انسان و اراده تكوينی خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
انسان و اراده تكوينی خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
انسان و اراده تكوينی خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تغییر در اراده خدا
,
مشیت الهی
,
اراده الهی
,
اراده تکوینی
,
قضا و قدر
سوال:
آيا انسان مي تواند در حوزه اراده تکويني خداوند (وارد) بشود؟
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با اين كه آيا انسان مي تواند در حوزه اراده تكويني خداوند تأثير بگذارد يا نه؟ توجهتان را به نكات زير جلب مي كنيم:
1. مؤثر حقيقى در عالم هستى، فقط خداست. دليل اين ادّعا آن است كه خداوند در هيچ فعلى از افعالش به چيزى متّكى نيست و نيز، هيچ موجودى نيست كه وجودش منتهى به خدا نشود. از سوى ديگر، هيچ مانعى نيز نمىتواند در افعال خداوند مؤثر واقع شود. خلاصه سخن آن كه نه چيزى در او اثر مىكند و نه «اثرگذارى او مىتواند منعى ايجاد كند. در آيات متعددى به اين حقيقت اشاره شده است؛ از جمله : «الله خالق كل شىء»، (زمر / 62). «و اللّه يحكم لا معقّب لحكمه»، (رعد / 41) «و اللّه غالب على امره»، (يوسف / 21)، «و ربّك يخلق ما يشاء و يختار ما كان لهم الخيرة»، (قصص / 68).
2) مفهوم تأثير حقيقى مذكور، آن است كه خداوند به معنى حقيقى كلمه، مختار است.
3) اين اختيار، هم در حوزه تكوين است و هم در قلمرو تشريع. زيرا همه عالم، ملك مطلق خداوند است و مالك در ملك خود، مجاز به تصرف است.
4) خداوند، انسان را مجهز به صفت اختيار، خلق كرده است. چون علت اختيار انسان، خداوند است، اراده و اختيار انسان در طول اراده الهى است قدرت مانور آن تا آنجاست كه از خواست علت خود؛ يعنى اراده الهى، پا را فراتر ننهد. مفهوم آياتى مانند «ما كان لهم الخيرة»، (قصص / 68) هم همين است. يعنى گسترهى اختيارات انسان تا آن مقدار نيست كه بر خلاف آنچه كه خدا اختيار كرده است، بخواهند.
5) عالم هستى، بر اساس يك نظام و سيستم حكيمانه تدبير شده است و در هم و بر هم و بىحساب و كتاب نيست. قوانين و سنتهاى الهى، چارچوبه اين نظام را تشكيل مىدهند. مثلاً يك سنت الهى اين است كه ظالم را از قلمرو هدايت ويژه و رحمت خود محروم مىكند. بنابراين نمىشود هم ظلم باشد و هم بهرهمندى از رحمت الهى.
6) با توجه به مقدمات قبل، تدبيرهاى انسان، تا زمانى كه در كادر قاموس هستى و نظاممندى آن، طرّاحى شود، به بن بست نمىرسد. چرا كه در راستاى خواست خداوند است و اراده انسان (معلول)، فراتر از عرصه علّت (اراده خدا) خود، به ميدان نيامده است. در عالم اسباب و علل خارج از اراده انسان هم وجود دارند. اين سيستم، هماهنگ عمل مىكند. همه حرف را تدبير و اراده انسان نمىزند بلكه اراده و تدبير او، زير مجموعهاى از مجموعه عوامل در عالم هستى است.
7) روايات متعدّدى داريم كه هيچ چيز از تدبير الهى خارج نيست. به عنوان نمونه: امام على(ع): «لا يخلو شىء من تدبيره تعالى»، (بحارالانوار، ج 3، ص 309).
امام صادق(ع): «ان للاشياء خالقا حكيما قادرا فما يمنعه ان يدبّر خلقه»، (همان، ص 142).
نيز در روايتى، امام باقر(ع) عبارتى از گفتگوى خداوند با حضرت آدم(ع) را در ماجراى ميثاق و عالم ذر، چنين نقل مىكند: «و بمشيتى امضى فيهم امرى و الى تدبيرى و تقديرى هم صائرون»، (بحارالانوار، ج 5، ص 227).
8) خلاصه سخن آن كه آنجا كه تدبيرهاى انسان جواب نمىدهد، به معنى مختار نبودن او نيست. گرچه انسان مختار خلق شده است اما ميدان عملكرد اختيار او، موقوف بر اين است كه با عوامل و اسباب ديگر نظام هستى، متعارض نباشد. به بيان ديگر، گرچه انسان، تكوينا مختار است و مىتواند اراده كند و از اين جهت محدوديتى براى اختيار او نيست اما وقتى اين اختيار مىخواهد در عالم واقع، صورت عينى و عملى به خود بگيرد بايد با خواست خالق و هستى بخش اراده خود، يعنى نظام حاكم بر مجموعه علل و
اسباب نظام هستى اصطكاكى حاصل نكند. مقولاتى مثل مصالح او كه چه بسا خودش با دعا از خداوند خواسته است، نيز در اين مسأله بىتأثير نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3920
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت