سرنوشت انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
سرنوشت انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
سرنوشت انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
سرنوشت انسان
کلید واژه فرعی :
علم پیشین ,
علم ازلی الهی ,
سوال:
چرا وقتي که خدا از سرنوشت و آينده ما انسانها خبر دارد، باز هم مي گوييد سرنوشت انسانها را خودشان تعيين مي کنند؟
پاسخ تفصیلی:
علم پيشين الهى نسبت به اعمال ما مستلزم جبر نيست؛ زيرا زمانى جبر است كه علت اعمال ما باشد در حالى كه خدا از افعال ما آگاه است؛ چون ما آنها را انجام مىدهيم نه اينكه چون او مىداند ما انجام مىدهيم. به عبارت ديگر خداوند موجودى است غير زمانى و براى او قبل و بعدى نيست و همه زمانها نزد او يكسان است و گذشته و آينده و حال نزد او مساوى است. پس همين طور كه علم ديگران به اعمال ما در حال انجام يا بعد از آن يا قبل از آن رافع اختيار از ما نيست علم قبلى خداوند به اعمال ما رافع اختيار نيست و علم خدا به افعال انسان قبل از خلقت به اين معنا نيست كه او تقدير كرده انسان چنين اعمالى را انجام دهد؛ بلكه تقدير و مشيت الهى بر اين قرار گرفته است كه انسان اعمالش را از روى اراده و اختيار خودش انجام دهد و خدا نيز علم دارد كه هر كسى با اراده و اختيار خودش چه كارهايى را انجام خواهد داد و اين مساوى با اراده و اختيار انسان است. آگاهى خداوند نسبت به آينده انسانها مطلبى قطعى و مبرهن است، زيرا گذشته، حال وآينده نسبت براى ما كه محاط به زمان هستيم مطرح است در هر مرحله از زمان اجزاء پسين و پيشين آن ازما غايب است، ليكن براى خداوند كه موجودى غير زمانى،بل خالق زمان و مكان است، گذشته و آيندهاى نيست و تمام هستى با همه ابعاد و امتدادات زمانى مكانىاش نزد او حاضراست. بنابراين حوادث آينده براى ما آينده است و حوادث گذشته از نظرما گذشته است و در مورد ذات اقدس احدى اين مطالب راه ندارد. بنابراين اگر منظورشما اين باشد كه چون خدا مىداند پس كنشهاى ما از ازل مقدر شده و سرنوشت هركسى رقم خورده و كسى قادر به تغيير آن نيست، به عبارت ديگر انسان در افعال خود مجبور است. با دقت در بيان فوق، بخوبى روشن مىشود كه علم الهى هرگز موجب جبر و نمايشى خواندن افعال بشرى نيست، زيرا زمانى علم الهى موجب جبر است كه علم او سبب و علت كنش و رفتار ما باشد، وبه تعبير ديگر، چون او مىداند كه ما انجام مىدهيم،در حاليكه برعكس چون ما چنين مىكنيم خدا مىداند واگر غير از اين مىكرديم آن را مىدانست. پس همانطور كه وقتى ما عملى را در برابر ديدگاه كسى انجام دهيم هيچكس نمىگويد چون فلانى مىبيند پس عمل فاعل جبرى است. در رابطه باعلم الهى بر افعال ما در زمانهاى گذشته نيز نبايد چنين گفت زيرا زمانهاى گذشته چنانكه بيان شد، نسبت به ما گذشته است و نسبت به خدا گذشته و حال و آينده يكسان مىباشد و فرقى بين علم خدا در زمانهاى سه گانه نيست. همانگونه كه از اين لحاظ فرقي بين علم خدا و علم ما نيست، اگر علم شما علت و سبب انجام و تحقق معلوم مي گردد، علم خدا هم همين طور است و پرواضح است كه علم ما هيچ اثرگذاري خارجي ندارد. در عين حال بايد توجه داشت كه هر انسانى تمام قواى لازم براى افعالش را از ناحيه خدا دارد و اختيارش هم از ناحيه اوست. ليكن جبر، زمانى است كه خداوند مستقيما در كنشهاى ما دخالت داشته و قدرت گزينش را از ما سلب كرده باشد در حاليكه وجدانا مىيابيم كه در كنشهاى خود انتخابگريم، و اراده حق تعالى به اين تعلق گرفته است كه ما با آزادى كامل و در پى هدايتهاى فطرت و عقل و انبياء هر يك از دو راه سعادت و شقاوت را كه توانستيم برگزينيم ليكن پس از پيمودن هر يك نتايج آن ديگر به اختيار ما نيست و سرنوشت محتوم ما بر اساس همان رقم زده خواهد شد. - براي مطالعه گسترده تر ر.ك: دكتر محمد سعيدي مهر، علم پيشين الهي و اختيار انسان، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تهران، 1375.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4135
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت