دینداری و مصائب | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دینداری و مصائب
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دینداری و مصائب
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ابعاد دینداری
,
حقیقت دین داری
,
امتحان الهی
سوال:
چرا عده اي هرچه حق خوري و اجحاف در حق ديگران از يکسو و بي ديني و هرزگي از سوي ديگر مي کنند، زندگيشان روز به روز بهتر مي شود ولي عده اي خداجو و حق شناس و ... گرفتار مريضي و اجاره خانه و ... هستند.
پاسخ تفصیلی:
نکته اول در پاسخ اين سوال آنست که آواز دهل شنيدن از دور خوش است، ما تصور مي کنيم ديگران مشکلي ندارند،در صورتي که مشکلات آنها از نوع ديگر است،ضمن آنکه تقلب ودزدي ونيرنگ وپول بدست آوردن با زد وبند،عاقبت خوشي ندارد ويک جا گلوي آنها فشرده خواهد شد،علاوه بر عقوبت هاي اخروي که ترديدي در آن نيست.
از ديدگاه قرآن نعمت و نقمت و رفاه و رنج دنيا هر دو آزمون الهي است؛ نه هر انسان مرفّهي مورد اکرام خداست و نه هر انسان مبتلايي مورد تحقير او.
قرآن کريم چنين مي فرمايد: انسان عادي مي پندارد اگر ما او را از نعمت برخوردار کرديم وي را گرامي داشته و اگر در تنگي قرار داديم به او توهين روا داشته ايم.
هرگز اين چنين نيست؛ نه رفاه نشانة کرامت شخص مرفّه است و نه رنج زمينه تحقير انسان رنجور: «فأمّا الإنسان إذا ماابْتليه ربّه فأکرمه ونعّمه فيقول ربّي أکرمَنِ ٭ وأمّا إذا ماابْتليه فقدر عليه رِزقه فيقول ربّي أهانَنِ کلاّ» فجر/15ـ16؛ [اما انسان چون خداوند به کرم خود او را نعمتي براي آزمايش و امتحان بخشد در آن حال مغرور نعمت شود و گويد: خدا مرا عزيز و گرامي داشت و چون او را براي آزمودن تنگ روزي و فقير کرد گويد: خدا مرا خوار گردانيد. چنين نيست]، بلکه هر دو براي آزمون است .
اما در مورد روي اوردن نعمت به انسانهاي فاسق و فاجر و حكمت اين مسئله ودرباره گرفتاري هاي مومنين ، مطالب زير از استاد شهيد مطهري اورده ميشود ، اميد است مورد استفاده واقع شود :
در مورد ابتلاها حديثي هست از امام صادق عليه السلام كه ميفرمايند : ان الله اذا احب عبدا غته بالبلاء غتا » ( بحارالانوار ، ج 15 ، جز اول ، ص 55) يعني خداي متعال آنگاه كه بندهاي را دوست بدارد او را در درياي بلا فرو ميبرد. غت، فرورفتن در آب است ، تشبيه به فرورفتن در آب شده است .
پيغمبر اكرم ( صلي الله عليه و آله و سلم ) به خانه يكي از مسلمانان دعوت شدند ، وقتي وارد منزل او شدند مرغي را ديدند كه در بالاي ديوار تخم كرد و تخم مرغ نيفتاد يا افتاد و نشكست . رسول اكرم در شگفت شدند . صاحب خانه گفت : آيا تعجب فرموديد ؟ قسم به خدايي كه تو را به پيامبري برانگيخته است به من هرگز آسيبي نرسيده است . رسول اكرم برخاستند و از خانه آن مرد رفتند ، گفتند كسي كه هرگز مصيبتي نبيند ، مورد لطف خدا نيست . ( بحار الانوار ، ج 15 ، جزء اول ص 56 ) .
از حضرت صادق ( ع ) روايت شده است كه : « ان اشد الناس بلاء الانبياء ، ثم الذين يلونهم ، ثم الامثل فالامثل » ( بحار الانوار ، ج 15 ، جزء اول ص 53) . پر گرفتاري ترين مردم انبياء هستند ، در درجه بعد كساني كه از حيث فضيلت بعد از ايشان قرار دارند ، و سپس هر كس كه با فضيلت تر است به ترتيب از بالا به پايين(گرفتاري او بيشتر است ) . بلا از براي دوستان خدا لطفي است كه سيماي قهر دارد ، آنچنانكه نعمتها و عافيتها براي گمراهان و كساني كه مورد بي مهري پروردگار قرار ميگيرند ، ممكن است عذابهايي باشند اما به صورت نعمت ، و قهرهايي به قيافه لطف . از اين رو است كه وقتي خدا نسبت به بندهاي از بندگانش لطف مخصوصي دارد او را گرفتار سختيها ميكند . جمله معروف البلاء للولاء مبين همين اصل است . در حديثي از امام باقر ( ع ) آمده است كه : « ان الله عز و جل ليتعاهد المؤمن بالبلاء كما يتعاهد الرجل اهله بالهدية من الغيبة » ( 2 ) . خدا از بنده مؤمنش تفقد ميكند و براي او بلاها را اهداء مينمايد همانطوري كه مرد در سفر براي خانواده خودش هديهاي ميفرستد . (عدل الهي ص185) .
( يكي از سنت هاي الهي در دنيا ) سنت استدراج است كه در آيات قرآن آمده است . مال و ثروت با نوع عكسالعملي كه انسانبا داشتن مال و ثروت نشان بدهد مشخص ميشود كه بلاست يا نعمت . مال ،ثروت ، سلامت ، فرزندان براي يك انساني كه اينها را نعمت خدا ميبيند وميداند و مغرور نميشود و شكر اين نعمتها را بجا ميآورد ، يعني اين نعمتهارا آنچنان استفاده ميكند كه رضاي الهي در آنهاست ، ميشود نعمت . همينها به علاوه غرور و اسراف در نعمتهاي خدا و خرجكردن در راه نامشروع يادرآوردن از راه نامشروع ، نقمتهاي الهي است . فقر هم همينطور است . ايبسا مردمي كه با داشتن فقر جهنمي هستند ، براي اينكه عكسالعملي كه در اين زمينه نشان ميدهند عكسالعمل ناسپاسي ، نارضايي ، ناشكري ، كفرگويي وامثال اينهاست .پس افرادي ممكن است كه متنعم به نعمتهاي ظاهري باشند و هيچ اشكالي دركارشان پيش نيايد ، بيشتر بايد از اين وحشت كنند كه نكند ما مغضوب پروردگار هستيم كه هيچ اشكالي در كار ما پيش نميآيد .
در حديث است كه در زمان شعيب مردي بود كافر نعمت ، فاسق و فاجر ، آمد به شعيب گفت كه شعيب ! اين چگونه است ، اينهايي كه شما اسمش را گناه گذاشتهايد من همه اين گناهها را مرتكب ميشوم ، معلوم ميشود خدا مرا خيلي دوست دارد براي اينكه هرگز مرا معاقبه و اخذ نميكند . شعيب در عالم وحي از خدا سوال كرد كه اين بنده چنين ميگويد . به او وحي رسيد كه به او بگو كه ما مدتهاست كه تو را گرفتهايم و تو خودت خبر نداري . همين كه اساسا ما هيچ اشكالي در كار تو بهوجود نميآوريم اين بدترين عقوبتهاست كه نميخواهيم تو رويت به طرف ما بيايد . اين ، اخذ تدريجي است و يكي از بدترين عقوبتهاست ، چون مجال و فرصت توبهكردن را از انسان ميگيرد ، « سنستدرجهم من حيث لا يعلمون » تدريجا و درجه به درجه اينها را ميگيريم از راهي كه خودشان نميدانند .
علي عليه السلام ميفرمايد : « فاتقوا سكرات النعمه و احذروا بوائق النقمه » از مستيهاي نعمت بترسيد . تنها شراب نيست كه مست كننده است ، خيلي چيزهاي ديگر هم مستكننده است ، با اين تفاوت كه مستكنندگي شراب جنبه جسماني دارد يعني تاثيري روي بدن و اعصاب ميگذارد و لهذا در همه افراد يكسان اثر ميگذارد ولي يك چيزهاي ديگري است كه روي جسم اثر نميگذارد ، مستقيم روي روح انسان اثر ميگذارد و قهرا بستگي به روحها پيدا ميكند ، روحهاي ضعيف بسا هست با ذرهاي از اين امور از خود بيخود ميشوند ، گويي عقل از سر اينها ميپرد ، چرا ؟ براي اينكه من دارم ، من ماهي اينقدر درآمد دارم ، من فلان چيز را دارم . همين دارمها مستي و سكر ميآورد . اين است كه حضرت ميفرمايد بترسيد از مستي نعمتها كه نعمتهاي الهي شما را مست نكند ، و كمتر كسي است كه نعمت او را مست نكند ، يعني عقلش باز سر جاي خودش باقي باشد و آن حالت بيهوشي در او پيدا نشود . اين مستيها و غرورها براي مردم پيدا ميشود .
حال ، رفتار خداوند با بندگان دو جور است : گاهي راز مطلب خيلي آشكار است ، يعني يك رابطه علت و معلولي واضح و آشكاري هست كه انسان زود ميتواند راز مطلب را بفهمد . گاهي قضيه برعكس ميشود ، يعني جريان كار عالم با انسان طوري رفتار و عمل ميكند كه راز مطلب بر انسان پوشيده است و انسان ضد آنچه كه هست خيال ميكند . مثلا ، اگر فرض كنيم كه انسان معصيتي را انجام بدهد و بلافاصله يا با فاصله كم نتيجه بد آن معصيت را ببيند ، اين يك كار آشكار است ، يعني عكسالعمل دارد ولي عكسالعمل آشكار . يا كار خيري انجام بدهد و اثر كار خير خودش را خيلي واضح در عمل مشاهده كند ، اين يك كار آشكار است . اينكه انسان كار بد بكند و خود اثر كار بد خود را احساس كند ، خودش يك نعمتي است براي انسان . ولي يك وقت انسان ميرسد به آنجا كه استحقاق اين مقدار لطف را هم ندارد كه خداوند با چشاندن اثر گناه او ، او را بيدار كند و به او بفهماند . اين [ چشاندن ] خودش يك نعمت و لطفي است از پروردگار . گاهي اين لطف از او گرفته ميشود ، كار بد ميكند ، ميبيند برعكس بجاي اينكه يك اثر بد ببيند اثرهاي خوب ميبيند ، يعني نعمتها بيشتر بر او ميبارد ، باب نعمت بيشتر به روي او باز ميشود ، هيچ اثر ظاهري نميبيند . آيا اين از باب اين است كه كار بد اثر بد ندارد ؟ نه ، اثر بد دارد ، ولي به دليل اينكه او چنين شايستگي نداشته است ، كار بد ميكند ، باب نعمت بيشتر به روي او باز ميشود ، بدتر ميكند و باز باب نعمت بيشتر به رويش باز ميشود . ميرسد به آنجا كه ديگر پيمانهاش پر ميشود ، يك وقتي به سراغ او ميآيند كه ديگر هيچ فايدهاي ندارد .( اشنايي با قران ج 8 )
منابع جهت مطالعه :
1ـ تفسير موضوعي قران ج 4(معاد در قرآن) - ايت الله جوادي املي
2ـاشنايي با قران ج8 ص 297
3ـ حكمتها و اندرزها استاد مطهري
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4656
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت