حلول خدا در ائمه !!! | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حلول خدا در ائمه !!!
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حلول خدا در ائمه !!!
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
رابطه تکوینی خدا و خلق
,
حلول خدا در ائمه
سوال:
مقصود از حلول خدا در ائمه(ع) كه اعتقاد برخي فرق است، چيست؟ عيبش در چيست؟
پاسخ تفصیلی:
1ـ درباره ی حلول خدا در موجودات ، دو پندار کلّی وجود دارد. برخی چنین می پندارند که خدای غیر مادّی به مرتبه ی مادّی تنزّل یافته صورت انسانی به خود می گیرد. نمونه ی بارز این پندار در میان مسیحیان دیده می شود که عیسی مسیح را خدای مجسّم پنداشته و معتقدند خدا در عین یکی بودن دارای سه نمود می باشد که عبارتند از خدای پدر (خدای نادیدنی) ، خدای پسر (عیسی مسیح) و روح القدس که همان عیسی است که بعد از برخاستن از قبر ، در قالب روح القدس بر حواریون ظاهر شد و انجیل را بر آنان الهام نمود. گویا بین برخی فرق غلات نیز چنین پنداری وجود دارد که مثلاً علی (ع) همان خداست که در قالب بشر ظاهر شده است.
پندار دوم در باره ی حلول خدا در انسانها این است که برخی اولیاء الهی در اثر رشد وجودی به جایی می رسند که با خدا یکی گشته عین خدا می شوند. این پندار در حقیقت برداشت غلط و انحرافی از مساله ی فناء فی الله در عرفان اسلامی است. عرفا در باب فناء فی الله معتقدند انسان می تواند با اوج گرفتن در مراتب وجودی به جایی برسد که جز خدا را نبیند ، چنان که حتّی خود را هم مشاهده نمی کند ؛ امّا اینها هیچگاه نمی گویند انسان به مقام خدایی می رسد ؛ ولی عدّه ای از فرق و دراویش و صوفیّه ی نادان یا مغرض چنین پنداشته اند که انسان فانی شده در خدا ، عین خدا می شود.
2ـ اشکالات این عقیده ـ به هر دو بیان ـ این است که:
اوّلاً نه تنها قابل اثبات عقلی نیست بلکه بر عکس ، با براهین توحید ، قابل ابطال می باشد. افزون بر آن از نظر فلسفي حلول واجب الوجود در ممکن الوجود محال است.
ثانیاً هیچ وحی قطعی بر آن دلالت ندارد ؛ بلکه برعکس ، صریح آیات و روایات معصومین (ع) چنین پنداری را کفر تلقی نموده اند. حتّی در مواردی خود معصومین (ع) فتوا به قتل صاحبان چنین عقائدی داده اند و امیرمومنان (ع) عملاً نیز تعدادی از معتقدین به خدایی خود را اعدام نموده است.
ثالثاً اکثر کسانی که به چنین اعتقاداتی گراییده اند اباحی شده ، شریعت را کنار گذاشته اند. مسیحیان ، دین خود را دین محبّت نامیده و گفته اند : شریعت مربوط می شود به قبل از عیسی مسیح ؛ لذا با اینکه تورات را هم در کنار اناجیل اربعه قبول دارند ولی معتقدند که عمل به احکام آن ضرورت ندارد. در میان غلات نیز نه تنها احکام شرعی کنار گذاشته بلکه برخی از محرّمات مثل شرب خمر و زنا به عناوین خاصّی مجاز و بلکه جزء حسنات تلقّی می شود. بین برخی فرق صوفیّه و دراویش نیز معروف شده که شریعت برای عوام ، طریقت برای متوسّطین و حقیقت برای خواصّ است ؛ لذا به بهانه ی اهل طریقت یا حقیقت بودن ، احکام شرع را تعطیل می کنند ؛ در حالی خود معصومین (ع) نه تنها عمل به شریعت می کردند بلکه در عمل به آن ، گوی سبقت را از همگان ربوده بودند.
رابعاً این پندار باطل ، اعتقادات فرعی دیگری را هم پدید می آورد که در کنار هم ، منظومه ی اعتقادی عقل گریز ، منحطّ و انحطاط آوری را موجب می شوند که در صورت تسلّط بر جوامع می تواند هر جامعه ای را به ویرانی فکری و عملی بکشاند. نمونه ی این تأثیر اجتماعی در مسیحیّت ، انحطاط غرب در قرون وسطی است که در آن زمان کلیسای مسیحی بر جامعه حاکم بود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3781
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت