امتياز سادات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امتياز سادات
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امتياز سادات
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
سادات
,
شبهات متفرقه
,
احترام به سادات
سوال:
شنيده ام سادات قبل از اينکه از دنيا بروند حتماً عاقبت بخير مي شوند، آيا اين مطلب صحت دارد؟ شنيده ام ذريه پيامبر اسلام(ص) يعني سادات به جهنم نمي روند، آيا اين مطلب مستند است؟
پاسخ تفصیلی:
در ضمن مطالبی پاسخ این سوال را تقدیم می کنیم مطلب اول: طبق آیات قرآن آنچه که باعث سعادت و شقاوت فردی میگردد، اعمال آن فرد می باشد ، آيه « يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍروزى كه هر كس آنچه را كه از خير و شر انجام داده مىبيند. (سوره آل عمران، آيه 30)»و همچنین آیه« فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ هر کس که به اندازه مثقالی کار نیک یا بد انجام داده باشد در قیامت آن را حاضر می بیند »(زلزال )بر این مطلب دلالت دارند . كلمه مثقال به معناى هر وسيلهاى است كه با آن وزنها را مىسنجند، و كلمه ذره به معناى آن دانههاى ريز غبار است، كه در شعاع آفتاب ديده مىشود. آيه مورد نتيجهگيرى از آيه قبلى است،که هيچ عملى نه خير و نه شر نه كوچك و نه بزرگ حتى به سنگينى ذره استثناء نمىشود، ، قرآن این جمله را به عنوان يك ضابطه و قاعده كلى ، كه مورد ، هيچ خصوصيتى ندارد ، ذكر مىفرمايد. روایات نیز بر این مطلب دلالت دارند مانند: 1)عياشى- از حضرت صادق عليه السّلام روایت می کند که فرمودند: آيتى در كتاب خدا هست که شامل جميع بندگان می باشد. پرسيدند كدام است؟ فرمود: «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ» این حکم جارى است در حق مؤمن و كافر و نيكوكار و بدكار، يعنى نيست جزاى كار بد كردار مگر آنچه مثل آن باشد از عذاب و عقاب، و پاداش مؤمن نيكوكار نيست مگر آنچه فراخور او باشد از ثواب روز حساب. (برهان ج 4 ص 271) 2)از محمد بن حنفيه مروى است در معنى آيه فوق كه: آیه مرسل است در حق نيكوكار و بدكار و مخصوص به نيكوكار نيست، پس معنى آیه این است که: هر كه نيكوئى كند نيكوئى كرده شود به او، و هر كه بدى كند بدى كرده شود به او (تفسير اثنا عشري، ج12، ص: 434) 3) روايت كردهاند كه از رسول خدا (ص) مىفرمود:« ايها الناس دنيا متاعى است حاضر كه هم نيكان از آن مىخورند و هم فاجران، و بدرستى آخرت وعدهاى است صادق، كه سلطانى قادر در آن حكومت مىكند، حق را محقق و باطل را باطل مىسازد. ايها الناس سعى كنيد از طالبان آخرت باشيد، و از طالبان دنيا نباشيد، فرزند آخرت باشيد، نه فرزند دنيا، چون هر مادرى فرزندش به دنبالش مىرود. (حاصل منظور آن جناب اين است كه خواهان آخرت باشيد نه دنيا، براى اينكه علاقه به دنيا قهرا شما را به سوى ماديت و آلودگىهاى آن مىكشد)، آن گاه فرمود: هر عملى كه مىكنيد در حالى انجام دهيد كه از خدا خائف و بر حذر باشيد، و بدانيد كه روزى شما را بر اعمالتان عرضه مىدارند، و شما خواه و ناخواه خدا را ملاقات خواهيد كرد، پس هر كس هموزن ذرهاى عمل خير كرده باشد، آن را خواهد ديد، و هر كس هموزن ذرهاى عمل زشت كرده باشد آن را خواهد ديد . (ر.ک ترجمه الميزان، ج20، ص: 586) در اينجا اين سؤال به ذهن مىرسد كه در آيات شريفه قرآن ، آياتى هست كه با اين ضابطه كلى سازگار نيست، از آن جمله آياتى كه دلالت دارد بر حبط و بىنتيجه شدن اعمال خير به خاطر پارهاى عوامل، و آياتى كه دلالت دارد بر انتقال اعمال خير و شر اشخاص به ديگران، مانند انتقال حسنات قاتل به مقتول، و گناهان مقتول به قاتل، و آياتى كه دلالت دارد بر اينكه در بعضى توبهكاران گناه مبدل به ثواب مىشود، و ... جواب اين سؤال اين است كه آيات مذكور حاكم بر اين دو آيه است، و بين دليل حاكم و محكوم منافاتى نيست،یعنی مثلا آياتى كه دلالت دارد بر حبط اعمال، شخص صاحب عمل خير را از مصاديق كسانى مىكند كه عمل خير ندارند، و چنين كسى عمل خير ندارد تا به حكم آيه مورد بحث ، آن عمل را ببيند، و همچنين قاتلى كه نگذاشت مقتول زنده بماند و عمل خير انجام دهد، اعمال خيرش را به مقتول مىدهند، و خودش عمل خيرى ندارد تا آن را ببيند، و توبهكارى كه گناهش مبدل به حسنه مىشود، براى اين است كه گناه موافق ميل او نبوده، عواملى خارجى باعث گناهكارى او شدند، و آن عوامل كار خير، موافق طبعشان نيست، ولى چون مىخواستند در بين مردم نيكوكار و موحد باشند، و بلكه رئيس و رهبر آنان باشند، لذا با زبان ریا حرف زدند، پس خوبيهاشان از خودشان نيست، لذا در قيامت بديهاى توبهكاران را به آن عوامل مىدهند، و خوبيهاى آن عوامل را به توبهكاران، در نتيجه توبهكاران گناهى ندارند تا به حكم آيه مورد بحث در قيامت آن را ببينند، و نيز عوامل شر، كار خيرى ندارند، تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببينند- (ر.ک ترجمه الميزان، ج20، ص: 586) از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو زجو مطلب دوم : در مجامع روایی شیعه و اهل سنت روایاتی موجود است مبنی بر این که ذريه پيامبر اسلام(ص) يعني سادات به جهنم نمي روند؛ اما این روایات را باید تحلیل نمود ، به نمونه ای از این روایات اشاره می کنیم : نمونه ای از روایاتی که از طریق اهل سنت وارد شده : 1 ) حافظ دمشقى به اسنادش از على علیه السلام روايت كرده که رسول خدا (ص) به فاطمه- رضى اللّه عنها- فرمود: اى فاطمه! آيا مىدانى چرا فاطمه ناميده شدى؟ على (ع) گويد: چرا فاطمه ناميده شد؟ فرمود: زيرا خداى بزرگ او و ذريهاش را روز قيامت از آتش محفوظ داشته است. و امام على بن موسى الرضا (ع) به اسناد خود آن را از رسول خدا به اين لفظ نقل كرده است كه فرمود:خداى دخترم فاطمه و اولادش و آنها كه ايشان را دوست دارند از آتش باز داشت. (عبقات الانوار فى امامة الائمة الاطهار ج6 58 ) 2) البزار و العلامة النبهاني و ابن المغازلي ، و أبو يعلى، و الطبراني، و الحاكم از ابن مسعود روایت می کنند که پیامبر صلّى اللّه عليه و سلّم فرمود:« إنّ فاطمة أحصنت فرجها فحرّمها اللّه و ذرّيتها على النار ــ فاطمه كه اندامش را حفظ كرد، خداوند او و فرزندانش را بر آتش حرام ساخت».( عبقات الانوار فى امامة الائمة الاطهار ج14 417 وجه صد و هشتاد و يكم) نمونه ای از روایاتی که از طریق شیعه وارد شده : 1) أبو الحسين محمد بن هارون بن موسى قال أخبرني أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن موسى القمي قال حدثنا محمد بنأحمد بن الحسين البغدادي قال حدثنا علي بن محمد بن عنبسة قال حدثنا يحيى بن عيسى بن يحيى بن الحسن بن زيد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب قال حدثنا أبي عن أبيه عن جده عن الحسين بن علي عن علي بن أبي طالب ع قال سمعت رسول الله ص يقول:« إنما سميت فاطمة فاطمة لأنها فطمت هي و شيعتها و ذريتها من النار امیر المومنین (ع) فرمود از پیامبر (ص) شنیدم که می فرمود : همانا نامیدم فاطمه را فاطمه به دلیل اینکه جدا شده است او و پیروان و ذریه اش از آتش جهنم» (دلائلالإمامة ص : 54) 2) [الأمالي للشيخ الطوسي] جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ ذُرِّيَّتَهَا مِنَ النَّارِ مَنْ لَقِيَ اللَّهَ مِنْهُمْ بِالتَّوْحِيدِ وَ الْإِيمَانِ بِمَا جِئْتُ بِهِ ـــ شنيدم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: ناميده شد فاطمه به جهت آنكه نجات داده خدا او و ذريه او را از آتش، هر كه ملاقات كند از ايشان به توحيد و ايمان به آنچه آوردهام به آن»(بحارالأنوار ج : 43 ص : 19) علامه امینی بعد از اشاره به برخی از روایات فوق در الغدیر می نویسد :« اما نسبت به خود فاطمه (ع) و دو فرزندش (ع)، اين بازگيرى از آتش، به طور مطلق است و اما نسبت به ديگر فرزندان او آنچه از آنان جلوگيرى شده، جاودان بودن در آتش است و اين امر مانع آن نيست كه برخى به خاطر تطهير در آتش داخل شوند. و اين امر بشارتى به اهل بيت پيامبر (ص) است كه آنها همه با مسلمانى، بدرود زندگى گويند و هيچ كدام از آنها سرانجام كارشان به كفر منتهى نشود.(زیرا تنها کافرانند که مخلد در آتشند )... لفظ «ذريه» در زبان عرب مخصوص به كسى نيست كه از بطن او خارج شده باشد. « و من ذريته (آدم)داود و سليمان ... تا آخر» با اينكه فاصله ميان آدم و داود و سليمان، قرنهاى بسيارى است پس طبق فصاحت و لغت عرب انحصار ذريه در فرزند بلا واسطه نيست (بلکه فرزندان با واسطه را نیز شامل است )...اين امر از خداى سبحان عجيب نيست كه تفضل بر قومى نموده آنان را قدرت مبارزه با گناه و پشيمانى از عملى كه موجب افراط درباره او شود، عنايت فرمايد و با اين همه شفاعت را شامل حالشان گرداند، اين امر با هيچ كدام از قوانين عدل و اصول مسلم دين مخالف نيست، زيرا او رحمتش بر خشمش پيشى گرفته و رحمتش بر همه گسترده است .... خداوند براى احترام فاطمه (ع) گنهكاران را خواهد آمرزيد و آنان را موفق به توبه خواهد كرد. و تا هنگام مرگ هم كه باشد، توبه آنها را مىپذيرد... » (ترجمه الغدير فى الكتاب و السنه و الادب، ج6، ص: 138) از دو مطلب فوق این نتیجه حاصل می شود که كافران به هر حال عقاب می بينند، و قرابت و خويشاوندى آنان با پيامبر (ص) آنان را از عذاب نمىرهاند (در سوره تحریم خداى تعالى، اين مطلب را بيان مىفرمايد )همان طور که در روایتی ذکر شد ، و همان طور که علامه امینی فرمودند: از ذریه حضرت زهرا(س) کسانی که موحد بوده و به آنچه پیامبر آورده باشد، مومن بوده باشند مخلد درآتش جهنم نخواهند بود و اما در مورد گناهان و معاصی ، نهایت چیزی که آن روایات می رساند این است که یا موفق به توبه می شوند و یا مخلد در آتش نیستند یعنی درآتش به مقداری که طاهر شوند قرار گرفته و بعداز آن به بهشت می روند .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5276
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت