شناخت در ماترياليسم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شناخت در ماترياليسم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شناخت در ماترياليسم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
ماتریالیسم
سوال:
حس و تجربه مستقيم فقط در حيطه امور مادي کارايي دارد و از اين راه مي توان صرفا به ماديات پي برد و به چه علت است که مکتب ماترياليسم از اين راه به کسب معرفت مي پردازد؟
پاسخ تفصیلی:
درست است كه حس و تجربه تنها در قلمرو امور مادي كار آرايي دارد اما ماترياليست ها هم از اين رو تنها ار حس براي درك حقيقت استفاده مي كنند كه امور غير مادي را كاملا انكار مي كنند و تنها عالم موجود را همان عالم مادي مي دانند. در مورد ديدگاه ماتريالسيت ها در باره شناخت بايد گفت كه آنها با انكار امور ماواء ماده بر اين باورند كه تنها حقيقت موجود ماده است و ما تنها به حواس خود و با تجربه است كه مي توانيم حقيقت را درك كنيم. آنها از امور رواني و دروني انسان نيز تفسيري مادي ارائه مي دهند ؛ مثلا اگر كسي احساس غم واندوه كرد اين بخاطر ترشح بيش از حد فلان غده و يا كم كاري فلان غده است و هيچ ربطي به روح ، يعني امري مجرد و غير مادي ندارد. آنان حقيقت را نسبي ميدانند، و حقيقت را به طور مطلق انكار ميكنند ميگويند: حقيقت عبارت است از نتيجه حاصل از مجموع برخورد قواي ذهني با جهان خارج، مثلاً هنگامي كه حواس انسان با خارج تماس برقرار ميكند، خارج روي حواس اثر ميگذارد، و حواس ما نيز نسبت به اثر وارد از خارج، عكس العمل نشان ميدهد، نتيجه حاصل از تأثير خارج و واكنش خواص، همان حقيقت است به شكل «تز» و «آنتي تز» و «سنتز». نوري از جسم بر ميخيزد و وارد چشم ميشود، چشم ما تنها اثر پذير نيست بلكه اثر بخش نيز هست، چشم در مجموع شرائطي كه با خارج دارد روي پديده اثر ميگذارد، مجموع حاصل از اين دو برخورد كه معلول برخورد عالم عين با عالم ذهن است، حقيقت است. وقتي به آنان گفته ميشود كه ممكن است يك شيئ را دو نفر، به دو كيفيت ببينند، مثلاً آدم مبتلا به بيماري «يرقان» به خاطر بيماري دستگاه چشم، اشياء را زرد، و آدم سالم اشياء را به رنگ خود ببيند در پاسخ ميگويند هر دو حقيقت است، حقيقت براي فرد نخست همان زردي است و براي فرد دوّم رنگ خود شيئ است. وقتي به آنان گفته ميشود كه ممكن است ما يك شيئ را به دو صورت احساس كنيم، مثلاً هرگاه يك دست خود را در ميان آب گرم و دست ديگر را در ميان آب سرد بگذاريم و بعداً هر دو دست را در ميان آب ملايم قرار دهيم با يك دست احساس سردي، با دست ديگر احساس گرمي خواهيم كرد، در پاسخ ميگويند: هر دو حقيقت است. بنابراين، حقيقت (معرفت صحيح) ملاك خاصي ندارد، و حقيقت نسبت به شرائط درك اشخاص، مختلف ميباشد. همان دوستي كه در شرايط خاصي او را فرد نيك و در شرايط ديگر او بد تلقي كرديم هر دو حقيقت است در آن شرايط حقيقت، خوب بودن او بود و در شرايط ديگر، حقيقت نقطه مقابل آن است. اشياء، يك واقعيت مسلّم و محدودي ندارند، كه ما دريافت ذهني خود را بآن بسنجيم، بلكه حقيقت با اختلاف شرايط كه مايه اختلاف دركها و احساس ميگردد، خود نيز مختلف ميباشد. امروز ميگويند بايد انديشه مطلق بودن اشياء را به دور ريخت و همه چيز را به صورت نسبي انديشيد. براي بطليموس حقيقت همان بود كه ميانديشيد و نحوه آفرينش جهان را تصور ميكرد، و براي گاليله و ديگران حقيقت همان بود كه انديشيدند، و هر تصوري نسبت به شرايط خود، حقيقت است. اگر روزگاري ميگفتند عناصر چهار تا است و امروز ميگويند، صد و خوردهاي است، هر دو حقيقت است، زيرا نتيجه شرايط نخست، جز دريافت نخست و نتيجه شرايط ديگر، جز دريافت دومي چيزي نيست. اگر گروهي ميگويند خدا هست و برخي او را انكار ميكنند هر دو حقيقت است، زيرا دريافت هر كسي با شرايط درك خود متناسب ميباشد و هر شرايطي جز همان درك، چيز ديگري را ايجاب نميكند، مثلاً شرايط گروه نخست ايجاب ميكند كه معتقد به وجود خدا، باشند و شرايط افراد ديگر جز نفي آن، چيزي را ايجاب نميكند. اين همان نظريه ماترياليستهاي معاصر است كه از اين راه همه چيز را توجيه ميكنند. ( آية الله جعفر سبحاني،شناخت در فلسفة اسلامي )
در مقابل بايد توجه داشت كه ما با اموري مواجه هستيم كه به هيچ وجه نمي توان از آنها تفسيري مادي ارائه كرد ، اگر بتوان گفت كه احساسات دروني و روحي ما مادي است و هر چه را كه معتقدان به روح نسبت مي دهند بتوان به ماده نسبت داد لااقل نمي توان گفت اراده امري مادي است. اصلا ماده چگونه مي تواند دست به خلاقيت بزند و چيزهايي را در خود و فكرش بيافريند كه اصلا وجود مادي نداشته است و اصلا ماده چگونه مي تواند از زمان عبور كند و وقايعي را در آينده ببيند همان چيزي كه هر از گاهي در هنگام خواب روي مي دهد. اصلا آنها در مورد ايجاد و آفرينش عالم سرانجام به لاادري گري ، يعني نمي دانم دچار مي شوند چرا كه سرآغاز و علت پديد آورنده عالم را ماده نخستين مي دانند اما گويا هيچ وقت از خود نمي پرسند كه ماده نخستين از كجا آمده و كه او را آفريده است در حالي كه ماده قطعا واجب الوجود نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3735
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت