دلیل معاد جسماني و روحاني | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دلیل معاد جسماني و روحاني
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دلیل معاد جسماني و روحاني
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
سوال:
آيا معاد جسماني و روحاني است ؟دليل عقلي دارد يا خير؟
پاسخ تفصیلی:
مراد از معاد جسمانی در نزد متکلمین معاصر و حکما ي صدرايي، معاد جسماني - روحانی است ؛ یعنی اكثر علماي شيعه اعتقادشان بر این است که معاد عبارت است ازجمع روح -بدن در آخرت . اين عقيده را از آن جهت معاد جسماني مي گويند كه در مقابل معاد صرفا روحاني مطرح شده است که برخی از فلاسفه سابق به آن عقیده داشتند.
معتقدین به معاد جسمانی نيز به لحاظ تفاوت ديدگاهي كه در معني جسم و بدن دارند به دو دسته تقسیم می شوند :
1. كساني كه معتقدند بدن اخروي ، بدن مادي و از جنس همين مواد دنيا خواهد بود. قائلین این قول اکثر متکلمین شیعه هستند.
2. كساني كه معتقدند بدن اخروي، جسمي است غيرمادي كه از نظر شكل و رنگ و اندازه و ... عين همين بدن مادي شخص است ؛ ولي فاقد ماده دنيوي است ؛ مثل اجسامي كه انسان در خواب مي بيند ؛ ما وقتي شخصي را در خواب مي بينيم شكي نداريم كه اين شخص موجود در خواب ما ، فلان شخص است ؛ولي آن موجودي كه ما در خواب مي بينيم موجودي است غير مادي .
با توجه به آيات قرآن كريم شكي نيست که معاد مورد نظر دین مقدس اسلام همان معاد جسمانی - روحانی است ؛ اما سوال اساسي اين است كه آيا در آخرت ، انسان با بدن مادي محشور خواهد شد يا با بدن فرامادي؟
متكلمين معتقدند كه معاد با بدن مادي و دنيوي خواهد بود ؛ لكن در آخرت ، همين ابدان مادي ، احكام و آثار ديگري خواهند داشت كه متناسب با آن عالم است ؛ اما اكثر حكماي مكتب فلسفي ملاصدرا معتقدند كه معاد با بدن غيرمادي است ؛ و معتقدند که آن بدن غیر مادی عین همین بدن دنیوی است نه مثل و شبیه آن ؛ لکن فاقد ماده است ؛ و می گویند شیئیّت یک شیء به صورت آن است نه به ماده آن ؛ لذا غیر مادی بودن آن بدن مانع از عینیّت بدن مادی دنیوی با بدن غیر مادی اخروی نمی شود. ــ توجه: ماده در اصطلاح فلسفه غیر از ماده در اصطلاح فیزیک است ؛ ماده يك شيء در نگاه فلسفي آن چيزي است كه صورت آن شيء را مي پذيرد ؛ مثلا گوشت و استخوان و ... ماده بدن هستند اما بدن گوشت و استخوان و... نيست ؛ لذا ما وقتي شخصي را با همان صورت و شكل ولي بدون اين مواد دنيوي در خواب مي بينيم باز يقين داريم كه اين فلان شخص است ـــ .
هر كدام اين دو گروه دلائلي برنظریه خود اقامه كرده و اشكالاتي نيز بر نظر ديگري وارد نموده اند ؛ حال اينكه دلائل كدام گروه يقيني و قطعي است ؛ و كدام گروه توانسته اند اشكالات وارده بر نظريه خودشان را جواب دهند ؛ امري است بسيار دشوار. البته براي كسي كه نمي تواند به نتيجه قاطعي در اين باره برسد براي او ، شرعا لازم و ضروري است كه اجمالا معتقد شود كه معاد ، جسماني ، روحاني است ؛ و اين دليل براي او كافي است كه بگويد : قرآن كريم كتاب خداست ؛ و خدا محال است سخن باطلي بگويد ؛ و از آيات قرآن استفاده مي شود كه معاد جسماني، روحاني است ؛ پس حتما اين مطلب حق است. اما اگر كسي بخواهد از راه عقلي به نظريه درست و تفصيلي دست پيدا كند چاره اي جز تحقيق عميق و توان بررسي و ارزيابي نظرات این دو گروه ندارد.
دليل عمده متكلمين بر معاد جسماني دليل نقلي است ؛ ولي دليل عقلي نيز بر اين مطلب اقامه كرده اند كه به يك مورد از دلائل ايشان اشاره مي شود :
دليل متكلمين بر معاد جسماني .
خداوند متعال انسان را آفريد تا به سعادت و كمال برسد ؛ و يكي از اركان سعادت ، لذت است ؛ و شكي نيست كه انسان دو گونه لذت دارد ؛ لذات روحي و معنوي و لذات جسماني . در اين دنيا ، اين دو گونه لذت باهم به نوعي ناسازگاري دارند ؛ به نحوي كه اگر كسي بخواهد از تمام لذائذ جسماني بي هيچ محدوديتي بهرمند شود از لذات معنوي باز خواهد ماند ؛ و اگر بخواهد از لذائذ معنوي بهره كامل ببرد ناچار بايد از برخي لذائذ جسماني چشم پوشي كند . حال اگر آخرت صرفا روحاني باشد ، در آن صورت انسان در آخرت از لذات جسماني محروم خواهد بود ؛و اگر معاد صرفا جسماني باشد از لذائذ روحاني محروم خواهد شد ؛ پس در اين دو حالت انسان ، انسان محروم از سعادت كامل خواهد بود ؛ و اگر معاد ، جسماني و روحاني باشد انسان مي تواند به سعادت كامل دست پيدا كند ؛ و بر خداوند كريم و خير خواه ، قبيح و نارواست كه امكان تأمين سعادت كامل انسان مؤمن براي او باشد ، و او اين سعادت را تامين نكند ؛ و قبيح و ناروا در خدا راه ندارد ؛ پس حتما خداوند متعال چنين امكاني را تحقق خواهد بخشيد ؛ و معاد را جسماني و روحاني قرار خواهد داد.
حكماي صدرايي نيز بر معاد جسماني مورد ادعاي خودشان دلائلي را اقامه نموده اند . البته فهم مقدمات دلائل ايشان نيازمند آن است كه شخص با مكتب فلسفي حكمت متعاليه آشنايي داشته باشد . ما سعي مي كنيم دليل اصلي حكماي صدرايي را با بياني ساده خدمت حضرت عالي بيان كنيم ؛ گرچه ساده كردن مطالب فلسفي كار چندان آساني نيست .
دليل حكماي صدرايي بر معاد جسماني .
1- هر موجود مادي و از جمله انسان ، داراي حركت جوهري است ؛ به عبارت ديگر موجود مادي موجودي است كه ذاتش دائما در سيلان و در پويش وتحول است ؛ و لحظه به لحظه صورتي تازه مي گيرد.
2- انسان ، زماني داراي صورت نطفه است ؛ و زماني ديگر داراي صورت علقه مي شود و زماني ديگر به صورت مضغه در مي آيد و بالاخره به مرحله جنيني مي رسد ؛ و در لحظه بعد صورتي نو مي يابد كه آن را صورت نفس مي گويند ؛ در اين لحظه است كه جنين تبديل به انسان مي شود ؛ و با صورتهاي بعدي كه دم به دم به انسان افاضه مي شود ، نفس و بدن انسان باز هم كاملتر مي شود ؛ تا لحظه مرگ فرا رسد. بنابر اين از نطفه تا لحظه مرگ يك موجود است كه دائما در تحول است ؛ نفس (روح) در نتيجه حركت جوهري بدن ، از خود همان بدن پديد مي آيد و موجودي جدا از بدن نيست ؛ بلكه مرتبه اي از وجود همين يك انسان است ؛ به عبارت ديگر انسان موجودي مركب از روح و بدن نيست ؛ بلكه انسان يك موجود است كه داراي مرتبه بالا و پايين است ؛ مرتبه بالاي آن روح و مرتبه پايين آن بدن است. و جدا شدن دو مرتبه ي يك وجود از همديگر محال است ؛ چون اگر جدا شوند ديگر يك وجود نخواهند بود ؛ بلكه دو موجود مستقل از هم خواهند بود ؛ در حالي كه انسان يك وجود بيشتر نيست ؛ ما به علم حضوري مي يابيم كه يك وجود هستيم نه دو وجودبه هم چسبيده .پس روح و جسم دو روي يك سكه اند ؛ انسان يك وجود است كه يك روي پنهان دارد و يك روي آشكار .
3- بر اين اساس در هنگام مرگ انسان با روح و بدن وارد عالم برزخ مي شود ؛ نه فقط با روح تنها ؛ و اساسا بدن بدون روح و روح بدون بدن معني ندارد. روح وقتي روح است كه بدن داشته باشد ؛ و بدن وقتي بدن است كه روح داشته باشد.
4- اما بنا به براهين قطعي فلسفي ـ كه در كتب فلسفي بيان شده است ـ عالم برزخ ، عالمي مجرد (غير مادي ) است ؛ بنابراين محال است انسان با بدن مادي در آن وارد شود ؛ پس انسان وارد شده در عالم برزخ ، انساني با بدن غير مادي (بدن برزخي , مثالي) خواهد بود ؛ يعني صورت بدن وارد عالم برزخ خواهد شد نه ماده آن ؛ و شيئيّت شيء به صورت آن است نه به ماده آن ؛ و ماده در حقيقت شيء داخل نيست ؛ بنابر اين بدن برزخي با اين كه غير مادي است اما دقيقا همين بدن دنيوي است ؛ چون همان صورت است ؛ نه صورتي ديگر ؛ پس در هنگام موت آنچه از انسان در اين دنيا مي ماند ماده اوست ؛ نه بدن او ؛ آنچه در دنيا مي ماند جسمي است كه ميّت ناميده مي شود ؛ و اگر به آن بدن فلان شخص گفته مي شود مجاز است ؛ مثل اين كه به چوب خشك ؛ درخت گفته شود.
5- عالم آخرت نيز عالمي است مجرد از ماده ؛ چرا كه عالم آخرت از نظر وجودي كاملتر از عالم برزخ است ؛ پس اگر عالم برزخ غير مادي است ، به نحو اولي آخرت پس از برزخ نيز غير مادي است ؛ بنابر اين انسان در آخرت نيز با بدن غير مادي محشور خواهد شد ؛ لكن بدن آخرتي لطيفتر از بدن برزخي خواهد بود.و هر چه بدن لطيفتر باشد لذات و عذاب او هم شديدتر ، و محدوديت آن كمتر خواهد بود.
براي مطالعه بيشتر به منابع زير مراجعه فرماييد.
1- آموزش كلام اسلامي 2، محمدسعيدي فر،ازصفحه 200به بعد
2- معاد يا بازگشت بسوي خدا ؛ استاد محمد شجاعي
3- معادشناسي ؛ استاد جعفر سبحاني==
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2983
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت