خدا، غايت موجودات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خدا، غايت موجودات
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خدا، غايت موجودات
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
غایت آدمی
,
غایت خلقت
,
غایت آفرینش
,
هدف از آفرینش جهان
سوال:
آيا خدا مي تواند هدف غايي باشد؟ چرا؟
پاسخ تفصیلی:
1. خداوند متعال در آیات فراوانی بازگشت به سوی خود را غایت همه ی موجودات عالم معرّفی نموده است. برای نمونه چند آیه را متذکر می شویم. « لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الْأُمُورُ . ـــــ تمامى آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آنِ اوست ؛ آگاه باشيد كه همه امور تنها بسوى الله بازمىگردد.» (الشورى:53) « وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ . ـــــــــ و برای الله است آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است ؛ و همه ی امور ، به سوى او باز گردانده می شوند. »(آلعمران:109) « وَ لِلَّهِ غَيْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّه. ــــــــ و برای الله است غيب آسمانها و زمين ؛ و به سوی او باز گردانده می شود امر همه اش. » (هود:123) « ... يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصيرُ . ـــــــــ خداوند شما را از خود، بر حذر مىدارد؛ و به سوى الله است بازگشت . » (آلعمران:28) « ... كُلٌّ إِلَيْنا راجِعُون. ـــــــ همگى بسوى ما بازگردنده هستند.» (الأنبياء:93) 2. باید متوجّه بود ، که بر خلاف اوهام برخی جهله ی صوفیّه و دراویش ، از آیات فوق این مطلب استفاده نمی شود که غایت موجودات خدا شدن است. در هیچکدام از این آیات گفته نشده الله غایت موجودات است ؛ بلکه گفته شده غایت موجودات به سوی الله است. یعنی همواره رو به سوی او بودن و صیرورت ابدی به سوی او ، غایت موجودات عالم است نه رسیدن به او. همچنین در این آیات شریفه گفته نشده که غایت موجودات رو به ذات خدا بودن و به سوی ذات او رفتن است. چون الله اسم جامع حقّ تعالی است نه کنه ذات او. کنه ذات فراتر از هر درک و جهت گیری است. لذا موجودات به سوی اسم جامع حقّ تعالی در صیرورت و شدن هستند نه به سوی کنه ذات او. امیرالمومنین (ع) فرمودند: «... لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَن... . ـــــــــ خدايى كه همّتهای عالی درکش نمی کنند و غوّاصان خردها دستشان به او نمی رسد.» (نهج البلاغة ، خطبه ی یکم) 3. امّا مراد از صیرورت موجودات به سوی اسم جامع الله ، بازگشت مظهر به ظاهر و جلوه به متجلّی است. یعنی هر موجودی مظهر هر اسمی است به سوی آن اسم باز می گردد و به ملاقات آن اسم نائل می شود. و چون الله جامع جمیع اسماء است لذا باز گشت به هر اسمی باز گشت به الله نیز خواهد بود. « الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ. ــــــ آنها كسانى هستند كه مىدانند ديداركننده ی پروردگار خويشند، و به سوى او باز گردنده هستند.» (البقرة: 46) 4. امّا چرا صیرورت به سوی اسم الله غایت همه ی موجودات است؟ چون غایت هر موجودی کمال آن موجود است. و کمال هر موجودی (مظهری) آن اسمی است که وی مظهر آن اسم است. برای مثال کمال جناب عزرائیل اسم الممیت است. چون آن حضرت ، مظهر این اسم است. لذا بازگشت او به اسم الممیت خواهد بود. و الله جامع کمالات جمیع اسماء حقّ تعالی است ؛ لذا مرجع تمام اسماء اوست. امّا هیچ کس به الله نمی رسد بلکه همگان همواره در حال بازگشت به سوی آن هستند. چون الله کمال نامحدود است و محدود هر اندازه هم سعه ی وجودی بیابد باز به نامحدود نمی رسد. البته اهل بیت(ع) در این میان استثنا هستند چرا که انسان اکمل مظهر اسم یا اسماء خاصّی نیست بلکه او مظهر اسم جامع الله است. لذا آیینه ی تمام نمای خداست از اینرو این بزرگواران وجه الله نامیده شده اند که فناء و بازگشت برای آنها معنی ندارد. « كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ . ــــــــ همه چيز فانى شونده است مگر وجه او . تنها برای اوست حاكميت ؛ و همه بسوى او بازگردانده مى شويد. » (القصص:88) طبق این آیه ی شریفه ، همه چیز به سوی وجه الله بازمی گردند. و بازگشت به سوی او غایت همه ی موجودات عالم است. ولی برای خود او بازگشتی نیست بلکه او خود در مقصد است. امّا وجه الله کیست؟ « عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ نَحْنُ الْمَثَانِي الَّتِي أَعْطَاهَا اللَّهُ نَبِيَّنَا وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ نَتَقَلَّبُ فِي الْأَرْضِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا مَنْ عَرَفَنَا فَأَمَامَهُ الْيَقِينُ وَ مَنْ جَهِلَنَا فَأَمَامَهُ السَّعِير. ــــــــ حضرت باقر عليه السّلام فرمودند: ما هستيم مثانى كه خدا به پيامبر عطا نموده و ما وجه اللَّه هستيم كه روى زمين بين شما رفت و آمد مي كنيم. مي شناسد ما را آن كس كه شناخته و جاهل است به حق ما آنكه نادان است. هر كه ما را بشناسد پیشاپیش او (در هنگام مرگ) یقین است؛ و هر كه جاهل به حق ما باشد پیش روی او آتش سوزان است.» (بحار الأنوار ، ج24 ،ص114) « وَ قَوْلُهُ: «وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ » قَالَ الصَّادِقُ ع : نَحْنُ وَجْهُ اللَّه. ــــــ امام صادق (ع) در تفسیر قول خدا که فرمود: «وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ » فرمودند: ما هستیم وجه الله. » (بحار الأنوار ، ج24 ،ص192 ) احادیثی که مؤیّد این مضمون هستند بسیار فراوانند. به نحوی که شاید بتوان ادّعای متواتر بودن آنها را داشت. حاصل مطلب این که غایت همه ی موجودات رو به سوی الله بودن است و مظهر تامّ این اسم چهارده معصومند که انسان اکملند. لذا می توان گفت که غایت همه ی موجودات به سوی انسان کامل بودن است. ولی باز هیچ موجودی به حدّ خود این چهارده وجود نورانی که همگی از یک نورند نخواهد رسید.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4511
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت