شهادت اعضاي بدن در قیامت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شهادت اعضاي بدن در قیامت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شهادت اعضاي بدن در قیامت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شهادت اعضای بدن در قیامت
,
عالم قیامت
,
قیامت
,
حق جوارح
سوال:
من وقتي قرآن مي خوندم بعضي موقع ها معنيش خيلي برام جالبه و ميخونم. بعضي آياتي که مي خوندم درباره شهادت اعضاي بدن و زمين و ... در قيامت خبر داده بود. سوال من اينه: با اينکه خداوند حاکم دادگاه است، چه نيازي به شهادت شاهدان وجود دارد؟ ما که نمي تونيم اونجا زيرش بزنيم چون خدا و پيامبران شاهد اعمال ما هستن. يک حاج آقايي داشت صحبت مي کرد، مي گفت 8 تا دوربين، ما و اعمالمان را نگاه مي کنن پس دليلي براي شهادت شاهدان به نظر من وجود نداره.
پاسخ تفصیلی:
شهادت در قيامت موضوعى كلى و پردامنه است كه بررسى آن از حوصله اين بحث بيرون است، چرا كه جنبههاى مختلفى را در بر مىگيرد و آيات زيادى نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. از جمله شهادت خداوند تعالى(نك: سوره حج، آيه 17، و آلعمران، آيه 98)، گواهى پيامبران، بويژه پيامبر خاتم(ص)( نك: سوره نساء، آيه 41، و نحل، آيه 89)، شهادت كفار و مشركان عليه يكديگر(نك: سوره انعام، آيه 130، و اعراف، آيه 37) و شهادت اعضاء و جوارح كه موضوع بحث كنونى مىباشد و آيات مربوط به آن، به صراحت از چشم و گوش و دست و پا و پوست و زبان به عنوان شهودى كه فرداى قيامت عليه گنهكاران در محكمه عدل الهى شهادت مىدهند نام برده شده است و آيه «وَ لا تَقْفُ ما ليسَ لكَ بِهِ علمٌ، اِنَّ السمعَ و البصرَ و الفؤادَ كُلُّ اولئك كانَ عنهُ مَسؤولاً»( سوره اسراء، آيه 36) نيز نشان مىدهد كه دل نيز به همراه چشم و گوش مورد سؤال قرار مىگيرد. به جز اين آيه و آيه مورد بحث، آيات ديگرى كه دليل بر شهادت اعضاء و جوارح انسان در حسابرسى قيامت مىباشد اينهاست: «وَ يَوْمَ يُحْشَرُ اَعْداءُ اللّهِ إلى النّارِ فَهُمْ يُوزَعُون حتّى إذا ما جاؤُوها شهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أبْصارُهُمْ و جُلُودُهُمْ بِما كانوُا يَعْمَلوُنَ و قالوُا لِجُلوُدِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا قالوُا أنْطَقْنا اللّهُ الَّذى أنْطَق كُلَّ شىءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ اوّلَ مَرَّةٍ وَ اِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»( سوره فصّلت، آيات 19 ـ 21) مفاد سه آيه مذكور اين است: روزى كه دشمنان خداوند به جانب آتش گردآورى مىشوند و آنها براى پيوستن بقيه نگه داشته مىشوند تا آنگاه كه به آتش رسند گوش و چشمها و پوستهايشان، عليه آنان نسبت به رفتارى كه داشتهاند گواهى خواهند داد. آنها به پوستهايشان مىگويند: براى چه به ضرر ما شهادت داديد؟ و آنها مىگويند: آن خداوندى كه هر چيز را به سخن آورد، ما را گويا ساخت. و خداوند شما را اول بار آفريد و به سوى او برگردانده مىشويد. در آيه ديگر يادآورى مىشود كه روز قيامت بر دهان گنهكاران مهر زده مىشود و دستهاى آنان است كه سخن مىگويد و پاهاى آنان است كه نسبت به عملكرد آنان گواهى مىدهد: «ألْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أيْديهمْ وَ تَشْهَدُ أرْجُلُهُمْ بِما كانوُا يَكْسِبوُنَ».( سوره يس، آيه 65) معناى شهادت اعضاء: گواهى اعضاء يا قواى انسانى در روز قيامت عبارت است از گزارش و بازگو كردن گناهانى كه اين اعضاء در دنيا شاهد و ناظر بودهاند. بر اين اساس، اين شهادت، در واقع اداء همان چيزى است كه عهدهدار شده و حامل آن گشتهاند، و اگر اين عهدهدارى و تحمل و نظارت از همان دنيا و هنگام عمل نبود و تنها به اين جهت باشد كه خداوند آنها را در قيامت داراى شعور و قدرت نطق مىكند، و آنها تازه در آنجاست كه نسبت به اعمال و صحنههاى گذشته آگاه مىشوند، و يا اينكه خداوند صدايى را در آنها ايجاد مىكند، بدون اينكه خود ادراك و شعورى داشته باشند، ديگر شهادت دادن صدق نمىكرد، و نسبت به فرد مجرمى كه گناه را انكار مىكرد، اتمام حجت از اين راه، معنا نداشت. شهادت يعنى چه؟ ظاهر آيات مورد بحث نشاندهنده اين امر است كه شهادت «گوش» و «چشم» عبارت از اداء و ارائه چيزى است كه شنيده و ديدهاند، حتى نسبت به آن دسته از گناهانى كه به وسيله اين دو صورت نگرفته است. مانند اينكه گوش گواهى دهد كه آيات الهى را كه بر او خوانده مىشد شنيد، ولى صاحبش از آنها روى گرداند، و يا اينكه شنيد كه صاحب گوش، سخن كفرآميز بر زبان مىراند، و نيز مانند شهادت چشم به اينكه نشانههاى يگانگى خداى تعالى را ديد ولى صاحب چشم به آنها توجهى نكرد، و يا ناظر گوش كردن صاحب چشم به غيبت و يا ساير محرمات بوده است. چنان كه در اين آيه اشاره شده است: «و لا تقفُ ما ليس لكَ به علمٌ إنّ السمعَ و البصر و الفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسؤولاً». بنابراين، مىتوان گفت: گوش و چشم از اين نظر با ساير اعضاء تفاوت دارند و گواهى آنها شامل ساير گناهان فرد نيز مىشود؛ گناهانى كه توسط ساير اعضا و قواى انسانى انجام شده است، ولى ساير اعضا، چون دست و پا و پوست، بر گناهانى شهادت خواهند داد كه خود وسيله انجام آنها بودهاند. و علت اينكه مجرمين، تنها خطاب به پوستهايشان مىگويند: «چرا عليه ما شهادت داديد؟» را مىتوان در همين تفاوت دانست. در اين خصوص توضيح بيشترى خواهد آمد. سخن آخر: شهادت اعضا و جوارح آدمي به گناهان و جرمهاي خود در واقع به معنايي پذيرش كامل و اعتراف به اعمال ناپسند خود است و اتمام حجتي است بر آنها. گويي در آنجا اعضاي ما كه به كمكشان گناهي را مرتكب شده ايم ، داغي بر چهره دارند و شرمي آنان را فراگرفته كه با ديدن عظمت او و جنايت خود ناخواسته لب به سخن مي گشايند و طلب عفو مي كنند اما فراموش كرده اند كه فرصتها به پايان رسيده است. از سويي ديگر ، خدايي كه عادل و حكيم است هيچ گاه بر خود روا نمي شمارد حتي با وجود انكه جرمي در برابر ديدگانش روي مي دهد و شاهداني چون پيامبر و امامان و فرشتگانش نظاره گر آنند را بدون محاكمه كيفر نمايد . بلكه او فاعلان و كنندگان را به سخن مي آورد تا آنان خود از كرده هايشان سخن گويند و عذري ديگر برايشان نباشد.
آيا كسي حاكمي با چنين عدالتي را سراغ دارد؟ آيا در دنياي ما اگر قاضي – از آن جهت كه قاضي است - خود شاهد جرمي بود ، آيا نمي تواند بدون مطالبه دليل و برهان و برگذاري محاكمه مجرم را به مسلخگاه مجازات بكشاند؟ مطمنا مي تواند چنين كند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4338
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت