حسرت بهشتيان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حسرت بهشتيان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حسرت بهشتيان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نعمت بهشتیان
,
بهشت
,
بهشتیان
سوال:
اگر در قيامت براي بهشتيان رنج و غم و حسرت و اندوهي نيست؟ چگونه غبطه و حسرت افراد برتر را خواهند خورد و در آن صورت در هر رتبه اي که باشند چه تفاوتي خواهد داشت؟ تفاوت در صورتي است که محسوس باشد و ادراک شود و ادراک هم در صورتي خواهد بود که بازتابي داشته باشد ؟ چگونه با تعبير امام سجاد(ع) جمع مي شود که فرمودند: « يغبطه جميع الشهداء؛ برای وي( عمويم عباس) مقام و منزلتي در قيامت خواهد بود که همه شهدا حسرت آن را مي خورند».
پاسخ تفصیلی:
1. غبطه از سنخ رنج و غم و حسرت و اندوه دنیا و امثال این گونه صفات نیست. غبطه خوردن بر عکس صفات یاد شده که از سنخ نقایص نفسانی اند ، از سنخ فضائل و کمالات نفسانی بوده نوعی ادراک کمال و حبّ آن است. لذا در روایات اهل بیت(ع) نه تنها از آن نهی نشده بلکه بر آن سفارش شده است.
ویژگی رذائل نفسانی این است که دارنده ی آن ، احساس نوعی تنگی ، خفقان و ضیق وجود می کند ، در حالی که غبطه خوردن نه تنها چنین حالتی را ایجاد نمی کند بلکه بر عکس ، موجب نوعی نشاط ، انبساط درونی و بهجت قلبی نیز می شود.
مشتاقان فضائل انسانی در همین دنیا نیز غبطه ی مقام والای حضرت ابالفضل العباس (ع) را می خورند ؛ ولی نه تنها از این غبطه خوردن احساس تنگی نمی کنند بلکه بر عکس ، نشاطی خاصّ در آنها پدیدار می شود ، به گونه ای که گاه از شدّت شعف و شکوفایی درون ، حالت شیدایی و انفجار عواطف در آنها ظاهر شده ، بغض شیرینی راه گلوشان را بسته و چشمانشان را با زمزم عشق و محبّت تر می کند. بلکه گاه چنان غرق در این غبطه ی شیرین می شوند که عاشقانه برای معشوق مورد غبطه ی خویش جان می دهند.
آری در غبطه نیز نوعی درد و حسرت موجود است ؛ امّا نه از سنخ دردها و رنجهای دنیوی ، بلکه درد و حسرتی از سنخ درد عشق ، و حسرتی از سنخ سوز عاشق نسبت به معشوق ، که برای اهلش ، از هزاران بهشت سر و از حور و قصور خوشتر است.
2. طبق براهین حکما و ذوق عارفان حضرت وجود ، ادراک رتبه ی مافوق وجود ، برای رتبه ی مادون آن محال و ناممکن است. لذا هیچ پایین دستی ، بالادست خود را آنچنان که هست نمی شناسد و محال است که بشناسد. شناخت مادون از مافوق همواره به اندازه ی گستره ی وجودی خود اوست.
لذا حضرت خاتم الانبیاء ، مظهر اتمّ اسم جامع فرمود:« مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ.» (بحارالأنوار ،ج 68 ،ص23 )
بر این اساس محال است کسی که از حیث وجودی مادون مرتبه ی وجودی حضرت باب الحوائج است ، بتواند حقیقت مرتبه ی او را به تفصیل بشناسد. آنچه مشتاقان آن باب سخا و تمثیل وفا ، در دنیا و آخرت از آن وجود مبارک می شناسند کنه حقیقت خود آنان است که در آیینه ی آن وجود محیط منعکس شده است.
لذا شناخت شهدا از آن سرور و سالار ، معرفت اجمالی به خود آن حضرت و معرفت تفصیلی به کنه ذات خودشان است. و نتیجه ی این شناخت ،معرفت ربّ است. چرا که «من عرف نفسه فقد عرف ربّه. » یعنی شهدا با شناخت تفصیلی خود در آیینه ی وجود واسطه ی فیض شهادت ، ظهور ربّ الشهدا را در وجود آن مظهر اسم شهید مشاهده می کنند.
و از اینروست که بهجت بندگی در قالب غبطه بر مظهر اسم شهید جلوه گر می شود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4473
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت