محدوديت علم انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
محدوديت علم انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
محدوديت علم انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
محدودیت علم انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
سوال:
چرا خدا انسان را در علم محدود كرده است؟
پاسخ تفصیلی:
بايد گفت به طور مسلم ظرفيت علمي انسان بسيار زياد است به طوريكه اين ظرفيت پر شدني نيست. از طرف ديگر در شرايط عادي هر اندازه هم كه انسان به معلومات خود بيفزايد باز مطالبي براي اموختن وجود دارد كه البته معلوماتي كه انسان به صورت بالفعل انسان دارد نسبت به علوم بي انتهاي خداوندي چيزي به حساب نمي ايد . ( وما اوتيتم من العلم الا قليلا)(اسراء /85 )
در حديثي از پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله آمده است : « منهومان لا يشبعان طالب علم و طالب مال » . يعني دو گرسنه هرگز سير نميشوند : يكي جوينده علم و ديگر جوينده ثروت ، هرچه بيشتر به آنها داده شود اشتهاشان بيشتر ميگردد .
معلوم ميشود بي نهايت طلبي در انسان حكايت از ظرفيتي بي نهايت در وجود خود او دارد .
خوب است اين مطلب را از زبان استاد مطهري پي گيريم .
شهيد مطهري ظرفيت بي پايان علمي انسان را اينطور تحليل مي كند :
«اگر ما بتوانيم علمي را از غير مجراي اين ابزارهاي مادي كه كهنه و فرسوده ميشوند بگيريم ( مثلا از طريق الهام الهي ) ، ممكن است بينهايت معلومات بگيريم . به قول( بعضي از عرفاء ) يك پيغمبر ميتواند بينهايت معلومات را داشته باشد ، ما هم ميتوانيم داشته باشيم ، روح ما هم آن ظرفيت را دارد ولي چون از طريق چشم و گوش و اعصاب و . . . ميخواهيم بگيريم زمان و تدريج ميخواهد و اينها كهنه و فرسوده ميشوند و طبعا قدرت يادگيري ما آنقدر زياد نيست ، [ بنابراين ] آن خزانه ناقص ميماند و خيلي رشد نميكند ، و اگر بتوانيم از طريق الهام و اشراق بگيريم و زحمت و فشاري روي مغز و اعصاب ما وارد نيايد ، ممكن است علم بينهايت بگيريم . به اصطلاح مغز و مخ فقط يك آلت ارتباط با ظرفيت واقعي است ، و ظرفيت واقعي معلومات و انديشهها ( يعني آن حالتي كه ما حضورا احساس ميكنيم ) در خود ماست و خود ما غير از مغز هستيم . ضرورتي ندارد هر چيزي كه ما ياد ميگيريم يك جايي از مغز را پر كرده باشد و پروندهاش فقط در همان جا ثبت و ضبط شده باشد . آنوقت چون روح انسان را محدود نميدانند ، به اين معنا كه آن را داراي ابعاد معيني نميدانند كه پر بشود ، ميگويند آن يك موجود قابل رشد است و رشدش هم حد معين ندارد . اين است كه ميگويند پر شدن ، ديگر در آن معني ندارد ، بلكه در عين اينكه مغز انسان خسته ميشود و انسان كه پير ميشود قدرت يادگيرياش كم ميشود ولي ان ظرفيت نا محدود همچنان وجود دارد .
اميرالمؤمنين فرمود كه پيغمبر در لحظات آخر براي من در يك آن و در يك لحظه هزار در از علم باز كرد كه از هر دري هزار در باز ميشود . اين مسلم از يك مجراي ديگري غير از مجراي شنيدن و گفتن بوده ، و الا با شنيدن و گفتن بالاخره در يك مدت معين و در يك لحظه اين قدر امكان ندارد كه ( معلومات كسب شود ) ...چون ظرف علم گنجايشش مساوي است با مظروفش ، اينجا ظرف و مظروف يك چيز است .»
يك جملهاي هم خود حضرت امير در نهج البلاغه دارد كه از اين نظر جمله جالبي است . ايشان ميگويند : « كل وعاء يضيق بما جعل فيه الا وعاء العلم فانه يتسع به » ( نهج البلاغه ، حكمت . 205 ) . خاصيت هر ظرفي اين است كه وقتي مظروف را در آن بريزند دائما گنجايش كمتر ميشود . « يضيق بما جعل فيه » يعني ضيقش بيشتر ميشود ، مقصود اين است كه گنجايش آن كمتر ميشود . معلوم است كه اگر ما در يك ظرفي ولو آن ظرف به اندازه اقيانوس باشد چيزي بريزيم ، ولو مظروف ما به اندازه يك ليتر آب باشد ، به اندازه يك ليتر آب از گنجايشش كاسته شده است ، مگر ظرف علم كه هر چه مظروف ، بيشتر در آن بريزند گنجايشش بيشتر ميشود ، چون ظرف علم گنجايشش مساوي است بامظروفش ، اينجا ظرف و مظروف يك چيز است . تقريبا مثل مكان و جسم است كه مكان قبل از جسم وجود ندارد ، جسم كه به وجود بيايد مكان به وجود آمده است . قبلا در روح ما واقعا
يك گنجايشي مثل ظروف مكاني وجود ندارد كه منتظر است علمي در آن ريخته شود . آن عنصري كه اسمش عنصر روحي است ، يك موجودي است كه هر مقدار معلومات بر آن اضافه شود ، خود آن است كه دارد بزرگ ميشود و رشد ميكند و ظرفيتش براي رشد و توسعه و بزرگ شدن و براي اينكه معلومات بر آن اضافه شود ، يك ظرفيت محدودي نيست . (معاد ص 165)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4759
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت