شهوت در بهشت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شهوت در بهشت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شهوت در بهشت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شهوت در بهشت
,
بهشت
سوال:
آيا در بهشتيان شهوت وجود دارد؟
پاسخ تفصیلی:
شهوت در واقع همان گرايش انسان و ميل ذاتي او به پارهاي از مواهب مادي است. وجود اين گونه از نعمتها در بهشت نشانگر وجود ميل به آنها ست. البته ويژگي هاي اين امور و چگونگي ميال به آنها و روح معنوي حاكم بر آ ن با آنچه در اين جهان است تفاوتهاي بنيادين دارد. اكنون ما به اين نعمت ها فقط اشاره مي كنيم تا پاسخ روشنتر بيان گردد.
نعمت هاي بهشت
نعمت هاي بهشتي تمام انواعش( كه بعدا بيان مي شود) داراي اين خصوصيات است:
1. ثابت، دائمي، هميشگي و پايدار است.(دخان/52، رعد/35، واقعه/33)
2. نعمت هاي بهشتي فراوان در دسترس است، و هرگز تمام نخواهد شد.(ص/54، واقعه/31، ق/35)
3. هر چه را انسان ميل و اراده كند و بخواهد از ديدني و خوردني و ... در آنجا وجود دارد.(زخرف/70، سجده/17)
انواع نعمت
در يك تقسيم بندي مي توان نعمت هاي بهشتي را به دو نوع مادي و معنوي مي توان تقسيم نمود:
الف. نعمت هاي مادي
فهرست مختصري از نعمت مادي بهشت از اين قرار است.
1. وسعت فراوان، به گونه اي كه در بهشت ساده ترين فرد تمام جن و انس جا مي گيرند.(ر.ك آل عمران/133، بحارالانوار، همان، ج8، ص120)
2. از چهره هاي شادان و خندان واقعي نه تصنعي برخوردارند(عبس/38و39) و زندگي مسرت بخشي در آنجا حاكم است.
3. امنيت صد در صد در آنجا حاكم است.(الحاقه/7، دخان/52، انعام/82)
4. هواي بهشت بسيار مطبوع دلربا و ملايم و دلپذير است.(انسان/13)
5. در باغات بهشت نهرها از ريزش جاري است و ... صفاي آن قابل توصيف نيست.(ر.ك واقعه/28-31، الميزان، علامه طباطبايي، دارالكتب الاسلاميه، ج19، ص140)
6. لباس بهشتيان از طلا و نقره و حرير سبز رنگ که کهنگي ندارد مي باشد.(فاطر/31، انسان/21، كهف/31)
7. در بهشت رنج و بيماري و پيري و خلاصه غم و غصه راه ندارد.(فاطر/4)
8. زنان بهشتي، شوهر دوست، همچون الماس، و پاك و پاكيزه و از هر گونه كجي و انحراف مبرا و پاكند.(صافات/48، واقعه،23)
9. خوردني هاي بهشت، هر نوع ميوه اي بخواهند بهشتيان مي توانند انتخاب كنند(واقعه/19؛ محمد/14) و ميوه ها كاملا در دسترس آنان قرار دارد.(الحاقه/23) و از گوشت لذيذ پرنده ها و از هر نوع و در هر وقت كه بخواهند موجود است.(واقعه/19)
10. نوشيدني ها، آب هاي بهشت هرگز آلوده نمي شود و تغيير پيدا نمي كند و نهرهايي از شير وجود دارد كه هرگز مزه آن عوض نمي شود و شربتهاي با لذت فوق العاده در آنجا مهيا است.(محمد/15)
11. ظروف بهشتي، ليوان ها و ظرف هايي كه اهل بهشت براي آشاميدن استفاده مي كنند طوري است كه سرد و خوشبو كننده هستند.(دهر/5)
در اين آيه مي خوانيم « مأموران زيباروي بهشتي به جام هاي پر از شراب روشن و سفيد كه لذت بخش است و هيچ گونه ضرر و مستي در آن نيست و گرد بهشتيان مي چرخند تا هرگاه ميل داشته باشند بهره گيرند(صافات/45-48) و فرمود: ظرف هاي شراب صاف و خالص و دربسته و مهر خورده است همين كه اهل بهشت از آن ميل فرمودند در پايان بوي مشك در خود احساس مي نمايند.»(مطففين/25)
ظروف خوردني ها و آشاميدني بسيار زيبا و خوش منظر است(زخرف/70) و آنچه بر اين لذتها مي افزايد و آن را با لذت معنوي همراه مي كند دين است كه همه اين نعمت هاي مادي از طرف خداوند است. و گاه مستقيما از طرف خدا به آنها نعمت مي رسد «شرابي پاك از طرف خدا به آنها داده مي شود.»(هل اتي/21) شراب بهشتي كه از طرف خدا باشد از يك لذت معنوي غيرقابل توصيفي برخوردار است.
ب) نعمتهاي معنوي
در بهشت لذت معنوي به درجات بالاتر از نعمت هاي مادي وجود دارد كه به نمونه هايي اشاره مي شود:
1. رضايت الهي. يكي از بالاترين لذت ها كه تمام نعمت هاي مادي بهشت در مقابل آن ناچيز است توجه به جلال و عظمت الهي و رسيدن به رضايت اوست. در قرآن آمده كه: رضايت و خشنودي خداوند از بهشتيان به مراتب از بهشت و نعمتهاي آن بزرگتر است و رستگاري عظيم و اصلي اين است.(توبه/72) و در حديث آمده خداوند به بهشتيان مي فرمايد: «بالاتر از همه نعمتها و كاميابي ها همان محبت من نسبت به شما و رضايت من از شماست.(بحارالانوار، همان، ج8، ص141)
لذا بهشتيان برتر، تمام وجودشان را عشق خدا پركرده و از عمق جان مي گويند « ستايش براي جهانيان است».(يونس/10)
2. قرب وجه الهي
عده اي آنچنان قرب و منزلت دارند كه به آنها گفته مي شود «بندگان من داخل بهشت خودم شويد.»(فجر/28)
در آيه ديگر مي خوانيم « افراد با تقوا در باغ هاي بهشت و نهرها و در جايگاه صدق(جايگاهي كه لغو و كذب و خلافي در آن نيست) جايگاهي پسنديده زندگي مي كنند آن هم در پيشگاه خداي مقتدر»(قمر/آخرين آيه)
3. سلام ويژه الهي
خداوند سلام ويژه براي بهشتيان مي فرستد كه اين سلام از هر لذتي بالاتر است.(يس/57)
گر مرا گويي يك بار بنده ام بگذرد از عرش اعلا خنده ام
4. در بهشت كينه و كدورت و حسادت و دو روئي و دورغ و ... وجود ندارد.(اعراف/42)
5. در بهشت هيچ گونه غم و غصه وجود ندارد لذا بهشتيان مي گويند: «خدا را شكر كه ما را از حزن ها رهانيد و به بهشت وارد نمود.»(فاطر/33)
6. ملحق شدن بستگان و فرزندان
يكي از نعمت هاي روحي و معنوي براي مؤمنان آن است كه بستگان و فرزندان آنان به آنان ملحق مي مي شود « ما فرزندان آنها را به آنان ملحق مي كنيم.»(طور/20) يعني ما فرزندان نيكوكاران راكه در خط ايمان باشند(هر چند به درجه پدران خود نرسند) به خاطر لذت بيشتر پدران به آنان محلق مي كنيم تا در كنار هم با لذت بيشتري زندگي كنند.(تفسير الميزان ج19 ص10)
درجات بهشتي
بهشت درجات متعددي دارد از بهشت «عدن» گرفته تا بالاترين درجه آن كه «فردوس» باشد.(كهف/107)
با توجه به نكات پيش گفته، اولا بايد گفت نعمت هاي بهشت فقط همسر و شهوت نيست صدها نعمت مادي و معنوي ديگر وجود دارد كه اين نعمت در مقابل آن ناچيز است و اما اين كه چرا در آيات و روايات روي مسئله همسر و يا همسران بهشتي تكيه شده براي اين است كه در بين لذتهاي مادي چه در دنيا چه در آخرت برتر از آن نداريم.
در حديث آمده «بهترين نعمت هاي مادي در دنيا و در آخرت كاميابي از همسران زيباست.(وسائل، ج14، ص10) و نعمت هاي مادي بهشت به قدري جامع و كامل است كه ارزش دارد سالها براي آن زحمت كشيد. راستي هيچ فكر كرده اي كه تمام تلاش بشريت در دنيا براي اين است كه در دنيا راحت تر، برخوردارتر، و داراي لذت بيشتر باشد، حتي آنهايي كه در مسير خلاف و گناه هستند. ولي هرگز در دنيا به آن نخواهد رسيد. ولي خداوند با دستوراتي كه داده، به بشر دستور داده كه به آنها عمل كند تا به لذت دائمي و پايدار برسد.
ثانيا: آن گونه كه شما فكر كرده ايد كه زنهاي بهشت عريان و آزاد هستند نيست، بلكه هر كس محدوده اي دارد كه در آن محدوده حوران مربوط به آن فرد آزاد هستند. در قرآن مي خوانيم كه حوران در خيمه هايي هستند.(الرحمان/57)
و در آيه ديگري مي گويد: « براي بهشتيان همسران پاك و پاكيزه اي است( كه از هر گونه كجي و انحراف حتي تمايل قلبي به ديگران بدورند)».(نساء/57) از طرف ديگر غريزه جنسي براي دو طرف است و علت عدم ذكر آن در رابطه با زنان به نكته اي تربيتي باز مي گردد و آن مسأله حيا در مورد زنان است.
براي مطالعه بيشتر به اين كتابها مراجعه شود:
1. معاد، محسن قرائتي
2. معاد، محمدتقي فلسفي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3443
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت