صفات جلالیه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفات جلالیه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صفات جلالیه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
صفات سلبی
,
اسماء و صفات الهی
,
صفات خدا
,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی)
سوال:
چه صفاتي از خداوند متعال در بردارنده عذاب و يا خشم و بي رحمي خداوند در مقابل کفار و مشرکين و يا منافقين است؟
پاسخ تفصیلی:
يا من عذابه عدل,عذاب خداوند هم ازعدل وحکمت او سر چشمه مي گيرد.تعبير بي رحمي ,تعبير خوبي نيست,خداوند ارحم الراحمين است در جائي که محل عفو وگذشت است ، واشد المعاقبين است در موقع مجازات وانتقام,لکن انتقام الهي بمعني تشفي دل نيست بلکه انتقامي است که اقتضاي عمل هر فرد است.
هر اسمي از خداوند مظهر يکي از صفات اوست، مظهر خشم خداوند متعال اسماي متعددي است که به تناسب مورد، به کار برده مي شود.- المهمين: مراقب همه چيز است.- العزيز: قدرتمندي شکست ناپذير- المتکبر: شايسته عظمت است.(حشر/23)- قاهر: غالب بر ديگران، قهر بعزته الاعزاء،(مفاتيح الجنان، دعاي افتتاح، ص294-296)- اشد المعاقبين في موضع النکال و النقمه؛ سخت ترين کيفر دهندگان در جاي مجازات و انتقام.- اعظم المتجبرين في موضع الکبرياء و العظمه؛ بزرگترين جباري در جاي بزرگ منشي و بزرگواري.- يضع المستکبرين؛ خوارکننده مستکبران.(همان، ص296)- يهلک ملوکا؛ نابود کند شاهان(ظالم) را.(همان، ص296)- قاصم الجبارين؛ شکننده زورگويان.(همان، ص296)- مبير الظالمين؛ نابودکننده ستمکاران.(همان، ص296)- منتقم؛ اگر به حضرت مهدي(عج) منتقم آل محمد گفته مي شود به عنوان مظهر يکي از اسماي مبارک الهي است.و همين طور اوصاف « قاصم شوکه المعتدين»؛ درهم شکننده شوکت متجاوزان و ستمگران.«هادم ابنيه الشرک و النفاق»، ويران کننده بنيادهاي شرک و نفاق.«حاصد فروع الغي و شقاق»؛ دروکننده شاخه هاي گمراهي و نهال هاي دشمني.«مبيد اهل الفسوق و العصيان و الطغيان؛ نابودکننده اهل فسق و گناه و سرکشان و ظالمان.«طامس آثار الزيغ و الاهواء»؛ محوکننده آثار کج دلي و کجروي ها.«قاطع حبائل الکذب و الافتراء»؛ قطع کننده رشته هاي دروغ و افترا.«مبيد العتاه و المرده»؛ نابودکننده سرکشان.«مستأصل اهل العناد و التضليل و الإلحاد»؛ برکننده ريشه اهل عناد و گمراه کنندگان وبي دينان.(جملات هشت گانه فوق در دعاي ندبه آمده است، ص885)که در دعاي ندبه آمده است در واقع اوصاف الهي است که به حضرت مهدي به عنوان مظهر اسماي الهي و خليفه و نماينده او نسبت داده شده است وهمچنين اوصاف «المعد لقطع دابر الظلمه؛ کجاست آماده کننده براي ريشه کن کردن ستمکاران و «المرتجي لإزاله الجور؛ جايگاه و اميد براي برانداختن ستم» از اين قبيل است.لذا مي توان گفت خداوند، هادم الشرک، حاصد الغي، مبيد اهل الفسوق، طامس آثار الزيغ، مستأصل اهل العناد، دابرالظلمه، مزيل الجور است.نتيجه:همه اوصاف يادشده و غير آن( که ممکن است مورد غفلت قرارگرفته باشد) نشان دهنده خشم الهي نسبت به کفار و مجرمان است که هر کدام براي مورد خاص و مرتبه اي معين به کار مي رود. البته همه اینها جلوه های یك وصف است و آن همان عدل الهی است . عدل خدا نیز به حكمت او باز می گردد و همه اوصاف و اسمای فعلی الهی تجلی حكمت فعلی اوست .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2923
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت