درك ذات الهي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
درك ذات الهي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
درك ذات الهي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
ذات الهی
سوال:
روايات بسياري وجود دارد که عموم مردم را از تفکر و تعقل پيرامون ذات الهي نهي مي نمايد. برخي معتقدند اين نهي اولاً ارشادي است و ثانيا ويژه کساني است که در مباحث عميق عقلي مهارت کافي ندارند. آيا اين نظريه و اعتقاد صحيح است يا خير؟
پاسخ تفصیلی:
1.نخست بايد دانست «ادراك بشر» به آنچه محدود و قابل تصور است، راه دارد؛ نه به ذاتى كه از همه بالاتر است و همه متأخر از آن، بعد از آن و مخلوق آن هستند. «اشاره» نيز بدان مقام راه ندارد؛ چه اشاره حسّى باشد و چه ذهنى، و چه عقلى و چه وهمى. چگونه مىتوان به ذاتى كه فوق تصور است، اشاره كرد؟!
به همين جهت از فكر در «ذات حق» نهى شده است؛ چنانكه امام على بن موسى الرضا(عليهالسلام) مىفرمايد: « ... فَلَيْسَ اللَّهُ [اللَّهَ] مَنْ عَرَفَ بِالتَّشْبِيهِ ذَاتَهُ وَ لَا إِيَّاهُ وَحَّدَ مَنِ اكْتَنَهَهُ وَ لَا حَقِيقَتَهُ أَصَابَ مَنْ مَثَّلَهُ وَ لَا بِهِ صَدَّقَ مَنْ نَهَّاهُ وَ لَا صَمَدَ صَمْدَهُ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ »؛ «پس، خداى را نشناخته، آن كس كه ذات او را به چيزى تشبيه كرده است و به توحيد او نايل نگشته، آن كس كه خواسته است به كنه ذات او برسد، و به حقيقت او نرسيده، آن كس كه ذات او را تصوير ذهنى نموده است و به او تصديق نكرده است، آن كس كه ذات او را حدّى قائل شده و به جانب او روى نياورده است؛ آن كس كه به ذات او اشاره كرده است او را قصد نخواهد کرد و بدو دست نخواهد يافت ...». (بحارالأنوار/ ج 4 / ص 227 / باب 4 )
علت اساسى اين كه بزرگان دين، مردم را، از تفكر در كنه ذات خداوند نهى كردهاند، اين است كه پى بردن به كنه ذات الهى، امرى محال و غير ممكن است. از اين رو تلاش در اين راه، چيزى جز حيرت و سرگردانى در پى نخواهد داشت. اين امر همانند اين است كه بخواهيم، تمام ابعاد يك اقيانوس بى كران را، از ساحل آن با دو چشم خود مشاهده كنيم. به اين معنا نهي از تفکر در ذات خدا ارشادي است ، يعني ارشاد و ياد آوري نکته اي است که خود عقل نيز مي فهمد و آن اينکه شاهباز انديشه به کنه ذات الهي راه ندارد.
امّا درباره اين كه ادراك كنه ذات خداوند، محال و غير ممكن است، برهانهاى متعددى اقامه شده است كه به ذكر يكى از آنها اكتفا مىكنيم:
ادراك بر دو گونه است: 1ـ ادراك حصولى: حضور صورت شى نزد ذهن عالم؛ مانند ادراكى كه از دوست خود، شهر خود و كتاب خود داريم. 2ـ ادراك حضورى: حضور خود شىء نزد عالم؛ مانند ادراكى كه ما نسبت به حالات درونى خود داريم، مثل علم ما به وجود خودمان، علم ما به گرسنگى خودمان و... .
كنه خداوند را نمىتوان با ادراك حصولى درك كرد؛ زيرا ادراك حصولى مخصوص ماهيات است. عقل صورتى از آنها را انتزاع نموده و تصور و ادراك مىكند، در حالى كه واجب الوجود ماهيت ندارد. امّا ادراك حضورى (حاضر بودن ذات مدرك نزد مدرِك)، اختصاص به جايى دارد كه مدرِك، ذات خودش يا معلولهاى خودش را درك كند در حالى كه انسان نه عين ذات خداوند است و نه خداوند معلولِ انسان است. از اين رو انسان نمىتواند علم حضور به خداوند داشته باشد. بلكه بر عكس خداوند علم و ادراك حضورى نسبت به جميع مخلوقات ـ كه معلول او هستند ـ دارد.( براى مطالعه برهانهاى ديگر در اين زمينه ر.ك: «حكمت الهى»، مهدى الهى قمشهاى، ج 1، ص 233. )
حتى اگر عقل و عشق همگام باشند و با بلند پروازىهاى خود، بخواهند به سوى مقام ذات اوج بگيرند، راه به جايى نبرده، به حيرت خواهند افتاد و بر ناتوانى و قصور خود در اين ميدان، با كمال شرمسارى اعتراف خواهند كرد.
سحرگاهان كه مخمور شبانه / گرفتم باده با چنگ و چغانه
نهادم عقل را ره توشه از مى / به شهر هستيش، كردم روانه
نگار مى فروشم، عشوهاى داد / كه ايمن گشتم از مكر زمانه
ز ساقىّ كمان ابرو شنيدم / كهاى تير ملامت را نشانه!
نبندى ز آن ميان، طرفى كمر وار / اگر خود را ببينى در ميانه
برو اين دام بر مرغ دگر نه! / كه عنقا را بلند است آشيانه (حافظ)
البته اهل دعا در مقام «دعا»، اهل عبادت در مقام «عبادت»، اهل ذكر در مقام «ذكر»، ارباب سلوك در مقام «سلوك» و ... به ذات عينى حق، در مظاهر اسماى او روى مىآورند و از طريق اسما و صفات او، به ذات او متوجه مىشوند. به عبارتى، ذات حق را با اسما مىخوانند؛ زيرا به مقام ذات راه نيست.
عنقا شكار كس نشود دام بازچين / كاينجا هميشه باد به دست است دام را (دیوان حافظ)
خداوند از ديدگاه قرآن
قرآن كريم - كه جامعترين، دقيقترين و رساترين تعريفها را نسبت به خداوند متعال مطرح مىكند - او را تنها از طريق اسما و صفاتش، براى ما باز مىشناساند.
قرآن كريم در پى آن است كه در حد توان، خداوند را به كاملترين وجه از طريق اسما و صفاتش، به انسان بشناساند. از ديدگاه قرآن، خداوند گشايشبخش و دانا، سريعترين حسابگر، زنده و پاينده، والا، بزرگ و داراى حقيقت، صاحب شكوه و ارجمندى و بىنياز است.
از نظر قرآن، خداوند «متعال» است ؛ يعنى، او از هر چه در وهم ما آيد، بالاتر است و هرگز ما نمىتوانيم حقيقت او و جمال و جلال او را - آنگونه كه هست - در يابيم.
اى برون از وهم و قال و قيل من / خاك بر فرق من و تمثيل من (مثنوی , دفتر 5 / بیت 3318)
خلاصه سخن:
با توجّه به اين كه درك كنه ذات خداوند محال و غير ممكن است و تلاش در اين زمينه چيزى جز حيرت و سرگردانى در پى ندارد، بزرگان دين ما را از اين امر باز داشته و به جاى آن ما را به تفكر در آثار وجودى خداوند و مطالعه نظام حاكم بر هستى دعوت كردهاند. ذهن و ادراكات ذهنى انسان، خود يكى از موجودات است كه محدود به حد و ماهيت خاصى است، از اين رو احاطه آن بر كنه ذاتى - كه وجود مطلق و نامحدود است - ممتنع و محال مىباشد؛ زيرا هر آنچه كه به انديشه در آيد حدى از حدود وجود مطلق است نه ذات وجود مطلق كه حد و مرز ندارد. اما آنچه در روايات و آيات قرآن بسيار مشهود است و سفارش شده است تفکر در تجليات اسماي الهي و تفکر در آيات و مخلوقات آفريدگار است که موجب معرفت و محبت بيشتر به پروردگار و تقويت اعتقاد مي شود.
2. اما آيا حکم ياد شده همگاني است يا مخصوص کساني که قدرت تعمق ندارند؟
از تحليل گذشته روشن مي شود که تفکر در کنه ذات فراتر از دسترس بشر، حتي فراتر از وصول انبياء و اولياي کمل الهي است ، چنانکه پيامبر فرمودند: ما عرفناک کنه معرفتک . بنابراين چنين مرتبه بلندي براي همگان نهي شده و علم آن مخصوص خداوند است . اما مراتب ديگري وجود دارد که افراد به تناسب مرتبه و درجات وجودي و معرفتي شان برخي به آنها راه دارند و برخي بي بهره اند . بنا براين در اينگونه مراحل تفکيک حکم به خواص و عوام ممکن است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3021
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت