بينيازي خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بينيازي خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بينيازي خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
غنای پروردگار
,
01. خداشناسی (کلام)
سوال:
چرا مي گوييد خدا بي نياز است اگر خداوند بي نياز است چرا انسان را و يا ملائکه هايي را آفريد که به گفته امام علي(ع) گروهي همواره در سجودند گروهي همواره در رکوع و تسبيح خداوندند و همچنين چرا خداوند مي فرمايد تو را براي خودم آفريدم؟ لطفا اينطور جواب نديد که هر کسي توانايي داشته باشد آن را شکوفا مي کند چون اين نيز نوعي نياز است.
پاسخ تفصیلی:
خداوند بزرگ در ذات و اسماء و صفات خويش مطلق است و هيچ نيازى به ديگران ندارد. چرا كه در صورت نياز ديگر واجبالوجود و خالق و آفريدگار هستى نمىباشد. و اين پرستش جن و انس هيچ نفعى بحال حضرتش ندارد. بلكه صرفا براى رشد و كمال جن و انس است. همانگونه كه درس خواندن شاگردان و دانشآموزان باعث كمال خود آنها مىشود و نفعى بحال معلم ندارد. حضرت اميرالمؤمنين على(ع) در ابتداى خطبه 193 نهجالبلاغه مىفرمايد: همانا خداى سبحان پديدهها را در حالى آفريد كه از اطاعتشان بىنياز و از نافرمانى آنان در امام بود زيرا نه معصيت گناهكاران به خدا زيانى مىرساند و نه اطاعت مؤمنان براى او سودى دارد. بايد توجه داشت كه در افعال انسان عموما نفعى به خود انسان عايد مىشود (چه نفع مادى و چه روحى) ولى در افعال حضرت حق چنانكه اشاره شده اصلاً معنا ندارد فايدهاى عايد ذات بى نياز الهى گردد پس مقصود از علت آفرينش هدف و غايتى است كه فعل الهى براى آن صادر شده است. در رابطه با هدف كلى آفرينش ابتدا بايد ديد مقصود از هدف چيست. اشتباهى كه معمولا در اين رابطه رخ مىدهد قياس كردن افعال الهى با كنشهاى انسانى است. هدف در افعال بشرى معمولا غايت فاعل است. يعنى كنشگر براساس نقص و نيازى كه در خود مىيابد فعاليتى را آغاز مىكند و هدفش رفع آن نقص و تأمين نياز خويش است. البته گاهى انسانهاى خداجو در نيت از اين مرحله فراتر رفته و چنين غايتى را لحاظ نمىكنند ليكن بالاخره با عمل خويش خود را به كمال مىرسانند و نقايص وجودى خويش را برطرف مىسازند. اما در مورد افعال الهى هدف به اين معنا معقول نيست. زيرا او كمال مطلق است و او را نقصى نيست تا با انجام چيزى آن نقص را برطرف سازد. آن گاه اين سؤالات رخ مىنمايد كه:
1- بنابراين آيا افعال الهى هدفداريست و اگر هست به چه معناست؟
2- اين كه آفرينش مقتضاى فياضيت مطلقه الهى است يعنى چه؟ واگر خداوند جهان را نمىآفريد چه مىشد؟ آيا خدا مجبور است جهان را بيافريند تا به فياضيت او لطمه نخورد؟ و...
در رابطه با سؤال اول بايد گفت: افعال الهى هدفمند است به اين معنا كه كنشهاى او حكيمانه است و غايت افعال او غايات فعل است نه فاعل. يعنى مقصود از هدف در اين جا سرانجامىاست كه آفريدههاى او بدان مىرسند و آن اتصال به منبع لايزال هستى و فناى در كمال مطلق است و به قول مولوى چون قطرهاى كه در دريا افتد و دريا شود. در اين جا باز اين سؤال رخ مىنمايد كه چه لزومى داشت خداوند جهانى را بيافريند و به چنان سرانجام مباركى برساند؟ پاسخ آن است كه نيازى وجود نداشت ليكن حكمت اعم از نياز است. يعنى چنان نيست كه سابق بر هر كارى حتما بايد نيازى باشد. چنين برداشتى از مقايسه افعال الهى باكنشهاى بشرى - كه موجودى سراپا نياز است و همواره در جست و جوى تأمين احتياجات خويش مىباشد - ناشى شده است. در حالى كه يك عمل زمانى مىتواند حكيمانه باشد كه نتايجى خوب و ارزشمند به بارآورد هر چند اين نتايج به فاعل برنگردد بلكه به فعل و آفريده بازگشت نمايد.
درپاسخ به پرسش دوم بايد ابتدا درك فلسفى درستى از وجود و هستى داشته باشيم و سپس به تبيين رابطه آن با فياضيت مطلقه الهى بپردازيم: 1- در چشمانداز و تحليل فلسفى وجود كمال و خير عين يكديگر و نقص شر و عدم يكى بيش نيستند. بنابراين وجود بنفسه خير و كمال و بهتر از نيستى است. 2- خداوند واجبالوجود بالذات و واجب بالذات واجب من جميع الجهات است. يعنى همه كمالات وجودى را به طور مطلق داراست. بلكه عين همه آنهاست و از هرگونه نقص كاستى و عيبى پيراسته است. 3- از جمله كمالات مطلقه فياضيت علىالاطلاق است. درك اين ويژگى و پيامدهاى آن درفهم درست مسأله موردبحث نقش جدى و اساسى دارد. دراين جا بايد مفهوم فياضيت را به درستى فهم كرد. براى فياضيت لااقل دومعنا مىتوان به دست داد: الف) اعطاى وجود به هرچيزى كه امكان وجود دارد. زيرا با توجه به اين كه وجود خير است اگر چيزى امكان هست شدن داشته باشد و به او افاضه وجود نشود خارج از دوصورت نيست: 1- يا فاعلى توانا وجود ندارد كه آن را هستى دهد. 2- يا فاعل توانمندى هست كه از افاضه وجود خوددارى كرده است و هردو در مورد خداوند محال مىباشد. زيرا: اولا خداوند قدرت و توان افاضه وجود به هر ممكن الوجودى را دارد. زيرا داراى قدرت مطلقه است. ثانيا: خوددارى از افاضه وجود با توجه به خيربودن وجود بخل است و بخل خلاف فياضيت مطلقه الهى است. (در اين جا دنباله سؤال پيشين رخ مىنمايد كه بعدا بدان خواهيم پرداخت) ب ) شرايط كمالات ممكنه برتر را براى امور موجود فراهم ساختن. اين نيز چيزى است كه خداوند درنظام هستى قرارداده وجريان هستى را به سمت كمال نهايى به جريان انداخته و تمام شرايط كمال را براى موجودات فراهم ساخته است. البته كمال درغيرانسان به نحو غيراختيارى است و لوازم تكوينى دارد و درمورد انسان اختيارى است ولوازم تكوينى و تشريعى خاص خود را دارد و خداوند همه لوازم آن را فراهم نموده است. اما دنباله سؤال اين است كه آيا خدا مجبوراست جهان را بيافريند تا فياض باشد؟ پاسخ آن است كه او مجبور نيست بدين معنا كه هيچ عاملى او را وادار به آن نمىكند. در عين حال لازمه فياضيت اين است. يعنى اگر نكند فياض نيست. به عبارت ديگر رابطه فياضيت و خوددارى از خلقت و كمال بخشيدن به هستى رابطه تناقض است. از اين رو ميرداماد(ره) مىفرمايد: «از خدا واجب است كه بيافريند» نه اين كه بر خدا واجب باشد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3999
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت