عذاب جاودان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عذاب جاودان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عذاب جاودان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلود در جهنم
,
خلود عذاب
,
خلود در عذاب
,
جهنم
سوال:
فلسفه جاودانه ماندن در آتش جهنم به خاطر انجام برخي از گناهان در دنياي زودگذر چيست؟
پاسخ تفصیلی:
خلود در لغت : ابن فارس ميگويد «خُلد يَدُلُّ عي الثبات و ملازمه» : خلود بر دوام و ملازم آن دلالت ميکند ، به ويژه آن که در پارهاي از آيات قرآن واژه«خلود» و مشتقات آن با لفظ «ابد» مورد تأکيد واقع شده است.
ابديت و خلود به همه انسانها مربوط نيست. اگر كسى مسلمان بود و معصيت كرد، با توبه پاك مىشود. اگر پاك نشد، در برزخ و قيامت پاك مىگردد. چنانچه با اينها هم پاك نشد، به جهنم كشيده مىشود؛ ولى اهل نجات است. اگر كسى دراين دنيا براى پاك كردن خود از كدورت معاصى اقدام نكرد، در آن دنيا پاكش مىكنند؛ ولى آن پاك كردن كجا و اين پاك كردن كجا؟ آن جا با آتش انسان را پاك مىكنند.
در کتاب توحيد مرحوم صدوق، ازامام موسی کاظم عليه السلام نقل کرده:« لا يخلّد الله فی النّار الّااهل الکفر والجحود واهل الضلال والشرک » : «خداوند ،به طور جاويدان در آتش کسی را نگه نمی دارد مگر اهل کفر وانکار وشرک وضلالت را».
بنابراين تنها آن كس كه به خدا اعلام جنگ مي كند و با داده ها و توان خدا دادي اش به خود مغرور گشته و خالقش را به هيچ مي انگارد ، سزاوار عذابي ابدي است.
حال بهتر است در مورد خود اين عذاب و ويژگي هاي آن كمي بيشتر سخن بگوييم تا روشن شود كه آيا عقل ما نيز حكم نمي كند كه چنين مجرماني بايد عذابي ابدي بيبنند و آيا اصلا از نظر عقل چنين امري مورد تاييد قرار مي گيرد.
در اين بار بايد به چند مطلب توجه نمود تا مساله روشن گردد:
1: در قوانين جزايي و کيفري، کيفيت گناه مطرح است نه کميت و زمان و مکان جنايت. تعداد معصيت و امتداد زماني آن چندان سرنوشت ساز نيست. بايد نوع گناه بررسي شود. مثلا کسي که بمب شيميايي را در هيروشيما انداخت، در زمان بسيار کوتاهي هزاران نفر را نابود کرد، آيا کيفر جنايت او بيشتر است يا آنکه هفتاد سال به زن اجنبي نگاه کرد و تا لحظات آخر عمر مشرک بود ، و آن که در لحظهاي عدهاي را ميکُشد و به زندان ابد محکوم ميشود؟ روشن است که اين جريمه از نظر کميت و بُعد زماني با نوع جرم تناسب ندارد؟
2 : ديگر اينکه بعضي از مجازاتها اثر وضعي و نتيجه طبيعي جرايم است. در اين جا مسأله تناسب بين جرم و جريمه مفهوم ندارد. زيرا ميان کفر و گناه رابطه علّي و معلولي برقرار است و يک امر قرار دادي نيست که گفته شود چرا اصل تناسب و مساوات رعايت نشده است؟ مثل کسي که خود را از طبقه هفتم به پايين پرت ميکند جزاي طبيعي او مرگ و خاموشي ابدي است ، اين اثر ذاتي جرم به حساب ميآيد و يا نتيجه درس نخواندن رفوزه شدن است.
عذاب ابدي براي برخي از جنايتکاران در واقع همان آثار شوم و پيامدهاي طبيعي جنايت محسوب ميگردد زيرا عمل و عقيده اگر ضد انساني باشد يک صورت سياه و شقاوت باري در روان ايجاد ميکند که به تدريج با روح ، وحدت پيدا ميکند و شخصيت آدمي را ميسازد ، و اين صورت پليد پيوسته با روح، همراه و بلکه متحد با آن ميباشد به گونهاي که قابل انفکاک نيست.
3: تجسم عمل(عينيت): يک نوع رابطه ديگر هم وجود دارد که از رابطه تکويني و وضعي علّي و معلولي قويتر است و آن اينکه شيء دوم همان شيء اول باشد و هر دو متحد و يکي باشند ؛ يعني آنچه انسان در آخرت ميبيند عمل او در دنياست. به عبارتي آخرت در طول دنيا است و تفاوت آنها در اختلاف نشأة مرتبه است. آنكه در اين دنيا مال يتيمي را مي خورد در آن دنيا آتش است كه از درون او را مي سوزاند و يا آنكه غيبت مي كند شكمش از گوشت برادر مرده اش پر شده است و او در آخرت آن را خواهد يافت.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4768
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت