انسان جانشين پروردگار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
انسان جانشين پروردگار
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
انسان جانشين پروردگار
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلافت الهی
,
جانشینی خدا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
سوال:
منظور از جانشيني پروردگار در سوره بقره چيست؟ مرگ انسان و پروردگار از يک نوع هستند که انسان مي تواند جانشين پروردگار باشد؟
پاسخ تفصیلی:
از دیدگاه عرفان نظری ، ذات باری تعالی ، در مقام فعل و ظهور ، یک تجلّی و ظهور بیش ندارد. لذا می گویند: « التّجلیُّ لایتکرر ــ تجلّی تکرار نمی شود.» اوّلین و آخرین ظهوری که خدای تعالی در ازل نمود ، حقیقتی بود که برای آن ـ به مناسبتهای گوناگون ـ بیش از صد اسم گفته اند که برخی از آنها عبارتند از: الوجود ، وجود منبسط ، نور السموات و الارض ، فیض مقدّس ، مشیّت ، صادر اوّل ، روح الارواح ، نَفَس رحمانی ، حقیقت مائیّه ، اسم اعظم و ... و حقیقت محمّدیّه. آنچه که حقیقتاً خلیفه ی خداست همین حقیقت یگانه می باشد. ذات خدا واجب الوجود بالذّات است و او واجب الوجود ظلّی است. ذات خدا احدیّت ذاتی دارد و او را احدیّت ظلّی است و ... ؛ و او اساساً چیزی نیست جز ظهور خدا.
این امر یگانه همان حقیقتی است که ما آن را با نام وجود می شناسیم که بدون آن هیچ موجودی وجود ندارد و همه ی موجودات ، قائم به او و ظهورات گوناگون همان حقیقت یگانه و آن فیض مقدّس می باشند. نسبت آن حقیقت به موجودات عالم به مانند نسبت آب است به موج و قطره و آبشار و باران و برف و بخار و ...؛ یعنی همانگونه که هر کدام از این امور ، غیر از دیگری هستند ولی همگی ظهورات گوناگون آب می باشند ، موجودات عالم نیز ، اگر چه هر کدام غیر از دیگری است ولی همگی ظهوری از ظهورات حضرت وجود می باشند ؛ و از همین روست که آن امر واحد را حقیقت مائیّه می گویند.
پس روشن شد که آن حقیقت واحد ، ظهور تامّ خدا و خلیفه ی اوست و شناخت ما از خدا در حقیقت از شناخت همین اسم اعظم او حاصل می شود. و موجودات ، همگی آیات و نشانه های همان حقیقت یگانه اند و او آیه ی عظمای ذات باری تعالی است. عالم مادّه با تمام موجوداتش ، ظهور از ظهورات اوست ؛ عالم مثال (برزخ ) نیز ظهور دیگری از اوست و عالم ملائک نیز ظهوری از ظهورات وی می باشد ؛ ولی هیچ یک از این موجودات ، ظهور تامّ آن حقیقت یگانه نیستند. امّا انسان کامل ، نه صرفاً مادّی است و نه صرفاً مثالی و برزخی و نه صرفاً جبروتی و ملکی ، بلکه همه ی این مراتب را یکجا در وجود خود دارد. بنا بر این ، انسان کامل ، که او را کون جامع نیز می گویند ، در حقیقت ظهور تامّ و تمام آن حقیقت یگانه بوده ، احاطه ی وجودی بر جمیع عوالم دارد. لذا از آن جهت که وجود او متّحد با صادر اوّل و وجود منبسط می باشد ، وجود منبسط را روح کلّی وی گفته و به این سبب او هم خلیفة الله می نامند.
پس:
اوّلاً هر انسانی خلیفة الله بالفعل نیست ، بلکه انسان کامل (انسان بالفعل) شایسته ی این نام می باشد.
ثانیاً خلیفةالله حقیقی همان وجود منبسط می باشد ؛ لکن از آنجا که انسان کامل اتّحاد تامّ با آن حقیقت یگانه دارد ، از آن حقیقت تعبیر می شود به روح کلّی انسان کامل و از انسان کامل نیز تعبیر می شود به خلیفة الله. کما اینکه به سبب اتّحاد تامّ انسان کامل با آن صادر اوّل ، او نیز به عنوان اوّلین فعل خدا شناخته می شود ؛ از اینرو نبی اکرم (ص) فرمودند: « اوّل ما خلق الله روحی. ـــ اوّل چیزی که خدا آفرید روح من بود.»
ثالثاً چون آن وجود منبسط ، اسم اعظم الهی است ، هر کسی به مقدار اتّحادش با آن حقیقت ، صاحب اسم اعظم می شود. و چون همه ی موجودات ظهورات آن وجود منبسط می باشند ، لذا هر که با او متّحد باشد قادر به تصرّف در موجودات عالم خواهد بود ، که معجزات انبیاء (ع) از همین جا نشأت می گیرد. همچنین چون او احاطه بر همه دارد ، انبیاء نیز به مقدار اتّحادشان با او صاحب علم غیب می شوند و آنکه اتّحاد تامّ با آن حقیقت مقدّسه دارد ، خود عین علم خداوند متعال خواهد بود. لذا امیر مومنان فرمودند: « أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِي وَ لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ عَيْنُ اللَّهِ النَّاظِرَةُ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّه ـــــ منم علم خدا و منم آن قلب الهی گسترده و زبان گویای خدا و چشم بینای او ؛ و منم همسایه ی خدا و منم دست خدا.» (بحار الأنوار، ج24، ص198 )
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4821
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت