرّب به خداوند متعالند. « يُقَالُ لِقَارِئِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ وَ ارْقَ فَكُلَّمَا قَرَأَ آيَةً رَقِيَ دَرَجَةً » ( أمالي الصدوق ،ص359 ) . حتّی خود بهشت و نعمات آن نیز دم به دم برای اهل بهشت نو می شود لکن به نحو سیر از ظاهر به باطن . « وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِها. » (البقرة : 25 ) تا آنجا که استفاده از هر نعمت بهشتی ، معرفت تازه ای برای اهل بهشت در بردارد. چرا که جنس نعمات بهشت یا از علم است یا از عمل و هر عملی نیز قائم به علمی است. پس انسان دائماً در تزاید معرفت است و حدّ پایانی ندارد.
امّا در این بین اهل بیت(ع) حساب ویژه ای دارند. برای این چهارد نور پاک صیرورت و حرکت دائمی منتفی است .
چون این چهارده وجود الهی مظهر اسم اعظم حقّ تعالی و وجه الله هستند که بالاتر از آن دیگر مقامی برای انسان نیست که اینان در آن سیر نمایند. لازمه ی هر سیر روحی گذر از حجابهاست امّا بین اینها و خداوند متعال هیچ حجابی جز حجاب خدایی نیست که آن هم دریدنی نباشد. لذا حقیقت قدسی چهارده معصوم که مظهر اسم الله هستند نامحدود ظلّی است.
لذا اینها خزائن علم نامحدود خدا ، مجلای ظهور قدرت نامحدود خدا و اسم اعظم او هستند که ارکان هستی را پر ساخته است. امیرالمومنین (ع) فرمودند: « نَحْنُ الِاسْمُ الْمَخْزُونُ الْمَكْنُونُ نَحْنُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي إِذَا سُئِلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا أَجَابَ نَحْنُ الْأَسْمَاءُ الْمَكْتُوبَةُ عَلَى الْعَرْشِ وَ لِأَجْلِنَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ الْعَرْشَ وَ الْكُرْسِيَّ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ مِنَّا تَعَلَّمَتِ الْمَلَائِكَةُ التَّسْبِيحَ وَ التَّقْدِيسَ وَ التَّوْحِيد.» ( بحار الأنوار ، ج27 ،ص38) همچنین فرمودند: « أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِي وَ لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ عَيْنُ اللَّهِ وَ جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّه » (التوحيد للصدوق ، ص 164)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4530
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت