عدل الهي در دیدگاه اهل سنت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عدل الهي در دیدگاه اهل سنت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عدل الهي در دیدگاه اهل سنت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نگاه اهل سنت به عدل
,
عقاید اهل سنت
,
عدل الهی
سوال:
در زمينه مبحث عدالت در ديدگاه برادران سني توضيحي بدهيد.
پاسخ تفصیلی:
براي عدل معاني مختلفي ذكر شده است:
1. موزون بودن؛ يعني خداوند جهان را موزون و متعادل آفريده و در ساختمان هستي رعايت تعادل نشده است. در هر چيز از هر ماده اي به قدر لازم استفاده شده است، فاصله ها اندازه گيري شده است.
عدل به معناي تناسب و توازن از شئون حكيم و عليم بودن خداوند است.
2. عدل به معناي شادي و نفي هر گونه تبعيض، البته رعايت تعادل در زمينه استحقاق هاي متساوي، و رعايت حقوق افراد و عطا كردن هر ذي حق حقش را
3. رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آن چه امكان وجود و يا كمال وجود را دارد.
4. از نظر حكماي الهي صفت عدل آنچنان كه لايق ذات پروردگار است و به عنوان يك صفت كمال براي ذات احديت اثبات مي شود.
عدل الهي، مرتضي مطهري، قم، انتشارات صدرا، دهم، 1357، ص 59-66.
5. عدل خدا در قيامت كه به اندازه عمل خير پاداش، و به اندازه عمل شر جزا دهد. با توجه به معاني پيش گفته مي توان گفت در اصل معناي عدالت خيلي بين شيعه و سني مخصوصاٌ گرده معتزله از سني ها هم نظر با اماميه هستند؛ ولي اختلافي بين شيعيان و معتزله با اشاعره وجود دارد، آنهم در بحثي كه لازمة آن انكار عدل الهي است و در نتيجه در عدل الهي اختلاف نظر به وجود مي آيد.
و آن بحث اين است كه آيا كارهاي خداوند نيز مانند انسان ها هدفمند و ناظر به يك سري اغراض است؟ و آيا كارهاي خداوند نيز بر اساس انتخاب اصلح و ارجع است؟
معتزله طرفدار غايت داشتن و غرض داشتن صنع الهي شدند و حكيم بودن خداوند را كه در قرآن كريم مكرر به آن تصريح شده است به همين گونه تفسير كردند كه او در كارهاي خويش غرض و هدف دارد و از روي كمال دانائي كارها را براي اغراض و اهداف مشخص با انتخاب اصلح و ارجح انجام مي دهد.
و اما اشاعره كه زماني «اهل السنه» يا «اهل الحديث» هم خوانده مي شدند، منكر غايت و غرض داشتن خداوند در فعل خويش شدند و مفهوم حكمت را كه در قرآن كريم مكرر آمده است همانگونه توجيه كردند كه عدل را توجيه كردند، يعني گفتند آن چه خداوند مي كند حكمت است نه اين كه آن چه حكمت است خدا مي كند به اين جهت عدل الهي به نظر آنها اين نيست كه خداوند طبق معيارهاي عدل رفتار كند، بلكه عدل آن است كه خداوند طبق آن رفتار مي كند «هر چه آن خسرو كند شيرين بود». طبق نظر اشاعره از اهل سنت اگر خداوند يزيد را بهشت و امام حسين(ع) را جهنم ببرد جاي هيچ اعتراضي نيست و اين عين عدل است و لازمه اين حرف انكار عدالت الهي است به همين جهت در تاريخ معتزله و اماميه به عدليه معروف شده اند
(همان، ص 21)
و شيعيان بر اين صفت الهي بيشتر تأكيد و تكيه نموده اند و عدل را (به اين كه از اوصاف الهي است همچون علم و قدرت و ... ) جزء اصول دين قرار داده است.
اختلاف ديگر كه در مورد عدل وجود دارد بين شيعه و اهل سنت اين است كه شيعيان در جانشينان پيغمبر اكرم(ص) و همين طور در مراجع تقليد عدالت را شرط مي دانند اما اهل سنت در خلفا و حاكمان جامعه اسلامي عدالت را شرط نمي دانند به اين جهت حتي يزيد را كه آنها هم او را فاسق مي دانند، خليفه مسلمين مي دانند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1416
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت