تناقضهاي انجيل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تناقضهاي انجيل
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تناقضهاي انجيل
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ادیان و فرَق دینی
,
تناقضهای انجیل
,
تحریف انجیل
سوال:
تناقض هاي انجيل در چيست؟
پاسخ تفصیلی:
يكى از منابع اصيل هر دينى، كتاب مقدس آن است كه فصلالخطابِ تلقىهاى گوناگون و معيار نشان دادن بدعتها و انحرافها به شمار مىرود . در اين كتاب آموزههاى اساسى و محورى نظام اعتقادى، ارزشى و احكام عبادى مطرح شده است و به وسيله آن، مىتوان مميزات هر دينى را از دين و آيين ديگر تشخيص داد .
بر اساس منابع مذهبى ما، تعدادى از پيامبران الهى (آدم، ادريس، نوح، هود، صالح، ابراهيم، موسى، عيسى و پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله ) داراى كتاب آسمانى بودهاند .(1) تمامى اين كتابها از ناحيه خداوند وحى شده بود و پيامبران نامبرده نقشى جز دريافت و ابلاغ مضامين آن نداشتهاند . اما - غير از قرآن مجيد - تمامى آنها و يا بخش اصلى آنها، مفقود شده و يا متن آنها دچار تحريف گشته است . اين تحريف با سه رويكرد تاريخى، نگرش محتوايى به مضامين اين كتابها و قضاوت قرآن به عنوان آخرين كتاب آسمانى اثبات مىگردد و با اثبات آن، تحريف دين روشن مىشود . البته رويكرد سوم تنها براى كسانى قابل قبول است كه آسمانى بودن قرآن را قبول دارند؛ اما رويكردهاى پيشين همگانى است؛ از اين رو فقط به بيان آن دو مىپردازيم.
يك . رويكرد تاريخى
براساس گزارشهاى معتبر و مستند تاريخى كتابهاى مقدس (تورات و انجيل)، در طول 1500 سال تأليف و گردآورى شده است، از همينرو علاوه بر برخوردارى از شيوههاى متنوع ادبى، با گذشت زمان، تحول آرام و كندى را تجربه كرده است . صرفنظر از اقليتى ناچيز از مسيحيان - كه مىپندارند كتابهاى مقدس (تورات و انجيل )، با همين الفاظ الهام شدهاند و خدا پيام خود را كلمه به كلمه به كاتب بشرى منتقل و وى چيزهايى را كه خدا املا نموده، با امانت ثبت كرده است - بيشتر مسيحيان معتقدند : كه خداوند كتابهاى مقدس را به وسيله مؤلّفانى بشرى، نوشته است و بر اين اساس كتابهاى مقدس، يك مؤلّف الهى و يك مولّف بشرى دارد(2). جالب است بدانيد تعداد كتابهاى مقدس (در مجموع 46 كتاب عهد عتيق يهود و 27 كتاب عهد جديد يعنى انجيل )، براساس نوعى توافق، حاصل شده است .(3) حال وقتى تاريخ به ما نشان مىدهد كه بشر در تأليف كتاب مقدس دست داشته است، اين كتاب ديگر مصون از خطا نخواهد بود. اين مسأله موجب شد تا هر كسى، اقدام به نوشتن و گزارش روايات مربوط به دوران كوتاه رسالت عيسى و سرگذشت او كند و به نوبه خود منجر به پديد آمدن صد نوشته گشته است كه هر كسى نوشته خود را صحيح مىداند .
از اين رو براساس گزارشهاى تاريخى، در اواخر قرن اول ميلادى و اوايل و اواسط قرن دوم ميلادى، فرقههاى انجيلى متعددى به وجود آمد و اختلافها و كشمكشهاى فراوانى رخ داد . طرح مؤلف بشرى در كنار مؤلف الهى، در تدوين كتاب مقدس و در نتيجه تحريف آن، باعث گرديد كه پيامدهاى ناگوارى براى كتاب مقدس، به وجود آيد كه گزارش آن در اين مجال اندك ممكن نيست .(4) در اينجا كافى است به اعتراف برخى از عالمان و انديشمندان مسيحى بسنده كنيم : 1-1. رابرت م.گرنت(5) انطباق انجيل فعلى را با گفتههاى عيسى به صراحت رد مىكند و مىگويد : «اين بدان معنا نيست كه عيسى تمام كلماتى را كه گزارش شده است دقيقاً به همان شكلى كه انجيل نويسان نوشتهاند گفته است».(6) 1-2 ارنست رنان؛ كتاب مقدس را نگاشته انسان دانسته، آن را همچون ديگر مكتوبات بشرى مشتمل بر خطاهايى مىشمارد و بر وجود داستانهاى دروغين و افسانهها در آن تأكيد مىورزد.(7) 1-3. متكلمان ليبرال مسلم مىدانند كه كتاب مقدس مستقيماً وحى منزل نيست و به دست انسان نوشته شده است.(8) 1-4. بسيارى از سنت گرايان بر مركزيت مسيح اصرار مىورزند بدون اينكه بر خطاناپذيرى انجيل پافشارى داشته باشند.(9) 1-5. برخى از متكلمان برجسته مسيحى مانند بريث ويت(10) مىگويند نمىتوان محتويات كتاب مقدس را صادق شمرد.(11) 1-6. متكلمان نئوارتدكس(12) (الهيات رسمى - سنتى جديد) پروتستان معتقدند كتاب مقدس به خودى خود وحى الهى نبوده، يك مكتوب خطاپذير انسانى است كه به وقايع وحيانى شهادت مىدهد.(13) 1-7. پل تيليش كه از متكلمان برجسته مسيحى به شمار مىرود، معتقد است : «پژوهشهاى تاريخى نشان دادهاند كه عهد قديم و عهد جديد در بخشهاى نقلى خود، عناصر تاريخى، افسانهاى و اسطوره شناختى را تلفيق مىكنند و در اكثر موارد تفكيك اين عناصر از يكديگر با هر درجهاى از امكانپذيرى نامحتمل است... مردم، ديگران يا خودشان را بدون ايمان مسيحى قلمداد مىكنند، تنها به اين دليل كه به مستند بودن حكايتهاى معجزهاى عهد جديد اعتقادى ندارند. به طور قطع آن حكايتها مستند نيستند».(14) 1-8. توماس ميشل - استاد الهيات مسيحى - بر آن است كه به اعتقاد بيشتر متفكران كاتوليك، پروتستان و ارتودوكس، كتابهاى مقدس، املاى الهى نيست و داراى عصمت لفظى نمىباشد و گاهى نويسندگان بشرى، نظريات غلط يا اطلاعات اشتباهآميزى را در متن كتاب باقى گذاشتهاند .(15) تحريف از ديدگاه مسيحيان اعتبار كتاب مقدس همواره مورد انتقاد انديشمندان قرار داشته اما از قرن نوزدهم ميلادى، مباحث انتقادى مربوط به كتاب مقدس وارد مرحله جديدى شده است : «بولتمان (1884 - 1976م) كه بزرگترين متخصص عهد جديد در قرن بيستم لقب يافته است در اثر مهم خود، تاريخ سنت هم نظر، به ارزيابى كتاب مقدس مىپردازد. از نظر او بسيارى از سخنان مكتوب عيسىعليه السلام گفتههاى خود او نيست بلكه محصول حيات جوامع مسيحى اوليه است».(16) «آدولف فون هارتاك» مورخ تواناى قرن نوزدهم و بزرگترين متخصص آثار پدران در عصر خود، در مجموعه سه جلدى تاريخ اصول ايمان، اين باور را مطرح كرد كه انجيل تحت تأثير فلسفه يونان تغيير يافته است. وى در پى آن بود كه تاريخِ فرايند يونانى شدن مسيحيت را نشان دهد. از نظر او، مذهب ساده عيسىعليه السلام به ويژه به واسطه تعاليم پولس، به مذهبى در مورد عيسىعليه السلام تغيير يافته و به اصل ايمانى تجسم خداى پدر تبديل شده است.(17) برخى ديگر از صاحبنظران به نوسازى روزافزون روايات انجيل به نفع الوهيت عيسى توجه نموده(18) و عدهاى نيز در مورد تاريخ تأليف اناجيل ايراداتى را مطرح كردهاند.(19) اما شايد بتوان گفت مهمترين سند در مورد انحراف مسيحيت از ديدگاه ايشان خود كتاب مقدس است. در اين كتاب «پولس» با حواريون و شخص «پطرس» كه جانشين رسمى حضرت عيسىعليه السلام است، مخالفت ورزيده، حتى آنان را به «نفاق» متهم مىسازد : «اما چون پطرس به انطاكيه آمد او را روبهرو مخالفت نمودم؛ زيرا مستوجب ملامت بود... و ساير يهوديان هم با وى نفاق كردند، به حدى كه برنابا هم در نفاق ايشان گرفتار شد».(20) مسلماً چنين برخوردى نشان از وجود انحراف در عقايد بزرگان صدر اول مسيحيت دارد.(21) دو . رويكرد محتوايى با نگرش محتوايى به مضامين كتابهاى مقدس، روشن مىگردد كه برخى از كتب اديان آسمانى، دچار تحريف گشتهاند ؛ چرا كه اگر كتاب مقدس دچار زياده و نقصان و تغيير در لفظ و مفاهيم نشود، هيچ گاه مطالب متناقض و معارف، خردستيز نخواهد داشت، حال آنكه با مراجعه به اين كتابها مسائل منافى با يكديگر و غير عقلانى فراوان يافت مىشود . تناقض در انجيل تناقضات در اناجيل چنان زياد است كه علامه شعرانى پس از نقل و بررسى تفصيلى 45 مورد از اشتباهات و تناقضات اناجيل مىنويسد : «اين بنده مؤلف از اين قبيل بيش از هفتصد تحريف يادداشت كردهام. در «اظهار الحق»(22) گويد : اختلافات در انجيل به عقيده «ميل» سى هزار است و به طورى كه «گريسباخ» تحقيق كرده است صد و پنجاه هزار است و «شولز» كه آخرين محققين ايشان است عدد آن را به تحقيق نيافته است».(23) جالب آن كه اناجيل از همان آغاز در نسبنامه عيسىعليه السلام گرفتار تناقض شدهاند. اين دليل روشن بر تحريف كتابهاى مقدس است. اكنون نسبنامه آن حضرت را براساس متن «انجيل لوقا» و «انجيل متى» و كتاب «تواريخ ايام» تقديم مىداريم :
انجيل لوقا باب 3 ,انجيل متى باب اول, كتاب تواريخ ايام باب 3 يوسف يوسف - هيلى يعقوب - متثات متان - ليوى اليعازر - ملخى اليهود - يناه اكيم - يوسف صادوق - متاثياه عازو ر - عاموس الياقيم - تاحوم ابيهود - اهلى - - نكى - - ماث - - مطائياه - - شمعى - - يوسف - - يهوداه - - يوحناه - - ريصاه - - زرو بابل زرو بابل زرو بابل شلتى ئيل شلتى ئيل پداياه نيرى يكيناه يكنياه ملخى - يهوياقيم ادى يوشياه يوشياه قوصام امون امون المودام منسه منسه ائير حزقياه حزقياه يوسى احاز احاز اليعازر يوثام يوثام يوريم عزرياه عزرياه متأث - امصياه ليوى - يوآش شمعون - احزياه يهوداه يورام يورام يوسف يهوشافاط يهوشافاط ونان اسا اسا ايلياقيم ابياه ابياه ميلياه رحبعام رحبعام مئنان - - مطاثاه - - ناثان سليمان سليمان داود داود داود(24) نمونههايى از تحريف در كتاب مقدس در كتاب مقدس به مواردى از مصاديق تحريف برمىخوريم. ذيلاً به برخى از آنها اشاره مىشود(25). آشنايى با اين موارد مىتواند زمينههاى پژوهش بيشتر را فراهم كند : 1. در سِفر «پيدايش» مىخوانيم : «بعد از اين ايام كه خدا ابراهيمعليه السلام را امتحان كرد، به او گفت : اى ابراهيم. عرض كرد : لبيك. گفت : «اكنون پسر خود را كه يگانه فرزند تو است و او را دوست مىدارى، يعنى «اسحاق» را بردار و بر زمين موريا برو و او را در آنجا بر يكى از كوههايى كه به تو نشان مىدهم به عنوان هديه سوختنى قربانى كن».(26) در اين متن كه مربوط به جريان ذبح كردن يكى از فرزندان حضرت ابراهيمعليه السلام به دست او است، پس از عبارت «يگانه فرزند»، عبارت «يعنى اسحاق» قرار گرفته است. در حالى كه عبارت صريح عهد عتيق، وعده تولد اسحاق را سيزده سال پس از تولد اسماعيل مىداند.(27) يعنى اسماعيل تا چهارده سالگى تنها فرزند ابراهيم است. پس در اينجا تحريفى صورت گرفته و عبارت «يعنى اسحاق» بعداً به متن عهد عتيق اضافه شده است. اما انگيزه اين تحريف چيست؟ در اعتقاد يهوديان كه به مسيحيان هم انتقال يافته است، «مسيّا» يعنى همان پيامبر موعود بايد از نسل اسحاق باشد و از سوى ديگر، شخص موعود از نسل شخص «مذبوح» است. تنها در صورتى كه اسحاق همان شخص مذبوح باشد مىتوان موعود امم را از نوادگان اسحاق دانست و تنها در اين صورت است كه سيادت بنى اسرائيل و انديشه برترى يهود تثبيت مىشود و مسيحيان با استناد به همين متن، عيسىعليه السلام را كه از نوادگان اسحاق است، موعود امم دانستهاند.
و اگر مشخص شود كه مذبوح اسماعيل بوده نه اسحاق، زيربناى بسيارى از اعتقادات يهود و مسيحيت تخريب مىگردد. 2. انجيل متى، عيسىعليه السلام را از فرزندان سليمانبن داودعليه السلام مىداند.(28) در حالى كه وى در انجيل لوقا فرزند ناتانبن داود معرفى شده است.(29) 3. در انجيل متى، عيسىعليه السلام اعلام مىكند كه پس از مصلوب شدن سه شبانه روز در زمين مدفون خواهد ماند : «زيرا هم چنان كه يونس سه شبانه روز در شكم ماهى ماند، پسر انسان نيز سه شبانه روز در شكم زمين خواهد بود».(30) در حالى كه اناجيل ديگر مدت دفن او را از غروب جمعه تا قبل از سپيده يكشنبه، يعنى حداكثر يك روز و دو شب مىدانند(31).(32) انجيل مرقس - كه قديمىترين و كوتاهترين انجيلها است - خاطرات قديس پطرس حوارى را مطرح مىكند كه متضمن احساسات بشرى عيسى است . در اين انجيل، عيسى موجودى مافوق بشر نشان داده شده و «فرزند انسان» لقب گرفته است، اما اثرى از اصل «تجسّم الهى» در پيكر عيسى و اصل ازليت او (وجود قبل از خلقت ) ديده نمىشود . اما انجيل متى و انجيل لوقا، حاوى عباراتى است كه زمينه را براى اعتقاد به تجسّم ربوبيت در پيكر عيسى آماده مىكند و انجيل يوحنا، به صراحت طبيعت الوهى عيسى را - چنان كه معاصرش يعنى پولس مطرح كرده بود - بيان مىكند . اين تهافت مشكل پيچيدهاى است كه اذهان انديشمندان مسيحى را تاكنون به خود مشغول داشته و راه حلهاى گوناگون اما بىحاصل در رفع آن ارائه كردهاند(33) . در انجيل يوحنا از يحيىعليه السلام پرسيده مىشود : آيا تو همان ايلياى نبى الياس هستى كه قبل از فرا رسيدن روز موعود (ظهور مسيح ) بايد بيايد؟ يحيى تأكيد مىكند : من چنين شخصى نيستم(34) ؛ بنابراين روز موعود هنوز فرا نرسيده است . اما در انجيل متى به عيسىعليه السلام نسبت دادهاند كه گفت : «اگر بخواهيد قبول كنيد كه يحيى همان الياس است كه بايد بيايد»(35) . نويسنده انجيل لوقا براى برداشتن تنافى موجود ميان اين دو عبارت، مسئله را به گونهاى ديگر توجيه كرده، مىگويد : «و او (يحيى ) به روح قوت الياس پيشروى وى (خداوند )، خواهد خراميد»(36) . اين مضامين متفاوت و متعارض، نشانگر آن است كه آيات اصلى الهى - كه به عيسىعليه السلام وحى شده - دچار تحريف جدى گشته است(37) . چنان كه گفته آمد با رويكرد قرآنى و روايى نيز مىتوان تحريف كتابهاى مقدس را نشان داد، بعضى از آيات قرآن و روايات نقل شده از امامانعليهم السلام، نشانگر تحريف كتاب مقدس است . گزارش اين دسته از نصوص در اين نوشتار كوتاه مقدور نيست(38) . ...................) Anotates (................. 1) بحارالانوار، ج 51، ص 27، ح 27 . 2) نگا : الف . ويلدورانت، تاريخ تمدن، ترجمه حميد عنايت و ديگران، تهران : انتشارات آموزش انقلاب اسلامى، چاپ پنجم، 1370 ش )، ج 3، صص 695-721 ؛ ب . ساروخاچيكى، كتاب مقدس را بهتر بشناسيم، صص 14-31؛ تهران : آموزشگاه كتاب مقدس، بىتا . 3) توماس ميشل، كلام مسيحى، ترجمه حسين توفيقى، (قم : مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، چاپ اول، 1377ش )، ص 51 . 4) در اين باره نگا : محمدرضا كاشفى، غرب بر امواج مسيحيت و فرهنگ، (تهران : پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى )، مبحث كتاب مقدس در فصل دوم . 5) Robert M.Grant. 6) رابرت م.گرنت، ديويد تريسى؛ تاريخچه مكاتب تفسيرى و هرمنوتيكى كتاب مقدس، ترجمه : ابوالفضل ساجدى، ص 212، تهران : پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ اول، 1385. 7) همان، ص 295. 8) ايان باربور، علم و دين، ص 130 - 131. ق : همان، ص 295. 9) Barbour, Ian. Religion in an Age of Science, P.9. 10) Braithwaite. 11) جان هيك و ديگران، كلام فلسفى، ترجمه ابراهيم سلطانى و احمد نراقى، ص 307. 12) Neo-orthodoxy. 13) Barbour Ian, Religion in an age of Science, P.11-21. 14) پل تيليش، پويايى ايمان، ص 103. ق : رابرت م. گرنت، ديويد تريسى؛ تاريخچه مكاتب تفسيرى و هرمنوتيكى كتاب مقدس، ترجمه : ابوالفضل ساجدى، ص 294 - 296. 15) نگا : توماس ميشل، كلام مسيحى، ترجمه حسينتوفيقى، (قم : مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، چاپ اول، 1377 )، صص 23 - 27 . 16) تونى لين، تاريخ تفكر مسيحى، ترجمه : روبرت آسريان، ص 446؛ تهران : نشر و پژوهش فرزان روز، چاپ اول، 1380. 17) همان، ص 387. 18) آرچيبالد رابرتسون، عيسى اسطوره يا تاريخ، ترجمه : حسين توفيقى، ص 71؛ قم : مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، چاپ اول، 1378. 19) ر.ك : محمدرضا زيبايى نژاد، مسيحيتشناسى مقايسهاى، ص 185؛ تهران : سروش، چاپ اول، 1382. 20) رساله پولس به غلاطيان، 2 : 11 - 13. 21) برگرفته از : سيد محمد اديب آل على، مسيحيت، صص 99و 100، قم : مركز مطالعات و پژوهشهاى فرهنگى حوزه، چاپ اول، 1385. 22) ج اول، ص 165. 23) علامه ميرزا ابوالحسن شعرانى، راه سعادت، تحقيق : حامد فردى اردستانى، ص 282، چاپ اول، 1386، تهران : مرتضوى. 24) اقتباس از : علامه ميرزا ابوالحسن شعرانى، راه سعادت، ص 269 و 270، تهران : مرتضوى، چاپ اول، 1386. 25) برخى از تحريفات نيز در پاسخ پرسشهاى پيشين اشاره شد. 26) پيدايش، 22 : 1. 27) همان، 17 : 25 و 18 : 1. 28) انجيل متى، 1 : 6. 29) انجيل لوقا، 3 : 31. 30) انجيل متى، 12 : 40. 31) ر.ك : انجيل متى، 27 : 57 و 28 : 1 ؛ انجيل مرقص، 15 : 42 و 16 : 1 ؛ انجيل لوقا، 23 : 53 و 24 : 1. 32) انجيل متى، 2 : 22 ؛ برگرفته از : مسيحيت، صص 100 - 102. 33) ر .ك : كلام مسيحى، صص 66-80 . 34) كتاب مقدس، انجيل يوحنا، 1 :19 . 35) متى، 11 :14 . 36) لوقا، 1 :17 . 37) در باب خردستيزى برخى از آيات كتاب مقدس ر .ك : موريس بوكاى، تورات، انجيل، قرآن و علم، ترجمه مهندس ذبيحاللَّه دبير، (تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ چهارم، 1368 ) . 38) در اين باره نگا : محمدرضا زيبايىنژاد، تاريخ و كلام مسيحيت،(قم : معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامى، تابستان 1375 )، صص 81-84 .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4155
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت