ديدن خدا در آخرت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ديدن خدا در آخرت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ديدن خدا در آخرت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
رؤیت خدا
,
رؤیت خدا در قیامت
,
رؤیت بصری خدا در آخرت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
سوال:
به لقاءالله پيوست يعني به ديدار خدا رفت. مگر خدا جسم است كه به ديدارش رفت؟ سوره يونس آيه 7 و قيامت 22 و 23 و در قيامت با صورت هاي شاداب و سرور به پروردگار مي نگرند ولي خدا جسم نبوده و نخواهد بود؟ لطفا شرح فرماييد.
پاسخ تفصیلی:
منظور از لقاء خدا ديدار با چشم نيست. براي روشن شدن مطلب
بايد هويت «شهود، شاهد و مشهود» روشن شود. اما شهود بر دو قسم است. شهود بصري و شهود قلبي. شهود بصري همان ديدن با چشم است، ديدن جسم و جسمانيات و شهود قلبي که همان شهود دل است به باطن جهان هستي تعلق دارد و از زندان جسم و جسمانيات آزاد است بنابراين چون خداوند جسم و جسماني نيست لذا با چشم سر ديده نمي شود و تنها با چشم دل رؤيت مي شود. اما چگونه دل، خداوند سبحان را مي بيند؟! براي پاسخ به اين سؤال بايد دل شاهد و خداوند مشهود شناخته شوند. اما خداوند مشهود، بنا بر توحيد صمدي قرآني خداي نامتناهي بي پايان همه جهان را پر کرده است که «هو الاول والاخر والظاهر والباطن» (حديد، آيه 3) و لذا در دل تک تک ذرات عالم حضور دارد که «هو معکم اينما کنتم؛ هر کجا باشيد او با شماست» (حديد، آيه 4) و اين حضور چنان نزديک و قريب است که جدا انگاري حق از خلق امري ناممکن و محال است که «نحن اقرب اليه من حبل الوريد» (ق، آيه 16). و لذا حضرت امير مؤمنان مي فرمايد: «ما رأيت شيئا الا و رأيت الله قبله و بعده و معه و فيه؛ من چيزي را نديدم مگر اين که خدا را قبل از آن و بعد از آن و با آن و در آن ديدم» (علم اليقين فيض کاشاني، ج 1، ص 99). اين حضور وجودي خداي سبحان را محدود نمي کند و در حد اشياء قرار نمي دهد واين به دليل احاطه و بي پاياني اوست و لذا در عين اين که در دل تک تک ذرات حاضر است خارج از آن نيز هست که حضرت امير علي(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «داخل في الاشياء لابالممازجه و خارج عن الاشياء لا بالمبانيه؛ داخل در اشياء است نه به ممازجت و خلط و خارج از اشياء نه به مباينت و کاملا جدا». البته شايان ذکر است که فهم کامل توحيد صمدي مستلزم رجوع عالمانه و آگاهانه به کتاب هاي عرفاني همچون مصباح الهدايه حضرت امام خميني(ره) و شرح مقدمه قيصري، استاد سيد جلال الدين آشتياني است. اما دل شهود کننده، دلي به مقام شهود مشهود حقيقي يعني خداوند سبحان مي رسد که اولا به تمام معنا پاک پاک پاک (مطهر) باشد و از هرگونه رنگ تعلق به ماسو الله پاکيزه باشد و علاوه بر پاکي کامل جانش پخته باشد و در تمام لحظات اهل مراقبه باشد و همواره از حاضر بي پايان يعني خداوند سبحان غافل نگردد و با تمام وجود اعتقاد راسخ به توحيد صمدي داشته باشد در اين صورت اگر در مقام عبادت باشيد و توجه اش را به خداوندگار حاضر، تام کند و تمامي حواس هاي ظاهري و باطني اش را جمع سازد و همه قوا و ادراک ها را توجه و يکسو کند و از هرگونه توجه به غير خداوند مبرا باشد، خداي متعال را با تمام وجودش حس مي کند و حضور او را ادراک مي کند و همين ادراک ديدار او را ميسر مي سازد و جمال دل آراي او را مي بيند و لذا حضرت امير وقتي مي فرمايد: «لم اعبد ربا لم اره» يعني من علي چنان دل پاکي دارم که با توجه تام خويش خدا را با تمام وجودم احساس مي کنم و در دل خود و تمام اشياء حاضر مي بينم و تا اين ديدار حاصل نباشد عبادت نمي کنم. و لذا در سخن پربار ديگري مي فرمايد: «ان الله احتجب عن العقول کما احتجب عن الابصار ولکن تراه القلوب بحقايق الايمان؛ همانا خداوند از محدوده ادراک عقل خارج است همان طور که از چشم انداز ديدگان فراتر است ولي دل هايي که به حقيقت ايمان نوراني شده او را مي بيند» (نهج البلاغه).
نكته ديگر اين است كه در جهان آخرت حجابها برداشته ميشود و لقاي خدا با نگرش شهودي براي همه تحقق مي پذيرد ولي هر كس به تناسب اعمال و عقايد و درجاتي كه دارد جلوه و اسمي از اسماي پروردگار را ملاقات مي كند و هر چه در آن عالم است يا جلوه اسماي جمال خداوند است و يا جلوه اسماي جلال . بنابراين نيكان با اسم رحمت پروردگار و بدان با اسم غضب او ملاقات مي كنند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3338
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت