روح محدود | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
روح محدود
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
روح محدود
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
روح انسان
,
محدودیت روح
سوال:
آيا روح محدود است يا غير محدود؟
پاسخ تفصیلی:
اولاً، روح به علت مخلوق بودن، محدود است؛ اما محدوديت و عدم آن در هر چيزي به حسب خودش مي باشد. مثلا با توجه به اين كه روح امري مجرد است محدوديت آن از سنخ محدوديتهاي زماني يا مكاني نيست ، بلكه محدوديت نسبت به كمالات برتر است . بنا براين اگر » به صورت تسامحى،يعني به معناي سعه وجودى و ويژگىهاى خاصِ مرتبت وجودى در نسبت با مادياتبه آن نامحدود گفته شود اشكالي پديد نمي آيد. روح داراى ويژگىهاى مخصوص به خود است همچون منسوب بودن به حضرت حق مريم / 17 - مجادله / 22. ملازمت با ملائكه، اتحاد با آنها، اين كه روح اصل و باطن آنها و قائم بر آنهاست قدر / 4 - معارج / 4 - نبأ / 38 - نحل / 2. و قدس و طهارت بقره / 87 مائده / 110.. روح از اين جهت نسبت به موجودات و مخلوقات ديگر برترى ويژهاى دارد. اما اين كه روح با چنين ويژگىهاى برتر و ممتاز چگونه مىتواند در بدن مادى و دانى قرار بگيرد، نيازمند به توضيح مختصرى در باب نسبت روح و بدن است. اين نكته در جاى خود مستدل شده است كه در تمام عوالم براى انسان بدنى هست و انسان در هيچ نشأت و عالمى بىبدن نيست به دليل اين كه روح حقيقتى است ذاتاً متعلق به بدن و در متن و ذات روح تعلق به بدن خوابيده است. ازاينرو ممكن نيست كه روح باشد و بدن نباشد. اما بايد به اين نكته توجه داشت كه روح انسان در هر عالمى، بدنى مناسب با آن عالم خواهد داشت. از سوى ديگر، روح هم در هر عالمى، مناسب با همان عالم خواهد بود. ازاينرو بدن انسان در عالم برزخ، كاملتر از بدن انسان در عالم طبيعت است. بدن عالم طبيعت، بدنى است جسمانى و مادى ولى بدن عالم برزخ، جسم طبيعى نيست كه احكام ماده بر آن غلبه داشته باشد، زيرا در عالم طبيعت احكام ماده غالب است و در عالم برزخ احكام ماده مغلوب. ازاينرو احكام بدن در دنيا با احكام بدن در قيامت متفاوت است. مثلاً يكى از احكام بدنِ دنيايى خواب است؛ يعنى، بدن در دنيا مىخوابد، اما بدنِ آخرتى هرگز نمىخوابد. روح نيز چنين است، روح در عالم ماده مرتبهاى نازلتر از روح در عالم برزخ و عالم قيامت است و براى همين جهت است كه روح بايد با تحولى به عنوان مرگ روبهرو گردد تا سنخيت ورود به عالم برزخ را پيدا نمايد و در عالم برزخ نيز بايد بر اثر تحولاتى خود را آماده سازد تا با مرگ همه جهان هستى و نفخه اول، آمادگى براى نفخه دوم؛ يعنى، دوباره زنده شدن و ورود به عالم قيامت را پيدا نمايد. علامه حسن حسنزاده آملى، انسان در عرف عرفان، اصول 2، 5، 10، 11. با توجه به اين توضيح كوتاه و در عين حال دقيق، مشخص مىگردد كه روح با توجه به سعه وجودى خود در هر عالمى متناسب با همان عالم در بدنى متناسب با همان عالم قرار خواهد گرفت. روحى كه در بدن مادى قرار دارد، صورت تنزل يافته همان روحى است كه در قرآن با تعابير «روح منه» مجادله / 22. «روحى» ص / 72. «روحالقدس» بقره / 87.از آن ياد شده است و بدن مادى در اين دنيا قابليت پذيرش چنين روحى را دارد و اين روحِ تنزل يافته مىتواند در چنين بدنى قرار گيرد؛ اما با صعود و عروج روح، بدن هم بايد متناسب با آن گردد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3403
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت