روح پس از مرگ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
روح پس از مرگ
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
روح پس از مرگ
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مرگ و روح
,
روح انسان
,
روح پس از مرگ
,
موت
سوال:
انسان كه مي ميرد، روحش چه مي شود؟ آيا ارتباطي با قبر خاكي دارد؟ چرا سر مزار اموات مي رويم در حالي كه چند تكه استخوان در قبر است و روح هم كه مكان ندارد، بگوييم داخل قبر است؟! اين همه روح اموات كجامي روند؟ چقدر جا اشغال مي كنند؟
پاسخ تفصیلی:
1. روح انسان بعد از مرگ وارد عالمی مجرّد (غیر مادّی) به نام عالم برزخ می شود ؛روح در آن عالم نیز ، دارای بدنی است که از نظر شکل و ظاهر ، شبیه به بدن دنیایی اوست ؛ لکن دارای مادّه نیست ؛ نظیر بدنهایی که ما در خواب می بینیم یا در خیال خود تصوّر می کنیم . مراد از عالم قبر نیز همین عالم برزخ است ؛ سوال قبر و فشار قبر و عذاب قبر نیز مربوط به این عالم است. در این عالم که از نظر وجودی قویتر از عالم مادّه ولی ضعیفتر از عالم آخرت است ، هم بهشت برزخی وجود دارد هم جهنم برزخی ؛ لذا اموات تا روز قیامت ، با توجه به عقائد و اعمالشان ، با روح و بدن برزخی خود ، یا در بهشت برزخی به سر می برند یا در جهنم برزخی.
2. از برخی قرائن روایی و فلسفی ، چنین به نظر می رسد که ارتباط خاصّى ميان قبر برزخى و قبر خاكى و وجود برزخی و وجود مادّی انسان ، وجود دارد. اين ارتباط ، در اصل از ارتباط روح و بدن مادى ــ كه در طول زندگى دنيوى با يكديگر نوعى اتحاد داشتهاند ــ سرچشمه مىگيرد. ارتباط مزبور با قطع تعلق روح از بدن ، پس از مرگ ، به كلى از ميان نمىرود؛ بلكه يك نوع ارتباط ، در حدّ پايينترى ميان وجود برزخى انسان و بدن مادى و خاكى او باقی می ماند ؛ اين ارتباط ، نه در حدّ و اندازهاى است كه در زندگى دنيوى و در دوران تعلق روح به بدن وجود داشت، و نه با آن كيفيت و كميت؛ بلكه در ميزانى ضعيفتر و با كمّ و كيفى ديگراست. به همين جهت ، روح ــ به رغم حضورش در عالمى فوق ماده و زمان و مكان (برزخ) ــ توجّه خاصى به بدن مادى و قبری كه بدن مادّی در آن است ،دارد. بر اساس همين ارتباط ، ميان قبر خاكى و قبر برزخى است كه دستورات و احكام خاصى در باب قبر، تشييع جنازه، كفن و دفن، حرمت قبر، استحباب زيارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظاير آنها، در شريعت اسلامى وارد شده است. و شاید همین نوع ارتباط است که باعث می شود اجساد برخی از اولیاء الهی بعد از صدها سال سالم بماند ؛ یعنی قوّت روحی این اولیاء به قدری زیاد است که بعد از مرگ نیز می تواند به اذن خداوند متعال ، مانع از پوسیدن بدن مادّی شود . برای مثال قبر شیخ صدوق ـ علیه الرحمة ــ در زمان فتحعلی شاه در اثر سیل باز شد ، و دیده شد که جسد مطهر ایشان بعد از حدود هفتصد سال سالم است. همچنین قبر شریف حرّ ابن یزید ریاحی را در زمان شاه اسماعیل گشودند و مشاهده کردند که جسد این بزرگوار مثل روز اوّل دفن است.
3. بنا بر این ، یکی از اموری که موجب شده است تا معصومین (ع) زیارت قبور را توصیه فرمایند ، می تواند همین ارتباط خاصّ بین وجود برزخی و وجود مادّی شخص باشد. امر دومی که احتمالاً موجب چنین توصیه ای از سوی معصومین (ع) شده است ، این است که انسان در کنار قبر شخص رحلت نموده ، بهتر مي تواند روح مرده را ياد کند ؛ چرا که تصور روح ، برای افراد زنده ، کار دشواری است ؛ ولی تصور شکل مادی شخص متوفی آسانتر است ؛ لذا افراد زنده با قرار گرفتن در کنار قبر شخص مرده و تصور بدن او راحتر و بهتر می توانند عواطف انسانی خود را نسبت به فرد متوفی بروز دهند ؛ و این امر باعث می شود که بیشتر برای او طلب آمرزش نمایند. البته طلب آمرزش و خیرات نمودن برای آنها منحصر در رفتن به قبرستان نیست ؛ ولی این کار در کنار قبر شخص بهتر و با خلوص بیشتری انجام می گیرد.عامل دیگری که موجب شده است تا معصومین (ع) رفتن به زیارت اهل قبور را توصیه نمایند این است که قبرستان يادآور مرگ است و ياد مرگ از ابزارهاي مهم تربيتي است ؛ به گونه ای که اهل بیت (ع) یاد مرگ را بهترین ذکر ، بعد از یاد خدا معرّفی نموده اند. انسان در قبرستان و با ديدن قبور گذشتگان و بخصوص قبور نزدیکان خود ، بیشتر متوجّه موقّت بودن دنيا و کوتاهی عمر انسان می شود ؛ و متوجه می شود که فقير و غني ، قدرتمند و ضعیف ، زیبا و نازیبا ، همه بالاخره از این دنیا هجرت خواهند نمود ؛ و در عالمی دیگر باید پاسخگوی عقائد و اعمال خود باشند . لذا قبرستان به منزله کلاس تربيتي و عبرت آموزي است.
4. همانطور که فرموده اید : روح مکان ندارد ؛ روح موجودی غیر مادّی است که در مدّت زندگی دنیوی ، بدن را تدبیر می کند ؛ ولی خود نه داخل بدن است و نه خارج از آن ؛ چون داخل یا خارج چیزی بودن از ویژگیهای موجود مادّی است ؛ لذا روح نه داخل چیزی است و نه خارج چیزی ؛ امیر المومنین علی (ع) فرمودند:« الرّوح في الجسد كالمعنى في اللّفظ ــ روح در جسد آدمى همانند معنى در لفظ است. »(سفینةالبحار ؛ واژه روح) و معنی نه در داخل کلمه است و نه در خارج آن.
بنا بر این ، در هنگام مرگ روح از بدن خارج نمی شود ؛ چون داخل آن نست تا خارج شود ؛ بلکه در هنگام مرگ ، تعلّق تدبیری روح با بدن قطع می شود ؛ همانطور که اگر ما چند حرف از یک کلمه را پاک کنیم ، ارتباط معنی با کلمه قطع می شود ؛ در هنگام مرگ نیز بدن دچار نارسایی می شود ، لذا ارتباط آن با بدن قطع می شود ؛ از این رو ، اگر اطبا بتوانند به سرعت عیب ایجاد شده در بدن را برطرف سازند دوباره این ارتباط برقرار می شود. همچنین انبیاء (ع) می توانند با معجزه بدن پوسیده شخص مرده را به حالت زمان زنده بودنش ، برگردانند ؛ و زمانی که این کار را کردند ارتباط روح و بدن دوباره برقرار می شود.
حاصل کلام این که روح از موجودات عالم مجرّدات (عالم غیر مادّی ) است ؛ و مکان ندارد ؛ حتی بدن برزخی انسان نیز ، با اینکه شکل دارد ، ولی مکاندار نیست ؛ همانطور که صور ذهنی ما نیز مکاندار نیستند. بنا بر این ، خود عالم برزخ نیز در مکان نیست ؛ بلکه احاطه وجودی بر مکان و زمان دارد. بر این اساس ارواح و ابدان برزخی جا هم اشغال نمی کنند . البته این مطالب در جای خود براهین عقلی نیز دارند ؛ لکن بیان براهین آنها نیازمند مقدمات فلسفی بسیار فراوانی است ، و یادگیری این مقدّمات چندین سال به طول می انجامد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3856
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت