اثبات روح | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اثبات روح
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اثبات روح
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
روح انسان
سوال:
آيا روح وجود دارد؟ اگر وجود دارد چه دلايلي بر وجود آن هست؟
پاسخ تفصیلی:
تمام شرايع آسماني و پيروان آنها به وجود روح معترفند. و انسان را مركب از جسم و روح مي دانند. و حتي بسياري از مشركان نيز به وجود روح معترف بودند. لكن بين اين افراد در چگونگي روح اختلاف نظر است. برخي از معتقدين به روح معتقدند كه روح امري مادي و جسماني است. لكن جسم لطيف است نه مثل اجسام عادي كثيفند اما عده اي ديگر معتقدند كه روح امري است غيرمادي و مجرد از ماده. و مراد از روح در زبان عرف مردم نيز همين قول دوم است. فلذا از نظر معتقدين به روح غيرمادي (مجرد) گروه اول فقط اساسا معتقد به وجود روحند و در واقع امر منكر وجود روحند. معتقدين به وجود روح مجرد دلايل زيادي بر مدعاي خود اقامه كرده اند كه به برخي از آنها اشاره مي شود.
1. علوم جديد اثبات كرده است كه تمام سلول هاي انسان ها در طول عمرشان چندين بار به طور كامل عوض مي شوند. يعني سلول ها به مرور زمان از بين مي روند و سلول هاي جديدي جاي آنها را مي گيرند. در حالي كه شخصيت انسان (من بودن انسان) از اول عمر تا آخر عمر ثابت مي ماند. فلذا ما در هفتاد سالگي هم به ياد خاطرات دوران دبستان مي افتيم و مي گوييم من درسال 8 سالگي چنين كردم و چنان كردم. يعني با اين كه تمام اجزاء بدن تا 70 سالگي چندين بار عوض شده است و «من بودن» شخص عوض نشده است. پس معلوم مي شود كه آن حقيقت ثابت كه ما از آن تعبير به «من» مي كنيم غيرمادي است.
2. ما وقتي آن حقيقت خود (من) را تصور مي كنيم مي بينيم كه آن «من» يكي بيش نيست. و قابل تقسيم به دو قسمت نمي باشد. حتي به صورت فرضي. در حالي كه هر جسمي قابل تقسيم به دو قسمت است. پس آن چيزي ما از آن تعبير مي كنيم به «من» غيرمادي است.
3. محال است در آن واحد روحي يك جسم دو صورت موجود شود. در حالي كه در ما مي توانيم صورت هاي متضاد را با هم تصور كنيم، ما مي توانيم سردي و گرمي، سياه و سفيد، شجاعت و ترس و ... را با هم تصور كنيم. پس در وجود ما چيزي وجود دارد كه خواص جسم را ندارد. و غيرمادي است.
4. محال است روي يك جسم صورت نامتناهي نقش ببندد. در حالي كه ما مي توانيم در ذهن خود بي نهايت را تصور كنيم. و از اين جهت است كه مي توانيم بگوييم اعداد بي نهايتند. پس ذهن ما كه از شئون روح است غيرمادي است.
5. ما مفاهيم كلي مثال انسان، حيوان را ادراك مي كنيم. در حالي كه كليات نمي توانند در عالم ماده وجود داشته باشند. آنچه در عالم ماده است، علي و حسن و بهرام و ... است نه انسان كه وجه مشترك اين افراد است. پس در وجود انسان چيزي هست كه جايگاه مفاهيم كلي است و آن نمي تواند مادي باشد.
6. ما علم داريم و مي توانيم چيزهايي را ادراك كنيم كه نه ماده دارند و شكل و رنگ مثل مفهوم محبت، درد، لذت و ... و شكي نيست كه اينها جسم نيستند پس در وجود ما چيزي هست كه با اين امور سخنيت دارد و محل اين امور است.
7. امور جسماني با مروز زمان از بين مي روند يا كهنه و پير و فرسوده مي شوند. در حالي كه ما آنچه را كه در ذهن داريم همواره تازه مي بينيم و هيچگاه موجودات ذهني ما فرسوده نمي شوند. سيب مادي خراب مي شود ولي سيب ذهني ما هميشه سالم است. پس اين صور غيرمادي هستند. بنابراين محل و جايگاه آنها نيز غيرمادي است.
جهت مطالعه بيشتر ر.ك:
معاد از ديدگاه امام خميني.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2979
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت