اسلام دين رحمت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اسلام دين رحمت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اسلام دين رحمت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
محبت در اسلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
سوال:
چرا اسلام دين رحمت خدا معرفي شده؟ «دين مسيحيت دين محبت خداست بر انسان». طبق اعتقاد مسيحيان، خداوند به دليل محبتي که به انسان داشت در قالبي جسماني(عيسي) به دنيا آمد، زجر کشيد و قرباني گناهان بشر شد و ... حال دليل اسلام و قرآن در اثبات اين ادعا چيست؟
پاسخ تفصیلی:
همه اديان از ديدگاه قرآن كريم، جوهر واحد دارند و آن جوهر و حقيقت واحد، تسليم شدن در برابر خدا و اطاعت و بندگي از اوست ؛ لذا خداوند همه اديان را يكي و آن هم اسلام(تسليم شدن در برابر حق) معرفي نموده و فرمود: « إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ اْلإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلاّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآياتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ سَريعُ الْحِسابِ؛ در حقيقت دين نزد خدا همان اسلام است و كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده شده با يكديگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنكه علم براى آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدى كه ميان آنان وجود داشت و هر كس به آيات خدا كفر ورزد پس [بداند] كه خدا زودشمار است» (آل عمران/19)
بنابراين تمام اديان، يك حقيقت و جوهر مشترك دارند و آن تسليم شدن و عبوديت در مقابل خداوند متعال است و بر اين اساس همه انبياء و پيروان واقعي آنها مسلمان بوده اند.
توجه! اسلام در قرآن كريم دو اصطلاح دارد يكي به معني تسليم شدن و عبوديت و ديگري به عنوان اسم دين پيامبراكرم(ص) ودين پيامبر خاتم را خدا اسلام گذاشت چون بالاترين نمود تسليم و عبوديت در اين دين است و اين دين مصدق و محيط بر همه اديان است.
شواهد ديگري نيز در آيات قرآن وجود دارند كه نشان مي دهند حقيقت همه اديان يكي است و آن اسلام است. خداوند متعال مي فرمايد: « إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمينَ؛ وَ وَصّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛ هنگامى كه پروردگارش به او (ابراهيم )فرمود تسليم شو. گفت : به پروردگار جهانيان تسليم شدم؛ و ابراهيم و يعقوب پسران خود را به همان [آيين] سفارش كردند [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند] اى پسران من خداوند براى شما اين دين را برگزيد پس نمريد جز در حالي كه مسلمانيد ».(بقره/131و132) و باز فرمود: « شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصّى بِهِ نُوحًا وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللّهُ يَجْتَبي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ يُنيبُ؛ وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ...؛ از [احكام] دين آنچه را كه به نوح در باره آن سفارش كرد براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه در باره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش نموديم كه دين را برپا داريد و در آن تفرقهاندازى مكنيد بر مشركان آنچه كه ايشان را به سوى آن فرا مىخوانى گران مىآيد خدا هر كه را بخواهد به سوى خود برمىگزيند و هر كه را كه از در توبه درآيد به سوى خود راه مىنمايد؛ و فقط پس از آنكه علم برايشان آمد راه تفرقه پيمودند [آن هم] به صرف حسد [و برترى جويى] ميان همديگر ... .»(شوري/13و14)
با توجه به اين آيات معلوم مي شود كه همه اديان يك حقيقت مشترك بوده اند و اين پيروان اديان بوده اند كه اختلاف و تفرقه ايجاد كرده اند و دين را تغيير داده اند. بخصوص اگر قسمت آخر آيه فوق(شوري/14) را با قسمت آخر آيه اول(آل عمران/19) مقايسه كنيم متوجه اين معنا خواهيم شد كه اختلاف اديان ناشي از برتري جويي و ظلم پيروان اديان بوده است. آيات ديگري نيز وجود دارند كه از آنها استفاده مي شود كه اديان سابق مثل دين حضرت موسي(ع) وحضرت عيسي(ع) توسط مردم تحريف شده است و عقائدي به آنها راه يافته است كه خود انبياء نفرموده بودند. مثلا مسيحيان ادعا مي كنند كه حضرت عيسي(ع) فرزند خدا يا خداي مجسم است كه فداي گناهان بشر شده و به صليب كشيده شده است ؛ در حالي كه خداوند متعال مي فرمايد: « اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و در باره خدا جز [سخن] درست مگوييد ؛ مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد [خدا] سهگانه است ... مسيح از اينكه بنده خدا باشد هرگز ابا نمىورزد ... .»(نساء171و172) و فرمود: « يقينا كافر شدند كساني كه گفتند خدا همان مسيح ابن مريم است ... .»(مائده/17) در آيات (توبه/30) و( مائده /75 ) نيز به همين معنا اشاره شده است.
باز خداوند متعال فرمود: « و اين كه يهود گفتند ما مسيح عيسى بن مريم پيامبر خدا را كشتيم و حال آنكه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند ليكن امر بر آنان مشتبه شد و كسانى كه در باره او اختلاف كردند قطعا در مورد آن دچار شك شدهاند و هيچ علمى بدان ندارند جز آنكه از گمان پيروى مىكنند و يقينا او را نكشتند» (نساء/157)
بنابراين اين اعتقادات مسيحيان از ديدگاه قرآن كريم باطل است و روشن است كه عقايد بنا شده بر اين اساس نيز باطل است. مسيحيان براي اينكه خود را از عمل به احكام دين، آسوده سازند، يك سري عقائد خرافي مثل پسر خدا بودن عيسي و به صليب كشيده شدن او را مبنا قرار داده و بر همين مبنا ، دين خود را دين محبت و دين حضرت موسي(ع) را دين شريعت و احكام نام نهادند. در حالي كه تمام اديان الهي ، همه هم دين شريعت و احكامند هم دين محبت و مهرورزي هستند هم دين رحمت. قرآن كريم از قول حضرت عيسي(ع) مي فرمايد: « عيسي گفت منم بنده خدا، به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است؛ و هر جا كه باشم مرا با بركتساخته و تا زندهام به نماز و زكات سفارش كرده است؛ و مرا نسبت به مادرم نيكوكار كرده و زورگو و نافرمانم نگردانيده است»(مريم/30و31و32) خود حضرت عيسي(ع) به محبت صرف اكتفا نمي كرد و اهل عبادت بود و براي قومش احكام الهي آورده بود وعمل به تورات را هم واجب كرده بود ولي مسيحيان ، دين او را دين محبت ناميدند و عمل به احكام تورات و انجيل را وانهادند. اگر بنا بود كه با توصيه انبياء به حب خدا پيروانشان از عبادت و عمل به احكام دست بردارند، مسلمانان بر اين كار اولي تر بودند چون محبت خدا در دين اسلام بسيار عميق تر از ديگر اديان مطرح شده است.
خداوند متعال در مقام معرفي مؤمنين واقعي مي فرمايد: « وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْدادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ ... .؛ و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمىگزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مىدارند ولى كسانى كه ايمان آوردهاند به خدا محبت بيشترى دارند ... .»(بقره/165) و امام باقر(ع) فرمودند: « هل الدين الّا الحب؛ آيا دين چيزي جز محبت خداست»(كافي، ج8، ص79) و امام صادق(ع) فرمودند: « هل الايمان الا الحب؛ آيا ايمان چيزي جز محبت خداست».(كافي، ج2، ص125)
اما لازمه اين محبت اطاعت و عبادت و عمل به احكام خداست نه شانه خالي كردن از عمل به دين ، مثل مسيحيان و برخي دراويش و صوفي نماها و عرفانهاي دروغين. خداوند متعال مي فرمايد: « قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است» (آل عمران/31)
آري دين اسلام دين عشق و محبت نسبت خدا و اوليا دين است اما عشق و محبتي كه لازمه آن اطاعت و عمل است نه تعطيل كردن احكام و قوانين الهي. اسلام دين محبت و رحمت و عمل و دنيا و آخرت و فرد و جامعه و سياست و اخلاق و عرفان و ... است. اسلام ديني است جامع ؛ البته همه اديان چنين بوده اند لكن اهل كتاب به مرور زمان آن اديان را تحريف كرده و از مسير حقيقي آن خارج كرده اند. مشابه انحرافات مسيحيان در بعد محدودتري در ميان مسلمين نيز ديده مي شود . مثلا برخي خيال مي كنند كه عشق به اهل بيت (ع) براي نجات انسان كافي است حتي اگر انسان اهل عمل نباشد . يا مرجئه عقيده داشتند كه مهم اعتقاد است عمل مهم نيست . برخي از دراويش و صوفي نمايان نيز مي گويند شريعت براي عوام است و طريقت براي متوسطين و حقيقت براي صوفي كامل است ؛ در حالي كه تمام معصومين (ع) كه در اوج كمال انسانيند اهل شريعت و عبادت بودند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3496
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت